"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Diagnostiska metoder inom barn- och ungdomspsykiatri, 15 hp

Engelskt namn: Diagnostic Methods in Child and Adolescent Psychiatry

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 3PS004

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Barn- och ungdomspsykiatri: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri

Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, 2009-10-28

Reviderad av: Grundutbildningsnämnden, 2012-03-12

Innehåll

Kursen innehåller övergripande information om olika diagnostiska metoder för bedömning av barn och ungdomar med psykiska problem.

Kursen innehåller följande moment:

Diagnostiska metoder/teori, 7,5 högskolepoäng
Perspektiven är breda och innefattar såväl traditionell barnpsykiatrisk diagnostik som familjediagnostik, relations- och samspelsbedömning, nätverksbeskrivningar, psykobiologiska metoder och salutogena faktorer men metoder för diagnos av specifika tillstånd dominerar. Betydelsen av olika informanter kommer att belysas. Kursen ger inblick i hur olika skattningsskalor kan användas liksom diagnostiska intervjuer.

Eget arbete, 7,5 högskolepoäng
Studenten ska göra ett eget fördjupningsarbete som innefattar användandet av någon diagnostisk metod på barn-, ungdoms- eller familjepopulation.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten:

Ha kunskap om olika diagnostiska system för diagnos av psykisk ohälsa hos barn och ungdomar.
Ha kunskap om vilka diagnostiska instrument som kan användas för diagnostik av specifika tillstånd inom barn- och ungdomspsykiatri.
Kunna tillämpa dessa instrumet vid diagnostik av barn och ungdomar.
Kunna värdera differentialdiagnostiska problem.
Kunna kritiskt granska och värdera validitet och reliabilitet hos olika diagnostiska instrument.

Behörighetskrav

Univ: Högskolestudier med examen i vård- eller beteendevetenskapligt ämne eller lärarutbildning om minst 180 hp eller motsvarande. För att kunna tillgodogöra sig kursen krävs att man i sitt arbete har arbetsuppgifter som innehåller kartläggning, bedömning eller diagnostik av barns- och ungdomas beteende, utveckling och/eller psykiska hälsa. EngA och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag för svenska kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå. I undervisningen ingår praktiska övningar och exempel på diagnosarbete från klinisk verksamhet. Kursen är uppdelad på två olika seminarietillfällen med mellanliggande projektarbete. Studerande som har differentialdiagnostiska arbetsuppgifter i sitt arbete får grupptid för falldiskussion utifrån egna ärenden. Studenten får presentera en fallbeskrivning skriftligt och muntligt för gruppen och två erfarna kliniker.Två timmar per kursdag avsätts för detta. Övriga kursdeltagare får fallorienterad undervisning under samma kurstid.

Examination

Studenten ska göra ett eget fördjupningsarbete som skall redovisas skriftligt vid avslutande seminariet, som också innehåller en muntlig redovisning av arbetet.
Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering.

En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

TILLGODORÄKNANDE
Ett tillgodoräknande prövas alltid individuellt. I de fall tillgodoräknande är möjligt beslutar grundutbildningsnämnden i samråd med kursansvarig (motsv) om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommen överklagande kommer att avvisas.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Kurslitteratur

MINI-D IV : diagnostiska kriterier enligt DSM-IV-TR.
Herlofson Jörgen, Landqvist Mats
Danderyd : Pilgrim press, 2002 ; (Kristianstad : tr.) : 311 s. ([10], 311, [5]s.) :
ISBN: 91-973050-9-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Cederblad Marianne
Barn- och ungdomspsykiatri
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : [8], 294 s. :
ISBN: 91-47-05087-X ; 513:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn- och ungdomspsykiatri
Gillberg Christopher, Hellgren Lars
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 560 s. :
ISBN: 91-27-04395-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Rutter's Child and Adolescent Psychiatry
Rutter Michael, Bishop Dorothy, Pine S Daniel, Scott Steven, Stevensson S Jim, Taylor A Eric, Thapar Anita
5 Rev ed : Chicester : Wiley-Blackwell : 200806 :
ISBN: 1405145498
Se Umeå UB:s söktjänst