"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktion Oral Hälsa, 30 hp

Engelskt namn: Introduction Oral Health

Denna kursplan gäller: 2024-01-08 och tillsvidare

Kurskod: 3OT163

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Oral hälsa: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för odontologi: Tandhygienistutbildning

Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2018-09-13

Reviderad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2023-11-29

Innehåll

Kursen inleds med studier om tandhygienistens yrkesroll inom tandvården och samhället. Begrepp inom oral hälsa och vetenskaplig metod introduceras samt lagar, förordningar och andra författningar som reglerar tandvården presenteras.  Kroppens utveckling och funktion studeras både från ett psykosocialt och biomedicinskt perspektiv. Kursen innehåller fyra moment: Tandhygienistens profession, Kroppens utveckling, struktur och funktion, Social och kognitiv utveckling samt Samhälle och organisation.

Förväntade studieresultat

Tandhygienistens profession 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • redogöra för tandhygienistens yrkesroll (Examensmål 1, 14)
  • beskriva ämnet oral hälsa (Examensmål 1, 2, 3)
  • beskriva struktur och innehåll i vetenskaplig litteratur (Examensmål 1, 11)

Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna

  • söka vetenskaplig litteratur (Examensmål 11)
  • muntligt och skriftligt kommunicera olika perspektiv inom oral hälsa (Examensmål 1, 2, 3, 9)

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Studenten ska kunna

  • reflektera över vad ett etiskt, professionellt och vetenskapligt förhållningssätt innebär (Examensmål 1, 11, 12, 13, 14)
  • reflektera över tandhygienistens roll och samarbete med tandvårdens övriga professioner (Examensmål 10, 14)

Kroppens utveckling, struktur och funktion 10 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • beskriva människokroppens, vävnadernas och cellernas uppbyggnad och normala funktioner med korrekt terminologi (Examensmål 1, 2, 6, 7, 8, 13)
  • beskriva kroppens fysiska utveckling (Examensmål 1, 2, 6, 7, 8, 13)
  • redogöra för munhålans och käksystemets strukturer och funktioner (Examensmål 1, 2, 6, 7, 8, 13)
  • redogöra för struktur och funktion av tandens hårdvävnad och stödjevävnad och tändernas utseende och placering (Examensmål 1, 2, 6, 7, 8, 13)
  • beskriva bett- och tandutvecklingen (Examensmål 1, 2, 6, 7, 8, 13)

Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna

  • identifiera primära och permanenta tänder (Examensmål 7)

Social och kognitiv utveckling 5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • beskriva grundläggande psykologiska begrepp (Examensmål 1, 2, 6, 7, 8,10, 12, 13, 14)
  • beskriva människans sociala- och kognitiva utveckling ur ett livscykelperspektiv (Examensmål 1, 2, 3, 6, 7, 8, 13)
  • beskriva innehållet i anknytningsteorin (Examensmål 1, 2, 6, 7, 8,10, 12, 13, 14)

Samhälle och organisation 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

  • beskriva tandvårdens organisation och kunskapsstyrning (Examensmål 1, 5, 11)
  • beskriva lagar, förordningar och författningar av betydelse för tandvården (Examensmål 5)
  • redogöra för vad tystnadsplikt inom tandvården innebär (Examensmål 5)
  • beskriva värdegrund och etik i tandvården (Examensmål 3, 12, 13, 14)
  • beskriva innebörden av jämställdhet och likabehandling (Examensmål 12, 13)
  • beskriva övergripande konsekvenser av våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor (Examensmål 2, 3, 4, 12, 13)
  • ge exempel på hur förhållanden i samhället påverkar individers och gruppers orala hälsa (Examensmål 3, 6, 7, 8, 12, 13)

Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna

  • söka och identifiera lagar och föreskrifter som reglerar tandvården (Examensmål 5, 11)

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Studenten ska kunna

  • reflektera över vad genusaspekter, mångfald, jämställdhet, likabehandling och mänskliga rättigheter innebär (Examensmål 3, 12, 13)
  • reflektera över våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor (Examensmål 4, 12, 13)
  • reflektera hur samhällsstrukturer, organisationer och individers beteende interagerar och påverkar våldsnivån i ett samhälle (Examensmål 3, 4, 12)
  • reflektera över hur individer och en arbetsgrupp bestående av olika professioner påverkas av personligheter, erfarenheter och föreställningar vid möten inom och utanför hälso- och sjukvården (Examensmål 5, 12)

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till tandhygienistprogrammet.

Undervisningens upplägg

Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, grupparbeten, föreläsningar, seminarier och obligatorisk auskultation på en tandvårdsklinik.

I undervisningens upplägg förväntas tillgång till dator eller läsplatta med internetuppkoppling. Litteratur på engelska förekommer i kursen.

Examination

Kursen innehåller flera delexaminationer i form av skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier och skriftliga tentamina.  För att bli godkänd på kursen (30 hp) krävs att samtliga delexaminationer är godkända. Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter (auskultationen) gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt den mottagande verksamhetens direktiv. Betyg som ges är godkänd (G) eller underkänd (U).

Vid frånvaro från seminarier kontaktas studenten examinator som beslutar om och hur momentet ska kompletteras.

Antalet examinationstillfällen är begränsade till totalt fem varav tre examinationstillfällen ges per kursomgång. Om studenten efter genomgången kurs inte har uppnått godkänt resultat kan student ansöka om att gå om kursen. Ansökan skickas till programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammet. Student som genomfört sammanlagt fem examinationer utan godkänt resultat ges inget ytterligare tillfälle.   

Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

 

Övriga föreskrifter

Hälso- och vaccinationsprogram

Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.

Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande

Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildningsavtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.