Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2023-01-13
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande kunskaper om anatomi och fysiologiska processer med fokus på förståelse av fysiologiska processer. Kursen omfattar även sjuksköterskans ansvar för omvårdnad relaterat till människans grundläggande behov, hälsa och bemötande. Dessutom ingår att identifiera behov, hälsa och bemötande. Dessutom ingår att identifiera behov av och genomföra kliniska bedömningar enligt ABCDE och HLR vuxen. Kursen är uppdelad i tre delar.
Moment 1 - omfattar grundläggande anatomi och fysiologi med särskilt fokus på fysiologi i följande områden; celler, nervsystemet, sinnena, endokrina systemet, cirkulationssystemet, andningssystemet, njurarna, matspjälkningssystemet, metabolism, motorkontroll och muskler, 10,5 hp.
Moment 2 - omfattar kliniska bedömningar enligt ABCDE, bedömningsunderlag samt basal hjärt- och lungräddning HLR, 1,0 hp.
Moment 3 - omfattar människans grundläggande behov, olika hälsoperspektiv inkluderat utifrån relevanta teorier i relation till sjuksköterskans ansvar för omvårdnad, 2,0 hp.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
beskriva och förstå rörelseapparaten samt olika organsystems anatomi och fysiologi
beskriva och förstå människans grundläggande behov samt beskriva och förstå olika perspektiv på hälsa och på kroppen
Färdighet och förmåga
förklara och tillämpa grundläggande principer för omhändertagande enligt ABCDE, presentera referensramar för sina bedömningar samt utföra HLR
Värderingsförmåga och förhållningssätt
utifrån kliniska situationer kritiskt reflektera kring sjuksköterskans ansvar för omvårdnad i relation till människans grundläggande behov, olika perspektiv på hälsa och kropp
reflektera över hur individer och en arbetsgrupp bestående av olika professioner påverkas av personlighet, erfarenhet och föreställning vid möten inom och utanför hälso- och sjukvården
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisningens upplägg
Ett studerandeaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarier och kliniska övningar. I samtliga inlämningsuppgifter skall ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och vetenskaplig litteratur refereras. Seminarium och kliniska övningar är obligatoriska moment. Ytterligare obligatoriskt moment är fakultetsgemensam dag med gruppövningar.
Undervisning på engelska kan förekomma.
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.
För distansstudenter förekommer i denna kurs sammankomster på studieorten.
Examination
Som betyg används en tvågradig betygsskala: godkänd (G) och underkänd (U). Kursen examineras i form av individuell webtentamen (moment 1) samt seminarier med individuell bedömning (moment 2).
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Övriga föreskrifter
Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i det fall de skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs i första hand i samverkan med Region Västerbotten, Region Norrbotten, Region Västernorrland, Region Jämtland-Härjedalen, samt primärkommuner och ett antal privata aktörer i regionen. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.
- Kursen 3OM968 är likvärdig med kursen 3OM368
- Innehållet i kursen 3OM368 överlappar med innehållet i 3OM317, förutom fältstudier som fr.o.m. vt20 flyttats till kursen 3OM367. - Kursen 3OM368 ersätter kursen 3OM317.
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.