"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsintegrerad Oral Hälsa B, 7,5 hp

Engelskt namn: Applied clinical oral health B

Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 3OT174

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Oral hälsa: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för odontologi: Tandhygienistutbildning

Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2020-11-24

Reviderad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2025-01-21

Innehåll

Med stöd av handledare och lärosäte ska studenten integrera teoretiska kunskaper, utveckla kliniska färdigheter och ett professionellt förhållningssätt samt ett ökat ansvarstagande vid omhändertagande av patienter med behandlingsbehov.  

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna

  • redogöra för patientens orala hälsotillstånd och relatera detta till den allmänna hälsan, välbefinnande och biopsykosociala faktorer, samt redogöra för den orala hälsans betydelse och den allmänna hälsans inverkan på grupper av patienter utifrån ett vetenskapligt perspektiv (Examensmål 1, 2, 3, 4, 6, 7, 13)
  • redogöra för det vetenskapliga stödet och riktlinjer för behandlingsåtgärder (Examensmål 1, 5, 11)

 Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna

  • redogöra för och utföra orala undersökningar genom att insamla data, och diagnostisera karies och parodontal sjukdom samt utreda och analysera behov av insatser i enlighet med relevanta författningar samt dokumentera dessa med god läsbarhet (Examensmål 2, 3, 5, 7, 9)
  • undersöka orofacial smärta och käkfunktionsstörning och diagnostisera enligt kort DCTMD
  • i samverkan med patienten identifiera och genomföra hälsofrämjande, förebyggande och behandlande insatser (Examensmål 2, 3, 5, 6, 7 8, 9, 12, 13, 14)
  • samverka med och bedöma behovet av andra professioners kunskap (Examensmål 9, 10, 14, 15)
  • medverka och utföra moment vid orala hälsobedömningar i uppsökande verksamhet (Examensmål 2, 3, 5, 7, 9, 12, 13, 14)
  • identifiera behovet av och använda anestesi i munhålan (Examensmål 8, 12, 13)
  • tillämpa och reflektera över hygienrutiner, rutiner för kvalitetssäkring, ergonomiskt arbetssätt och andra arbetsmiljömässiga aspekter (Examensmål 1, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 15)

Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
Studenten ska kunna

  • reflektera över patientmöten som berör etiska aspekter inklusive jämställdhet, likabehandling och mänskliga rättigheter (Examensmål 2, 3, 4, 12, 13, 14, 15)
  • agera med ett empatiskt, lyssnande och professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående samt andra grupper (Examensmål 1, 5, 10, 11, 12, 13, 14, 15)
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens (Examensmål 12, 15)

Behörighetskrav

För att få påbörja kursen krävs godkänt resultat i kursen Verksamhetsintegrerad Oral Hälsa A, 7,5 hp och att samtliga obligatoriska moment är genomförda på föregående kurs Oral hälsa i olika livsfaser, 22,5 hp

Undervisningens upplägg

Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisningen bedrivs i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på tandvårdsklinik under handledning av legitimerad tandhygienist och med stöd av kontaktlärare vid tandhygienistprogrammet. Kontaktläraren kan i speciella fall där behov finns ha tät/nära kontakt med student och handledare.

Seminarier och skriftliga uppgifter ingår i kursen. Samtliga moment är obligatoriska. Vid frånvaro av obligatoriskt moment kontaktas examinator som beslutar hur momentet ska kompletteras. I undervisningens upplägg förväntas tillgång till dator eller läsplatta med internetuppkoppling. Litteratur på engelska förekommer i kursen.

Examination

Studenten examineras skriftligt och muntligt samt i praktiskt arbete. Kunskaper och förståelse bedöms skriftligt eller muntligt. Färdighet och förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms vid seminarier samt löpande i det praktiska arbetet på klinik. Bedömning av studentens professionella utveckling under VFU sker genom handledarens bedömning av den studerandes kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt bedömningsunderlag som lämnas till examinator. Skriftliga uppgifter och seminarier bedöms av examinator på tandhygienistprogrammet. Båda bedömningarna utgör underlag för betyg och sätts först när alla obligatoriska moment är slutförda. Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt den mottagande verksamhetens direktiv. Betygen som ges är godkänd (G) eller underkänd (U).


Student som underkänts i kursmål relaterade till verksamhetsförlagd utbildning kan erbjudas en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som, efter att ha genomgått en ny utbildningsperiod fortfarande bedöms ha otillräckliga kunskaper och färdigheter, erhåller inga ytterligare resurser för klinisk träning. För student som är godkänd i samtliga moment förutom skriftliga uppgifter och seminarier är antalet provtillfällen begränsat till totalt fem varav tre provtillfällen ges per kursomgång.

 

Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Studenten har rätt att byta examinator efter en underkänd kurs. Anhållan om byte av examinator inlämnas skriftligt till programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammet (PRO). I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för tandhygienistprogrammet.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.  Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram

Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande

Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildningsavtal i samverkan med regioner. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.