Huvudområden och successiv fördjupning:
Barn- och ungdomspsykiatri: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2013-10-16
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2015-09-23
Innehåll
Kursen har följande innehåll:
Psykiska sjukdomar under barn och ungdomsåren
Utvecklingsavvikelser hos barn
Familjepsykologi
Barn som far illa
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten kunna
redogöra för barnets juridiska ställning - samhällets ansvar för barnets situation och möjligheter att ingripa
beskriva samhällets barn- och ungdomsomsorg – organisation och samarbete mellan myndigheter
redogöra för vanliga utrednings- och diagnostikmetoder som används i bedömningen av barns psykiska hälsa och funktion
beskriva klinisk bild, orsaker och vanliga behandlingsstrategier vid autismspektrumstörning, ADHD, emotionella störningar hos barn t ex ångeststörning och depression, ätstörningar, psykos, psykosomatik och trauma hos barn
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att
bedöma avvikande utveckling och dysfunktion hos barn utifrån olika bakgrundsmekanismer
bedöma när anmälan om barn som far illa måste göras och hur den skall genomföras
känna igen och differentiera mellan de psykiska funktionshinder som ofta är förenade med tal och språkproblem som ADHD, autismspektrumstörningar, Tourettes syndrom, elektiv mutism, intellektuella funktionsnedsättningar
Behörighetskrav
Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i följande kurser: Logopedi, en introduktion 1, 3 hp, Utvecklingspsykologi I, 7,5 hp, Utvecklingspsykologi II, 7,5 hp, Språklig interaktion 4,5 hp, Allmän medicin och patologi 3 hp eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Skriftlig tentamen ges i slutet av kursen. Kurs kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 2 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran till programrådet för logopedprogrammet få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.
Övriga föreskrifter
Kursen ges inom logopedprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 49
Knorring Anne-Liis von Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 208 s. : ISBN: 978-91-44-05669-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Klinisk barnpsykologi : Utveckling på avvägar / Anders Broberg, Kjerstin Almqvist, Tomas Tjus Broberg Anders, Almqvist Kjerstin, Risholm Mothander Pia, Tjus Tomas 2. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk : 2015 : 576 s. : ISBN: 9789127135888 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Barn- och ungdomspsykiatri Gillberg Christopher, Råstam Maria, Fernell Elisabeth 3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 568 s. : ISBN: 9789127131415 Se Umeå UB:s söktjänst
Kadesjö Björn Barn med koncentrationssvårigheter 3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. : ISBN: 91-47-08418-9 Se Umeå UB:s söktjänst
Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella Wing Lorna, Gillberg Ann, Gillberg Nanna 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 254 s. : ISBN: 978-91-44-08152-6 Se Umeå UB:s söktjänst