Omvårdnad med inriktning mot neonatal intensivvård, 7,5 hp
Engelskt namn: Neonatal Intensive Care Nursing
Denna kursplan gäller: 2021-01-04
och tillsvidare
Kurskod: 3OM933
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2020-11-19
Innehåll
Kursen behandlar omhändertagande av det nyfödda barnet och dess familj vid allvarliga sjukdomstillstånd i nyföddhetsperioden. CPAP- och respiratorbehandling samt övervakning av vitala funktioner behandlas. Nutrition, smärtbehandling, känguru- och samvård inom intensivvård ingår. Praktiska färdigheter i omhändertagande av barn och vård av svårt sjukt barn i kuvös övas. Verksamhetsanknuten utbildning inom neonatal intensivvård ingår. Etiska aspekter kopplade till neonatal intensivvård samt aspekter på intersektionalitet belyses i relation till kursens innehåll.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för symtom och behandling av vanliga intensivvårdskrävande sjukdomstillstånd i nyföddhetsperioden
analysera och problematisera etiska problem och ställningstaganden inom neonatal intensivvård
redogöra för utvecklingsstödjande neonatalvård och dess tillämpningar
Färdighet och förmåga
visa förmåga att observera och bedöma förändringar avseende barnets vitala organfunktioner
visa förmåga att vidta adekvata åtgärder i samband med omhändertagande av svårt sjuka nyfödda barn och i intensivvårdssituationer
visa förmåga att vårda barnet utifrån den utvecklingsstödjande neonatalvårdens principer
Värderingsförmåga och förhållningsätt
motivera metoder för andningsstöd, nutrition, smärtbehandling, utvecklingsstödjande neonatalvård samt känguru- och familjecentrerad vård inom neonatal intensivvård
Behörighetskrav
Svensk legitimation som sjuksköterska samt yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Undervisningens upplägg
Kursen är delvis nätburen med sammankomster på studieorten. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt.
Arbetsformerna varierar mellan föreläsningar, individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarier och metodövningar vid kliniskt träningscentrum (KTC). Verksamhetsanknuten utbildning inom neonatal intensivvård 70 timmar/2 veckor, seminarier och metodövningar är obligatoriska moment. I samtliga inlämningsuppgifter skall ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och vetenskaplig litteratur refereras.
För de nätburna inslagen behövs tillgång till dator med internetuppkoppling med 2.0 Mbit/s eller högre i båda riktningarna, ett usb-headset med mikrofon samt en webbkamera. Fast uppkoppling är alltid att föredra. Man kan även koppla upp sig på ett bibliotek eller lärcentrum.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Kursen examineras individuellt i form av skriftlig salstentamen, muntliga och skriftliga caseredovisningar samt skriftliga inlämningsuppgifter. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetens direktiv.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
Innehållet i kursen 3OM933 överlappar helt med innehållet i 3OM433 och 3OM029. Kursen 3OM933 ersätter kursen 3OM433 och 3OM029 och kan därför inte tas med i en examen tillsammans med någon av dessa kurser.
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 1
Kurslitteratur
Senaste upplaga gäller.
Asfyxi och neonatal HLR Blennow Mats, Sjörs Gunnar Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi : 2013 : 63 s. : Obligatorisk
Gardner Sandra L. Merenstein & Gardner's handbook of neonatal intensive care 7th ed. : St. Louis, Mo. : Mosby : 2010 : 1026 s. : ISBN: 9780323067157 (hbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Neonatologi Lagercrantz Hugo, Hellström-Westas Lena, Norman Mikael, Lyons Lena 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 539 s. : ISBN: 978-91-44-04643-3 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Lundqvist Pia Omvårdnad av det nyfödda barnet 2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 320 s. : ISBN: 978-91-44-05550-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst