"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Behandlingsmetoder för barn och ungdomar med beteendeproblem, del 3, 30 hp

Engelskt namn: Treatment Methods in Behavioural Problems Among Children and Adolescents, part 3

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 3PS002

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Barn- och ungdomspsykiatri: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Barn- och ungdomspsykiatri

Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, Medicinska fakulteten vid Umeå universitet, 2009-06-30

Innehåll

Kursen innehåller grundläggande kognitiv beteendeterapeutisk teori och ART-metoden, teori. Praktisk tillämpning av föräldraträningsmetodik och gruppbehandling av barn eller fördjupningsarbete inom barn- och ungdomspsykiatri. Kursen innehåller följande moment. Kognitiv beteendeterapeutisk teori, 5 högskolepoäng Funktionell analys enligt ART-metodik, 5 högskolepoäng Samspelsmetodik, 5 högskolepoäng Föräldraträningsmetodik, 7,5 högskolepoäng Barngruppsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap om teorier för behandlingsarbete med barn som har beteendeproblem. Studenten ska ha kunskap om KBT-behandling vid beteendeproblem. Beroende på val av inriktning ska studenten vidare ha kunskap och färdigheter i föräldraträningsmetodik och barngruppsmetodik eller ha genomfört ett fördjupningsarbete inom barn- och ungdomspsykiatri.

Behörighetskrav

Univ: Barn- och ungdomspsykiatri del 1, 30 hp, och Barn- och ungdomspsykiatri del 2, 30 hp, eller motsvarande kunskaper t ex personal med längre erfarenhet av arbete och med relevanta vidareutbildningar inom barn- och ungdomspsykiatri, socialtjänst, skola och annan barn och ungdomsvård

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distansutbildning med föreläsningar och grupparbeten i Umeå.

Examination

Kurs/moment kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtentamenstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. Studerande som blivit underkänd har rätt till förnyad examination (omtentamen) tidigast 10 dagar och senast 3 månader efter det att resultatet av det ordinarie provtillfället har meddelats. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos enhetschef, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. TILLGODORÄKNANDE Ett tillgodoräknande prövas alltid individuellt. I de fall tillgodoräknande är möjligt beslutar grundutbildningsnämnden i samråd med kursansvarig (motsv) om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommen överklagande kommer att avvisas.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Kurslitteratur

    COPE The Community Parent Education Program : Kursledarmanual och arbetsbok
    Malmö : Barnpsykiatriska kliniken i Malmö : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Manual, arbetsbok och filmer beställs hos Susanne Danielsson, Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Malmö. E-post: susanne.e.danielsson@skane eller telefon 040-33 16 70.

    Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga : en forskningsöversikt
    Ferrer-Wreder Laura, Andershed Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete :b Statens institutionsstyrelse : 2005 : 486 s. :
    ISBN: 91-7205-440-9 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrastöd - en vinst för alla : nationell strategi för samhällets stöd och hjälp till föräldrar i deras föräldraskap : betänkande
    Stockholm : Fritze : 2008 : 189, [7] :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/89/80/5f5945ee.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-91-38-23132-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
    Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
    4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
    ISBN: 91-85353-01-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Wadström Olle
    Att förstå och påverka beteendeproblem
    3 rev uppl : Linköping : Psykologinsats, cop : 2004 : 273 :
    ISBN: 91-631-2835-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
    Booth Phyllis B., Jernberg Ann M.
    3. ed. : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass : cop. 2010 : xxviii, 610 s. :
    ISBN: 978-0-470-28166-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12

    Sundberg Britta
    MIM och Theraplay i utredning och behandling.
    Umeå: Psykoterapeutuppsats från Umeå Universitet, Enheten för psykoterapi : 2007 :
    Obligatorisk

    Öst Lars-Göran
    KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin
    Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 261 s. :
    ISBN: 978-91-27-11509-5 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensllitteratur

    Kazdin Alan E.
    Parent management training : treatment for oppositional, aggressive, and antisocial behavior in children and adolescents
    Oxford ;a New York : Oxford University Press : 2005 : 410 s. :
    ISBN: 0-19-515429-0 (cloth : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåver Anna
    KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi
    1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10893-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
    Booth Phyllis B., Jernberg Ann M.
    3. ed. : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass : cop. 2010 : xxviii, 610 s. :
    ISBN: 978-0-470-28166-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Kurslitteratur

    COPE The Community Parent Education Program : Kursledarmanual och arbetsbok
    Malmö : Barnpsykiatriska kliniken i Malmö : 2008 :
    Läsanvisning: Manual, arbetsbok och filmer beställs hos Susanne Danielsson, Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken, Malmö. E-post: susanne.e.danielsson@skane eller telefon 040-33 16 70.

    Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga : en forskningsöversikt
    Ferrer-Wreder Laura, Andershed Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete :b Statens institutionsstyrelse : 2005 : 486 s. :
    ISBN: 91-7205-440-9 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrastöd - en vinst för alla : nationell strategi för samhällets stöd och hjälp till föräldrar i deras föräldraskap : betänkande
    Stockholm : Fritze : 2008 : 189, [7] :
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/89/80/5f5945ee.pdfz Fulltext
    ISBN: 978-91-38-23132-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    ART - aggression replacement training : en multimodal metod för att ge aggressiva barn och ungdomar sociala alternativ
    Goldstein Arnold P., Glick Barry, Gibbs John C., Pepin Russ, Trägårdh Eva, Daleflod Bengt
    4. uppl. : Aneby : Barnhemmet Oasen : 2004 : 370 s. :
    ISBN: 91-85353-01-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Theraplay : Helping parents and children build better relationships througt attechment- based play
    Jernberg Anne M, Booth Phyllis B
    2 : San Francisco Calif. : Jossey-Bass : 2001 : 434 :
    ISBN: 0-7879-4302-9
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 12.

    Sundberg Britta
    MIM och Theraplay i utredning och behandling.
    Umeå : Psykoterapeutuppsats från Umeå universitet, Enheten för psykoterapi. : 2005 :

    Wadström Olle
    Att förstå och påverka beteendeproblem
    3 rev uppl : Linköping : Psykologinsats, cop : 2004 : 273 :
    ISBN: 91-631-2835-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referensllitteratur

    Theraplay : helping parents and children build better relationships through attachment-based play
    Jernberg Ann M, Booth Phyllis B.
    2 ed. [ ny uppl.] : San Francisco, Calif. : Jossey-Bass ;c cop. 2001 : cop. 2001 : 434 s. :
    ISBN: 0-7879-4302-9 (pbk)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kazdin Alan E.
    Parent management training : treatment for oppositional, aggressive, and antisocial behavior in children and adolescents
    Oxford ;a New York : Oxford University Press : 2005 : 410 s. :
    ISBN: 0-19-515429-0 (cloth : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kåver Anna
    KBT i utveckling : en introduktion till kognitiv beteendeterapi
    1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 367, [1] s. :
    ISBN: 91-27-10893-7 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lardén Martin
    Från brott till genombrott : kognitiv beteendeterapi för tonåringar med psykosociala problem
    2., rev. uppl. : Stockholm : Gothia :b Statens institutionsstyrelse (SiS) : 2009 : 174 s. :
    ISBN: 978-91-7205-618-3
    Se Umeå UB:s söktjänst