Engelskt namn: Pediatric Dentistry
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-12
Kursplan för kurser med start mellan 2021-11-29 och 2024-08-11
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-13 och 2021-11-28
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-09 och 2020-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-02 och 2017-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2017-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-04 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2008-02-04 och 2016-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-28 och 2008-02-03
Kursplan för kurser med start mellan 2008-01-21 och 2008-01-27
Kurskod: 3OT081
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Odontologi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Tandläkarutbildningen
Beslutad av: Programkommittén för odontologiska utbildningar, 2007-12-20
Reviderad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2024-08-13
Kursen ges inom tandläkarprogrammet, termin 9 och 10.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1 4 högskolepoäng (termin 9)
Delkurs 2 5 högskolepoäng (termin 10)
Delkurs 1
Delkurs 2
Kunskap och förståelse
Den studerande ska kunna
Färdigheter och förmåga
Den studerande ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska kunna
Univ: Den studerande ska ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår denna kurs. Den studerande ska dessutom vara godkänd i kurserna Kariologi 2, Stadieexamination delkurs 1 samt Oral kirurgi 2. Delkurserna läses i numerisk ordning. För att påbörja delkurs 2 i Pedodonti och delkurs 3 i Ortodonti ska både klinik och skriftligt förhör i delkurs 1 Pedodonti samt klinik och skriftligt förhör i delkurs 2 Ortodonti vara godkänt. Om mer än två terminer förflutit sedan senaste kliniska praktik inom programmet, förlorar denna sin giltighet som uppfyllande av kurskrav inför resterande delkurser.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, demonstrationer, grupparbeten, seminarier samt auskultation och behandling av egna patienter under lärares handledning. Case-metodik tillämpas för vissa undervisningsmoment. Schemalagda demonstrationer, grupparbeten, auskultationer och patientbehandlingspass är obligatoriska.
Vid frånvaro från obligatoriskt moment kontaktas kursansvarig som beslutar om hur momentet ska kompletteras.
Den studerandes prestationer bedöms genom kontinuerlig uppföljning av den kliniska verksamheten, fallpresentationer samt skriftliga och muntliga examinationer. Vidare krävs närvaro vid obligatoriska moment.
Den studerande som underkänts vid prov eller ej deltagit vid första ordinarie provtillfälle ska beredas tillfälle att deltaga i ytterligare prov inom två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
Den studerande som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära att annan examinator utses. Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.
Den studerande som blivit underkänd i ordinarie prov har rätt att genomgå förnyat prov två gånger. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten rekommenderas, eller på eget initiativ, ansöka om att gå om kursen. Ansökan inges till berörd fakultetsnämnd eller det organ som fått nämndens delegation. Den studerande som genomfört sammanlagt fem prov men inte blivit godkänd ges inget ytterligare provtillfälle. Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt.
Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Vid praktik har studenten rätt att byta examinator redan efter första provtillfället. Anhållan om byte av examinator inlämnas skriftligt till programrådet (PRO).
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Pedriatric Dentistry: A Clinical Approach
Koch Goran, Poulsen Sven, Espelid Ivar, Haubek Dorte
John Wiley & Sons : 2016 : 408 s. :
ISBN: 9781118913499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst