Beslutad av: programrådet för odontologiska utbildningar, 2010-11-12
Reviderad av: Programrådet för odontologiska program, 2015-04-23
Innehåll
Kursen ges för utbytesstudenter inom tandläkarprogrammet, termin 9.
Diagnostik och terapiplanering vid omfattande tandförluster och kollaberade bett. Protetiska behandlingsalternativ kvalitetsvärderade utifrån användarperspektivet. Kombinationsprotetisk behandling i teori och praktik. Implantatprotetisk behandling och underhåll av konstruktioner på implantat. Dentala material och deras biologiska effekter. Prognos, komplikationer, utvärdering och uppföljning vid protetisk behandling.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Den studerande ska
ha fördjupade kunskaper om vilka funktionella konsekvenser tandförluster kan medföra i både kortare och längre perspektiv
behärska den protetiska terminologin och äga kunskaper om möjligheter och metoder att med hjälp av olika former av både tand- och/eller mjukvävnadsunderstödd, samt implantatstödda protetiska ersättningar återskapa eller upprätthålla ett för patienten godtagbart status i funktionellt och socialt hänseende.
kunna ta hänsyn till de använda dentala materialens biologiska effekter
känna till de risker för skada och följdverkningar i de orala vävnaderna som framställning av protetiska konstruktioner, inklusive implantatkirurgiska åtgärder, kan medföra och hur dessa risker kan förebyggas
kunna tillämpa föreskrifterna som reglerar det ekonomiska stöd Svenska Staten tillhandahåller för patienter med protetiska vårdbehov.
Färdigheter och förmåga Den studerande ska
med ett stort mått av självständighet kunna använda de teoretiska- och praktiska kunskaperna i kliniken för att planera, genomföra och utvärdera både enklare och mer avancerade protetiska behandlingar på en nivå motsvarande vad som förekommer inom allmäntandvård, inklusive revision av patienter som behandlats med implantatprotetik. Detta innebär förmåga att kunna diagnostisera de flesta tillstånd av betydelse för protetisk behandling för att avgöra när protetisk behandling är indicerad.
kunna genomföra behandling av patienter med mångfacetterat vårdbehov
kunna sammanställa en analyserande bedömning i slutfasen av varje behandling och med den som bakgrund göra en prognosbedömning på medellång sikt
med prognosbedömningen som stöd kunna utforma en plan för revision och underhåll under prognosperioden
uppvisa adekvata färdigheter i preparativt arbete för de flesta former av tandstödd protetik och behärska de vanliga teknikerna för avtryckstagning och käkregistrering för såväl tandstödd- som plattprotetisk behandling
visa kunskap om hur man på ett ansvarsfullt sätt för journal samt kunna kommunicera och etablera god kontakt med patienter och medarbetare.
Värderingsförmåga och förhållningssätt Den studerande ska
kunna uppträda på ett professionellt sätt i den kliniska miljön
ha en helhetssyn av patienten i sin behandlingsplanering och därmed kunna ta hänsyn till patientens medicinska, sociala och ekonomiska förhållanden.
Behörighetskrav
Univ:Den studerande ska ha genomgått kurser som motsvarar kurser på termin 1- 8 på tandläkarprogrammet. Kursen ges för utbytesstudenter inom tandläkarprogrammet, termin 9.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av litteraturstudier och följande obligatoriska moment: klinisk tjänstgöring med behandling av egna patienter, seminarier och terapidiskussioner.
Examination
Färdighets- och förtrogenhetskunskap examineras genom löpande bedömningar av den studerandes prestationer i kliniken och under kliniska seminarier. För att bli godkänd på kursen krävs godkänd bedömning, genomförande av obligatoriska moment och godkänd klinik. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av alla dessa moment och sätts först när alla delar är godkända. Den studerande har rätt att byta examinator efter två underkända examinationer. Anhållan om byte av examinator inlämnas skriftligt till programrådet för odontologiska program (PRO). Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Vid praktik har studenten rätt att byta examinator redan efter första provtillfället.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.