"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medicinsk biologi 2, 30 hp

Engelskt namn: Medical biology 2

Denna kursplan gäller: 2025-08-25 och tillsvidare

Kurskod: 3OT183

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Odontologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Tandläkarutbildningen

Beslutad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2024-11-21

Innehåll

Kursen innehåller fyra moduler. I första modulen ligger fokus på hur människans organ fungerar samt hur dessa samverkar i styrningen av livsprocesserna. Modulen behandlar också allmänna principer för läkemedelsabsorption, distribution och utsöndring samt farmakologiska substansers påverkan på enskilda organ och samspelet mellan organfunktioner. I den andra modulen undervisas om den allmänna patologins betydelse för blivande tandläkare. Inom ramen för denna modul behandlas inflammation, cellskada, tumörlära och cirkulation samt vanligt förekommande sjukdomar i digestionsorgan, urinvägar, endokrina organ, cirkulations- och andningsorgan, rörelseorgan, nervsystem och reproduktionsorgan.

Den tredje modulen fokuserar på grundläggande mikrobiologi och immunologi och olika patogena och opportunistiska mikroorganismers samverkan med värden kopplat till immunsvaret mot infektioner i hälsa och sjukdom.

I modulerna ges studenterna också möjlighet till att utveckla förståelse för hållbar utveckling och hur man i rollen som tandläkare kan befrämja utvecklingen av en hållbar framtid. Kursen ska ge studenten kunskaper och färdigheter för att kunna utveckla och förhålla sig professionellt till egen förmåga och kompetens samt hur man som yrkesverksam uppträder i kommunikation och professionellt förhållningssätt. Under kursen ges en introduktion till begreppen genus, mångfald och våld i nära relationer.

Förväntade studieresultat

Professionell utveckling 1, 3 hp
Kunskap och förståelse

Studenten ska kunna

  • Identifiera och utvärdera sin egen roll och sitt ansvar för personlig och professionell utveckling.
  • Redogöra för ergonomiska faktorer för ett hållbart arbetsliv inom tandvården.
  • Visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och om våld i nära relationer.
  • Redogöra för begreppet hållbar utveckling utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska dimensioner och relatera dessa aspekter till sin professionella roll.

Färdigheter och förmåga

  • Redogöra för vad ett professionellt förhållningssätt innebär.
  • Reflektera kring och diskutera det egna förhållningssättet kring personlig och professionell utveckling.
  • Reflektera över genus och mångfaldsaspekter i tandvården och vården.
  • Reflektera över hur våld i nära relationer kan påverka den utsattas hälsa och välbefinnande både på kort och lång sikt.
  • Reflektera kring globala utmaningar som klimatförändringar, resursutnyttjande och biologisk mångfald och relatera dessa till sin professionella roll.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska kunna visa

  • ett professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare och medarbetare.
  • förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

 

Fysiologi och farmakologi, 10 hp
Kunskap och förståelse

Studenten ska kunna

  • redogöra för de autonoma och somatiska nervsystemens organisation samt mekanismer för nervös signalöverföring och bearbetning
  • beskriva hur de somatosensoriska sinnesorganen och systemen fungerar
  • förklara kontraktionsmekanismer hos olika typer av muskulatur samt redogöra för organisation och funktion hos motoriska kontrollsystem
  • beskriva fysiologiska funktioner hos cirkulations-, hjärt- och respirationssystemen, njuren, mag-tarmkanalen samt reproduktionsorganen
  • redogöra för funktionen hos system, som deltar i homeostatisk reglering av vitala funktioner
  • beskriva hur normala livsprocesser sker genom samverkan mellan kroppens organ
  • beskriva hur läkemedel tas upp, fördelas, omvandlas och utsöndras (farmakokinetik) från kroppen samt mekanismer för hur läkemedel kan påverka fysiologiska funktioner (farmakodynamik)
  • redogöra för verkningsmekanismer, biverkningar och interaktioner för relevanta farmakologiska substanser som påverkar kroppens organ
  • integrera fysiologisk och farmakologisk kunskap för att förstå och förklara effekter/ bieffekter av läkemedel
  • redogöra för fysiologi- och farmakologiområdenas vetenskapliga grunder samt insikt i aktuell forskning inom områdena och dess samband med yrkesutövningen.

Färdigheter och förmåga
Studenten ska

  • kunna lägga en subkutan injektion av lokalanestetika i underarmen samt kunna bedöma utbredningen och durationen av bedövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska uppvisa

  • ett professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare och medarbetare
  • förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Allmän patologi, 7 hp
Kunskap och förståelse

Studenten ska kunna

  • redogöra för sjukdomars etiologi, patogenes, histopatologi, symtom och klinik
  • förklara basala sjukdomsprocesser med tonvikt på tumörlära, cellskada, inflammation
  • redogöra för de olika organsystemens vanligaste sjukdomar.

Färdigheter och förmåga

Studenten ska kunna

  • tillämpa patologiska grundkunskaper i diagnostik och behandling inom tandvården.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska visa

  • ett professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare och medarbetare.
  • förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Mikrobiologi, immunologi och virologi, 10 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • översiktligt beskriva bakteriesystematik och diagnostik samt uppbyggnaden av olika typer av bakterier
  • redogöra för desinfektion och sterilisering, faktorer som påverkar bakterietillväxt, samt sammanfatta olika mekanismer för bakterier reglerar genuttrycket
  • redogöra för grundläggande mekanismer för hur antibiotika fungerar, antibiotikaresistensutveckling samt hur bakterier kan ta upp och överföra DNA sinsemellan.
  • förklara mekanismerna för hur specifika bakterier orsakar sjukdom med hjälp av typexempel
  • redogöra hur mikrobers genetiska information är organiserad och hur förändringar i arvsanlagen uppkommer och vad som driver dessa förändringar under evolutionen
  • exemplifiera och beskriva strukturen och uppbyggnaden av patogena svampar och deras sjukdomsorsakande mekanismer
  • sammanfatta struktur och replikation hos olika virus, identifiera viktiga virala patogener och associerade sjukdomar, redogöra för virusdiagnostik samt ha kunskap om antivirala medel samt förklara hur grundläggande principer för skydd mot virussmitta
  • redogöra för hur vissa virus kan inducera tumörbildning och virusets betydelse vid kemoterapi
  • förklara principerna för hur blodsmitta uppkommer och hur det kan förebyggas
  • förklara mekanismerna för hur kroppen förhindrar och bekämpar infektioner av bakterier, svampar och virus
  • förklara det medfödda immunsvarets egenskaper och mikrobers undvikande av det, regleringen av cellförmedlat och humoralt immunförsvar, uppkomst av immunitet efter infektion och vaccination och det specifika immunologiska skyddet av slemhinnorna
  • redogöra för begreppen tolerans, överkänslighetsreaktioner, autoimmunitet och hur autoimmuna sjukdomar kan uppkomma.

Färdigheter och förmåga

Den studerande ska kunna

  • tillämpa grundläggande mikrobiologiska experimentella metoder samt planera och utföra grundläggande mikrobiologiska experiment värdera och presentera erhållna experimentella resultat
  • visa förmåga att värdera, diskutera och presentera erhållna experimentella resultat och nya fakta, företeelser och frågeställningar inom forskningsområdet mikrobiologi, immunologi och virologi
  • visa förmåga att tillgodogöra sig och förstå kärnan av innehållet i vetenskapliga originalartiklar inom forskningsområdet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska visa

  • förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
  • ett professionellt förhållningssätt gentemot studenter, lärare och medarbetare.

Behörighetskrav

Den studerande ska vara antagen till tandläkarprogrammet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs studerandeaktivt i form av föreläsningar, grupparbeten, lärarledda seminarier och gruppdiskussioner. Dessutom ingår moment, som ger tillfälle till praktisk tillämpning av kunskapsinnehållet, t ex laborationer och demonstrationer. Obligatoriska kursmoment anges under rubriken "obligatoriska moment" i schema. Undervisningen sker på svenska men i vissa kursmoment kan den ges på engelska.

Vid frånvaro eller underkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana ska i första hand erbjudas under pågående kurs.
Undervisningen ges på svenska eller engelska och den kan ske med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) via tandläkarprogrammets webbaserade utbildningsplattform. Inlärningsstöd för självskattning av kunskapsnivå kan förekomma.

Examination

Kursen examineras i moduler. För att bli godkänd på kursen Medicinsk biologi 2; 30 hp, krävs att samtliga delexaminationer är godkända.

Kursportfölj 1. Fysiologi och farmakologi; 10 hp

Skriftlig tentamen
Obligatoriska undervisningsmoment.

 

Kursportfölj 2. Allmän patologi; 7 hp

Skriftlig tentamen
Obligatoriska undervisningsmoment.

 

Kursportfölj 3. Mikrobiologi, immunologi och virologi; 10 hp

Skriftlig tentamen
Deltagande vid, samt skriftlig avrapportering av, laborativa moment
Aktivt deltagande i litteraturseminarier
Obligatoriska undervisningsmoment.

 

Kursportfölj 4. Professionell utveckling 1; 3hp

Skriftlig tentamen
Aktivt deltagande i seminarier
Obligatoriska undervisningsmoment

 

Delförhör (duggor) under kursen är frivilliga diagnostiska prov, och en förberedelse inför den slutliga tentamen.

På skriftliga och praktiska prov samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom modulerna är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vid frånvaro eller underkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana ska i första hand erbjudas under pågående kurs.

Den studerande som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle ska beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Den studerande som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten rekommenderas, eller på eget initiativ, ansöka om att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. Den studerande som genomfört sammanlagt fem prov men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas. Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 35

Costanzo Linda S.
Costanzo Physiology
7 : Elsevier Science : 2021 :
Online access for UMUB
Obligatorisk

Farmakologi
Norlén Per, Lindström Erik
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : 2021 : 423 sidor :
ISBN: 9789147131198
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Oral and maxillofacial pathology
Neville Brad W., Damm Douglas D., Allen Carl M., Chi Angela C.
Fourth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier : [2016] : xiii, 912 pages :
ISBN: 9781455770526
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Essentials of Rubin's pathology
Rubin Emanuel, Reisner Howard M.
6. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2014 : xii, 826 p. :
ISBN: 9781451110234
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Core pathology
Stevens Alan, Lowe James, Scott Ian S., Stevens Alan
3rd ed. : Edinburgh : Mosby : 2009 [dvs 2008] : xii, 632 p. :
ISBN: 978-0-7234-3459-7 (pbk.) (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Robbins basic pathology
Kumar Vinay, Abbas Abul K., Aster Jon C., Robbins Stanley L.
9. ed. : Philadelphia, PA : Elsevier/Saunders : [2012], c2013 : 910 s. :
ISBN: 9781437717815
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

McGrawHill
Medical Microbiology” 28th edition. Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology, (McGrawHill). Chapter 28, Onlinebok:
Tandläkarutbildningen :
https://accessmedicine.mhmedical.com/Book.aspx?bookid=2629#217768802
Obligatorisk

Brauner Annelie
Medicinsk mikrobiologi & immunologi
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 824 s. :
ISBN: 9789144038681
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst