Huvudområden och successiv fördjupning:
Medicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pediatrik
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2024-02-14
Innehåll
Kursen behandlar barnets normala somatiska och psykomotoriska utveckling samt akuta och kroniska sjukdomstillstånd av betydelse för barnets hälsa med särskild tonvikt på barnets kommunikativa utveckling och uppfödning. Vidare behandlas arbetsmetoder inom barnhälsovård, barnsjukvård och barn- och ungdomshabilitering.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
redogöra för barnets normala somatiska och psykomotoriska utveckling
översiktligt redogöra för barnhälsovårdens mål och screeningprogram samt speciell hälsokontroll
förklara begreppet utvecklingsstörning och exemplifiera orsaker till utvecklingsstörning, särskilt Mb Down
översiktligt redogöra för orsaker, klinisk bild och behandling vid huvudvärk, epilepsi, cerebral pares, neuromuskulära sjukdomar, ryggmärgsbråck och tumörer i centrala nervsystemet hos barn
exemplifiera missbildningar av särskild betydelse för språk- och talutveckling, t ex Moebius syndrom, Crouzons syndrom, Treacher-Collins syndrom, makroglossi
beskriva samhällets omhändertagande av familjer med barn med funktionsnedsättning
redogöra för graviditets- och förlossningskomplikationer av betydelse för barnets hälsa och utveckling
redogöra för orsaker, klinisk bild och behandling av sjukdomar i luftvägar hos barn
översiktligt redogöra för vanliga nutritionsproblem och möjliga åtgärder för att förbättra nutrition och ätande hos små barn
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1, genomgångna kurser i termin 2 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar/seminarier varav en del är webbaserade.
Examination
Examination sker i form av grupp presentation av ett fall under sista dagen av kursen. Fallen förbereds och presenteras av en grupp på 3-4 personer där alla aktivt ska bidra Som betyg används uttrycken godkänd eller underkänd. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omprov anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första provtillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 36
Rekommenderad kurslitteratur
Ölund Ann-Kristin Medicinsk omvårdnad vid svåra flerfunktionshinder : handbok 1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 191 s. : ISBN: 978-91-7205-778-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Barnmedicin Hanséus Katarina, Lagercrantz Hugo, Lindberg Tor 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 674 s. : ISBN: 9789144076096 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst