"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Biomedicin II, 13,5 hp

Engelskt namn: Biomedicin II

Denna kursplan gäller: 2017-08-28 och tillsvidare

Kurskod: 3OT036

Högskolepoäng: 13,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biomedicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för odontologi: Tandhygienistutbildning

Beslutad av: Programkommittén för odontologiska utbildningar, 2006-09-07

Reviderad av: Programrådet för odontologiska program, 2017-06-01

Innehåll

Kursen ges inom tandhygienistprogrammet, termin 2.
Kursen består av sex delkurser:
Mikrobiologi/immunologi      5,0 högskolepoäng
Oral diagnostisk radiologi    3,0 högskolepoäng  
Farmakologi                       2,5 högskolepoäng
Oral anestesi                     1,0 högskolepoäng
Sjukdomslära                     2,0 högskolepoäng
 
 
Mikrobiologi/immunologi
Den mikrobiella normalfloran samt patogena mikroorganismer.
Bakteriers morfologi, metabolism, genetik samt känslighet och resistensutveckling mot antibakteriella medel.
Det orala ekosystemet, dental biofilm och dess betydelse för orala infektionssjukdomar.
Introduktion till mikrobiell diagnostik.
Immunsystemets struktur och funktion.

Oral diagnostisk radiologi
Fysikalisk bakgrund och tekniska förutsättningar för röntgendiagnostik.
Röntgenstrålningens biologiska verkan och strålskydd.
Strålskyddsföreskrifter.
Röntgenanatomi.
Diagnostik av patologiska förändringar med tyngdpunkt på karies och parodontit.
 
Farmakologi
Läkemedel inom tandvården.
Absorption, distribution och elimination av läkemedel.
Basal smärtfysiologi.
Verkningsmekanismer och effekter samt bieffekter av smärtlindrande medel inom tandvården.
 
Oral anestesi  
Huvudets anatomi vad avser nerver som styr oral sensorisk funktion.
Injektionsteknik och anestesimedel.
Indikationer och kontraindikationer för lokalanestesi.
Medicinsk riskbedömning.
Lokala och generella komplikationer.
 
Sjukdomslära
Översiktlig genomgång av allmänsjukdomar hos människa.
Översiktlig genomgång av symtom, förekomst och behandling av de vanligaste förekommande allmänsjukdomarna.
 

Förväntade studieresultat

Mikrobiologi/immunologi
Kunskap och förståelse
Den studerande ska kunna

  • beskriva den mikrobiella normalfloran i munhålan
  • beskriva hur den mikrobiella normalfloran samspelar med människokroppen
  • beskriva egenskaper hos mikroorganismer som kan orsaka sjukdom
  • beskriva normalflorans etablering i munhålan
  • översiktligt redogöra för munnens ekosystem vid hälsa och orala infektionssjukdomar
  • namnge bakterier och beskriva hur dessa orsakar karies- och tandlossningssjukdom
  • beskriva mikroorganismer som har betydelse vid infektioner i mjukvävnaden
  • redogöra för immunsystemets struktur och funktion.

Färdigheter och förmåga
Den studerande ska kunna

  • översiktligt diskutera immunsystemets betydelse för parodontal sjukdomsutveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska kunna

  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen inom området.

Oral diagnostisk radiologi
Kunskap och förståelse
Den studerande ska kunna

  • översiktligt beskriva strålningsfysikens och strålningsbiologins grunder
  • översiktligt beskriva strålskyddslagstiftningen vid intraoral röntgenundersökning,
  • översiktligt redogöra för funktionen hos de röntgenapparater och detektorer som används vid intraorala röntgenundersökningar,
  • redogöra för radiografisk projektionslära och bildtagningsteknik för avbildning av tänder och käkar,
  • redogöra hur anatomiska strukturer avbildas vid radiografisk undersökning med intraoral teknik,
  • visa grundläggande kunskap i diagnostik av karies och parodontala skador. 

Färdigheter och förmåga 
Den studerande ska kunna

  • identifiera anatomiska strukturer i röntgenbilder och tillämpa radiologisk teknik för diagnostik av karies och parodontit 

Värderingsförmåga och förhållningssätt  
Den studerande ska kunna

  • reflektera över vad ett professionellt och etiskt förhållningssätt innebär vid röntgenbildstagning
  • kritiskt bedöma sin egen bildtagning och utifrån detta modifiera sitt arbete
  • värdera röntgenbilders kvalitet och eventuellt behov av att ta ytterligare röntgenbilder
  • bedöma behovet av konsultation för fullständig radiologisk diagnostik−    identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen.

Farmakologi
Kunskap och förståelse
Den studerande ska kunna

  • beskriva absorption, distribution och elimination av läkemedel
  • övergripande beskriva smärtfysiologi
  • beskriva verkningsmekanismer, terapeutiska effekter och bieffekter av smärtlindrande preparat som används inom tandvården.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Den studerande ska kunna

  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen.

Sjukdomslära
Kunskap och förståelse
Den studerande ska kunna

  • översiktligt beskriva symtom, förekomst och behandling av de vanligaste förekommande allmänsjukdomarna.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Den studerande ska kunna

  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen.

Oral anestesi
Kunskap och förståelse
Den studerande ska kunna

  • beskriva huvudets anatomi med fokus på oral sensorisk funktion
  • redogöra för indikationer och kontraindikationer att ge anestesi
  • redogöra för hur anestesi ges på ett adekvat sätt
  • bedöma patientens allmänhälsa
  • beskriva varför patientens hälsotillstånd och medicinering kan påverkar valet av anestesimedel
  • redogöra för komplikationer vid lokalanestesi.

 
Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Den studerande ska kunna

  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla den egna kompetensen.

Behörighetskrav

Univ: Den studerande ska inom tandhygienistprogrammet ha genomgått samtliga kurser vilka tidsmässigt föregår denna kurs eller ha motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, demonstrationer, laborationer, metodövningar och grupparbeten. Alla moment förutom föreläsningar är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt moment kontaktas examinator som beslutar om hur momentet ska kompletteras.
 

Examination

Examinationsformer
Den studerandes prestationer bedöms genom tentamen och seminarier. För att bli godkänd i kursen krävs att respektive tentamen, övriga prov samt obligatoriska moment är godkända.
 
I de fall prov eller praktik inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet/praktiken.
 
Den studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två ytterligare tillfällen upp till två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla. Vad avser praktiska moment gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en. Undantag från denna regel kan t.ex. vara då kursen har genomgått grundläggande förändringar.
 
Antal provtillfällen
Studerande som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov) på kurs, förutsatt att eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen ej överskrids Antal tillfällen som en student får genomgå prov för att få godkänt resultat på kurs eller en del av kurs är begränsat till fem. Antalet kursomgångar i praktiska kurser är begränsat till sammanlagt två. I kursen erbjuds tre provtillfällen per kursomgång. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år, s.k. uppsamlingsprov. Om studenten efter tre prov fortfarande är underkänd kan studenten ansöka om eller rekommenderas att gå om kursen. Ansökan skickas till programrådet för de odontologiska programmen (PRO).
 
Byte av examinator
Den studerande har rätt att byta examinator efter två underkända examinationer. Efter en praktisk utbildningsperiod har studenten rätt att byta examinator efter första provtillfället. Anhållan om byte av examinator inlämnas skriftligt till programrådet för odontologiska program (PRO).

Tillgodoräknande
Den studerande har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.