Engelskt namn: Health and Living Conditions in Children and Adolescents
Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-12-30
Kurskod: 3OM414
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2024-08-29
Denna kurs har fokus på folkhälsoarbete bland barn och ungdomar, 0-18 år. Kursen behandlar barns och ungdomars utveckling och hälsa samt hur dessa påverkas av faktorer som till exempel levnadsförhållanden, livsstil, arv, förmågan att fatta beslut kring hälsa och livsstil samt även hur hälsan påverkas av resurser i samhället. Då det största hotet mot folkhälsan i västvärlden är livsstils- och stressrelaterade problem kommer särskild vikt att läggas vid dessa problem och hälsopromotivt arbete. Även sjuka barn och ungdomar samt barn och familjer med särskilda behov omfattar en väsentlig del av kursens innehåll. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom barnhälsovård och elevhälsa. Lika villkor och etik belyses i relation till kursens innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. beskriva vardagssjuklighet bland barn och ungdomar, samt relaterad omvårdnad, egenvårdsråd och behandling utifrån aktuell forskning
Färdighet och förmåga
2. bedöma och värdera barns och ungdomars utveckling utifrån utvecklings-/tillväxtkurvor och förklara hur hälsosam utveckling kan understödjas i omvårdnadsarbetet
3. skapa stödjande åtgärder till föräldrar i amning och amningsteknik samt vid amningsproblematik
4. genomföra vaccinationer av barn och ungdomar
5. identifiera barn och ungdomar med funktionshinder eller de som far illa samt planera, vidta och utvärdera deras och familjens behov av särskilt stöd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. analysera och värdera risker samt nyttoaspekten angående barn och ungdomars deltagande i vaccinationsprogram, utifrån ett vetenskapligt, etiskt och samhälleligt perspektiv
7. reflektera och kritiskt värdera nyttoaspekten avseende förhållningsättet i hälsofrämjande omvårdnad bland barn och ungdomar utifrån aktuell omvårdnadsmodell, familjecentrerad omvårdnad
8. reflektera över sitt eget lärande och behov av ytterligare kunskap inom området
Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Kursen omfattar endast sammankomster på nätet via lärplattform. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, deltagande vid föreläsningar, seminarier samt VFU inom barnhälsovård och elevhälsa omfattande 4 veckor.
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Kursen examineras i form av genomförd VFU som examineras med stöd av AssCe-formuläret för avancerad nivå samt seminarium.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.
Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhets direktiv.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
-Innehållet i kursen 3OM414 överlappar helt med innehållet i 3OM324
-Kursen 3OM414 ersätter kursen 3OM324
Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.
För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.
Barnhälsovård : att främja barns hälsa
Magnusson Margaretha, Blennow Margareta, Hagelin Elisabet, Sundelin Claes
6. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 294 s. :
ISBN: 9789147111862
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Brülde Bengt
Folkhälsoarbetets etik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-06042-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Folkhälsomyndigheten
Vaccination av barn: det svenska vaccinationsprogrammet
Folkhälsomyndigheten : 2015 :
http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/
Obligatorisk
Pediatrisk omvårdnad
Hallström Inger, Lindberg Tor
2. uppl. : Liber : 2015 : 384 s. :
ISBN: 9789147115099
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rikshandboken barnhälsovård
Stockholm : Inera : [200-]- :
http://www.rikshandboken-bhv.se
Obligatorisk
Familjefokuserad omvårdnad : ett strategidokument
Saveman Britt-Inger, Benzein Eva
Kalmar : Högsk. : 2003 : 32 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: Skriften (2010) finns här: http://familiesygepleje.dk/wp-content/uploads/2016/03/Familjefokuserad-omv%C3%A5rdnad-ett-strategidokument.pdf
Skolsköterskans hälsofrämjande arbete
Clausson Eva K., Morberg Siv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 230 s. :
ISBN: 978-91-44-05597-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Amningsguiden : en guide om amning utifrån WHO
Weimers Lena, Gustafsson Anna, Gustafsson Hanna
2. uppl. : [Tullinge : Lena Weimers] : 2008 : 261 s. :
ISBN: 978-91-633-2274-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
För området relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.