"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Första linjen, barn och unga med psykisk ohälsa, 17 hp

Engelskt namn: Mental Health Problems Among Children and Adolescents

Denna kursplan gäller: 2017-04-24 och tillsvidare

Kurskod: 3PS014

Högskolepoäng: 17

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Barn- och ungdomspsykiatri: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri

Beslutad av: Utbildningsstrategiska nämnden, 2017-02-06

Innehåll

Kursen vänder sig till medarbetare inom Västerbottens läns primärvård som i sitt arbete möter barn och ungdomar med psykisk ohälsa. Kursens fokus ligger på bedömning och initial behandling med avseende på psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Grundläggande utvecklingspsykologiska teorier berörs samt vad som kan bedömas som lindrig, måttlig och svår problematik. Olika behandlingsformer/metoder presenteras i kursen.

Kursen innefattar teori i form av föreläsningar med praktiska övningsmoment och fallbeskrivningar. Kursen omfattar 17 högskolepoäng och behandlar följande kunskapsområden. 
 

  • Modern utvecklingspsykologi innefattande anknytningsteori, affektteori och neurovetenskap med en integrativ ansats
  • Diagnostik/bedömning samt användning av olika skattningsskalor
  • Psykologiska teorier kring att identifiera och skilja ut oro/ångest, ledsenhet/nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och annorlunda tänkande hos barn och ungdomar enligt SKLs problemområden
  • Orientering i olika sätt att möta olika tillstånd preventivt, psykoedukativt, i gruppbehandling och/eller i enskilda samtal med barn, ungdomar och föräldrar

Den praktiska tillämpningen sker i form av gruppövningar vid utbildningstillfällena med utgångspunkt i det aktuella problemområdet och interventionsmetoder vid olika tillstånd hos barn och unga.
 

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna visa:
 
Kunskap och förståelse

  • i att kunna redogöra för psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
  • om sätt att bemöta barn, ungdomar och föräldrar preventivt, psykoedukativt, såväl enskilt som i grupp vid tillstånd av psykisk ohälsa hos barn och unga
  • om behandlingsformer som berör olika problemområden

Färdighet och förmåga

  • att möta barn och ungdomar och föräldrar med ett professionellt förhållningssätt.
  • att bedöma och avgöra lämplig behandlingsmetod för barn och unga med olika symtom på psykisk ohälsa
  • i att bemöta barn och ungdomar utifrån deras utvecklingsnivå

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • i att se sin egen professionella begränsning och när det är lämpligt att remittera vidare i vårdkedjan

Behörighetskrav

Allmän behörighet för studier på högskolenivå. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå. Arbetsgivaren, VLLs primärvård, utser studenter.

Undervisningens upplägg

Kursen ges som en distansutbildning med föreläsningar, seminarier och praktiska övningar under två heldagar/månad, vid sex tillfällen. Utöver dessa utbildningstillfällen ges deltagarna handledning/konsultation i grupp om 3-4 personer, omfattande 15 timmar/grupp.

Examination

Individuell skriftlig hemtentamen av de teoretiska momenten. Aktivt deltagande i gruppdiskussioner och vid seminarier.

Betygsgraderna är Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG). För betyget väl godkänd (VG) krävs VG på hemtentamen. Skriftlig hemtentamen ges i slutet av kursen. Kurs kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill.  

I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 2 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att efter skriftlig begäran hos enhetschef få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
 
Student som underkänts vid obligatoriskt undervisningstillfälle har rätt till förnyat prov, så kallat omprov. Antal provtillfällen är begränsat till totalt fem.
 
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända.
 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 16

Information om kurslitteratur meddelas senare.