"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Klinisk oral fysiologi, 11 hp

Engelskt namn: Clinical Oral Physiology

Denna kursplan gäller: 2008-01-28 och tillsvidare

Kurskod: 3OT065

Högskolepoäng: 11

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Odontologi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Tandläkarutbildningen

Beslutad av: Programkommittén för odontologiska utbildningar, 2007-11-20

Reviderad av: Programråd för odontologiska program, 2011-06-09

Innehåll

Delkurs 1. Propedeutisk kurs Överkäks- och underkäkständernas kontaktpositioner. Underkäkens gränsrörelser och rörelserum. Relationen mellan underkäkens positioner och rörelser och käkledens och käkmusklernas anatomi och funktion Funktionell anatomi och biomekanik för käk-nacksystemet Preklinisk kurs Strukturer av betydelse för normal käkfunktion Käk-nacksystemet en central del av rörelseapparaten Led- och muskelsystem för naturlig käkfunktion Käk-nackmuskelstruktur Sensorisk-motorisk kontroll i käk-nacksystemet Parafunktioner. Bruxism. Tandslitage Belastningsskador. Introduktion till utredning, diagnostik och behandling Träning i klinisk undersökningsmetodik. Introduktion i patientomhändertagande Framställning av stabiliseringsskena Klinisk kurs Belastningsskador, funktionsrelaterade sjukdomar i käkar-ansikte, huvud-nacke Symtom och kliniska tecken på belastningsskador i käksystemet Käkledssjukdomar, muskelsjukdomar och sjukdomar i nervsystemet av betydelse Smärtterminologi Smärttillstånd av nociceptiv, neurogen, psykogen och idiopatisk karaktär Smärta och motorik. Neuromuskulär plasticitet Förekomst av käkfunktionsstörningar/belastningsskador i befolkningen. Vårdbehov och riskfaktorer Nackskada som orsak till smärta i käkar-mun-ansikte och ätbesvär Etiologi och behandling. Verktyg och metoder för behandling Friskvård, prevention, för käk-nacksystemet Klinisk undersökning, utredning, diagnostik och behandling av patienter Delkurs 2. Fortsättning klinisk kurs Den studerande tillämpar kunskaper och färdigheter genom att utreda och behandla såväl patienter med käkfunktionsstörning som under annan odontologisk behandling Uppföljning av patienter som erhållit behandling Delkurserna 3-4. Fortsättning klinisk kurs. Utvärdering och kritisk granskning av egna kunskaper, färdigheter och behandlingsresultat. Ämneskunskaperna i ett samhällsperspektiv. Fördjupning av kunskaper avseende omhändertagande av patienter med belastningsskador i käksystemet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas den studerande ha tillägnat sig ett professionellt förhållningssätt som inkluderar att tillämpa teoretiska kunskaper i kliniken, självständigt planera, genomföra och utvärdera sitt kliniska arbete, uppvisa ansvarsfull journalföring samt empatisk förmåga och förmåga att kommunicera och etablera god kontakt med patienter och medarbetare. Den studerande skall i sin behandlingsplanering tillämpa en helhetssyn på patienten för att kunna ta hänsyn till relevanta medicinska, sociala och ekonomiska förhållanden. Efter delkurserna 1-2 förväntas den studerande - vara väl förtrogen med terminologi samt förstå sambandet mellan ocklusion-artikulation och käkleds- och muskelfunktion, samt kontaktmönster i relation till huvudets position. Den studerande skall även kunna beskriva ocklusion med avseende på morfologi och funktion. - ha god kunskap om förutsättningarna för naturlig käkfunktion, anatomi biomekanik, rörelsemönster och sensorisk-motorisk kontroll i käk-nacksystemet. Den studerande skall även känna till tillvägagångssättet för klinisk undersökning vid belastningssjukdom samt ha kunskap om behandlingsmöjligheter. - kunna identifiera, undersöka, diagnostisera och behandla belastningssjukdomar i käk-nacksystemet samt vara väl förtrogen med förekomst och etiologi och vårdbehov. Den studerande skall även kunna sätta mål för behandling, bedöma behandlingstid, prognos samt behandlingskostnader, identifiera riskpatienter och verka i preventivt syfte samt kunna utfärda specialistremiss. Efter delkurserna 3-4 förväntas den studerande - kunna tillämpa kunskaper och färdigheter för värdering av käkfunktionsstatus hos rutinpatienten, kunna utvärdera behandling och förstå betydelsen av prevention. Den studerande förväntas även ha kunskap om frågeställningar och metoder för forskning inom ämnesområdet.

Behörighetskrav

Den studerande skall inom tandläkarprogrammet ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår respektive delkurs eller ha motsvarande kunskaper. Inför delkurs 2 skall den studerande vara godkänd i samtliga kurser till och med termin 4. Om mer än två terminer förflutit sedan senaste kliniska praktik inom programmet, förlorar denna sin giltighet som uppfyllande av kurskrav inför resterande delkurser.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, laborationer, klinisk färdighetsträning samt patientbehandling. I undervisningen ingår obligatoriska demonstrationer, seminarier, ”case”-seminarier, röntgenronder och auskultationer.

Examination

Den studerandes prestationer bedöms vid såväl kliniskt som skriftliga prov. Skriftlig tentamen sker efter delkurs 2. För att bli godkänd krävs godkända resultat inom samtliga avsnitt. Närvaro vid obligatoriska moment. Den studerande har rätt att byta examinator efter två underkända förhör. Betygsskalan består av Underkänd och Godkänd. Antalet tentamenstillfällen är begränsat till fem. För mer information, se utbildningsplanen. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. TILLGODORÄKNANDE: Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet (helt eller delvis) kan godtas för tillgodoräknande ankommer på fakultetsnämnden eller det organ som fått nämndens delegation. Prövning sker i samråd med kursansvarig. Beslut om tillgodoräknande kan överklagas.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 5

Okeson Jeffrey P
Management of temporomandibular disorders and occlusion
6. ed. : St. Louis, Mo. ;a London : Mosby : cop. 2008 : 631 s. :
ISBN: 978-0-323-04614-5 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst