Engelskt namn: Introduction Oral Health
Denna kursplan gäller: 2024-01-08 och tillsvidare
Kurskod: 3OT163
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Oral hälsa: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för odontologi: Tandhygienistutbildning
Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2018-09-13
Reviderad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2023-11-29
Kursen inleds med studier om tandhygienistens yrkesroll inom tandvården och samhället. Begrepp inom oral hälsa och vetenskaplig metod introduceras samt lagar, förordningar och andra författningar som reglerar tandvården presenteras. Kroppens utveckling och funktion studeras både från ett psykosocialt och biomedicinskt perspektiv. Kursen innehåller fyra moment: Tandhygienistens profession, Kroppens utveckling, struktur och funktion, Social och kognitiv utveckling samt Samhälle och organisation.
Tandhygienistens profession 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna
Kroppens utveckling, struktur och funktion 10 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna
Social och kognitiv utveckling 5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
Samhälle och organisation 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna
Studenten ska vara antagen till tandhygienistprogrammet.
Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, grupparbeten, föreläsningar, seminarier och obligatorisk auskultation på en tandvårdsklinik.
I undervisningens upplägg förväntas tillgång till dator eller läsplatta med internetuppkoppling. Litteratur på engelska förekommer i kursen.
Kursen innehåller flera delexaminationer i form av skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier och skriftliga tentamina. För att bli godkänd på kursen (30 hp) krävs att samtliga delexaminationer är godkända. Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter (auskultationen) gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt den mottagande verksamhetens direktiv. Betyg som ges är godkänd (G) eller underkänd (U).
Vid frånvaro från seminarier kontaktas studenten examinator som beslutar om och hur momentet ska kompletteras.
Antalet examinationstillfällen är begränsade till totalt fem varav tre examinationstillfällen ges per kursomgång. Om studenten efter genomgången kurs inte har uppnått godkänt resultat kan student ansöka om att gå om kursen. Ansökan skickas till programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammet. Student som genomfört sammanlagt fem examinationer utan godkänt resultat ges inget ytterligare tillfälle.
Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildningsavtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.