Engelskt namn: Psychiatric Nursing, Clinical Studies
Denna kursplan gäller: 2023-07-24 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-07-24
Kurskod: 3OM409
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25
Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2021-12-16
Kursen innehåller fördjupning och klinisk tillämpning av teoretisk kunskap i psykiatrisk omvårdnad genom verksamhetsförlagda studier. Under kursen ska studerande medverka i behandling och främjande av återhämtning samt i undervisning rörande hälsofrämjande processer utifrån olika levnadsvillkor. Studerande ges möjlighet att initiera och delta i systematiskt kvalitets-, förbättrings- och patientsäkerhetsarbete i psykiatrisk omvårdnad. I kursen behandlas och tillämpas kunskap i arbetsledning och samverkan med andra professioner såväl inom psykiatrisk vård som med andra närliggande verksamheter. Etiska, samhälleliga och intersektionella perspektiv med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter diskuteras i handledning under kursen. Kursen ger även fördjupad kunskap i att vetenskapligt utforma en projektskiss.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tillträde till kursen krävs svensk legitimation som sjuksköterska samt minst 15 hp i omvårdnad på avancerad nivå inom området psykiatrisk vård. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Kursen ges delvis nätburet. Under verksamhetsförlagd utbildning följer studenten de arbetstider som finns på aktuell VFU-placering vilket kan innebära tjänstgöring dag, kväll och natt.
Kursen genomförs i två perioder om vardera 7,5 hp. Under den första perioden ska studenten identifiera ett kliniskt utvecklingsområde och formulera en projektplan. Momentet examineras under den första perioden. Under den andra perioden ska studenten återföra resultat från utvecklingsarbetet till verksamheten. Momentet examineras under den andra perioden. Studierna baseras på studentens egna aktiviteter i klinisk verksamhet, litteratur, reflektion med kurskamrater samt feedback från handledare och lärare. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform. Progressionen i lärandet bedöms med hjälp av AssCe-formulär för avancerad nivå.
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Kursen examineras i form av individuella skriftliga examinationsuppgifter samt examinerande seminarier. Den kliniska delen av kursen examineras utifrån bedömningsunderlag (AssCe).
För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.
Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetens direktiv.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
-Innehållet i kursen 3OM409 överlappar helt med innehållet i 3OM326
-Kursen 3OM409 ersätter kursen 3OM326
För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.
Forsberg Anna
Avancerad omvårdnad på akademisk grund : att lära och leda
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2022] : 190 sidor :
ISBN: 9789127460768
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
Edberg Anna-Karin, Ehrenberg Anna, Wijk Helle, Öhlén Joakim
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 595 sidor :
ISBN: 9789144136240
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
Tenth edition : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2022] : 425 sidor :
https://s2.adlibris.com/images/59145150/essentials-of-nursing-research-appraising-evidence-for-nursing-practice.jpg
ISBN: 9781975141851
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Videbeck Sheila L.
Psychiatric-mental health nursing
Eighth edition. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins : 2019 : 525 pages :
ISBN: 9781975126360
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Advanced practice in mental health nursing : a european perspective.
Higgins Agnes, Kilkku Nina, Kort Kristofersson Gisli
Cham : Springer : 2022 : 528 pages :
ISBN: 3031055357
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Wiklund Gustin Lena
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 715 sidor :
ISBN: 9789144123684
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Henricson Maria
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB : 2017 : 510 sidor :
ISBN: 978-91-44-11328-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar tillkommer.