"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård och anestesiologi, 15 hp

Engelskt namn: Anaesthetic Nursing

Denna kursplan gäller: 2023-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 3OM358

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-10-25

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2022-06-02

Innehåll

Kursen innehåller fördjupade studier i omvårdnad inom anestesisjukvård till patienter med olika sjukdomstillstånd. I kursen ingår två veckors (3 hp) verksamhetsförlagd utbildning. Den fria luftvägen, olika ventilationssätt och risker som är av betydelse vid etablering av fri luftväg behandlas liksom positionering av patient på operationsbord, infektionsprevention och hygien. Kroppens reaktioner på anestesiologiska läkemedel studeras. I kursen ingår övervaknings- och behandlingsstrategier till svårt sjuk patient, specifik farmakologi samt katastrofmedicin och medicinsk teknik inom verksamhetsområdet. Kursen innehåller även studier i patientsäkerhet, teamarbete, ledarskap, kommunikation och etik samt moment i systematiskt omhändertagande. Aspekter på intersektionalitet och rätt till lika vård behandlas i relation till kursens innehåll. Författningar som styr verksamheten behandlas.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • på vetenskaplig grund och med helhetssyn på människan analysera och argumentera för evidensbaserade bedömningar och omvårdnadsåtgärder inom anestesiologisk vård
  • analysera och föreslå åtgärder för säker informationsöverföring i samhällets perioperativa vårdkedja avseende pre-, intra- och postoperativa vårdinsatser

Färdighet och förmåga

  • analysera och argumentera för evidensbaserade och personcentrerade omvårdnadsåtgärder i samband med anestesiologisk vård och vid olika smärttillstånd samt bedöma vidtagna åtgärder
  • på vetenskaplig grund analysera och argumentera för vikten av situationsmedveten säker vård relaterat till kommunikation, ledarskap och samarbete i operationsteamet
  • på vetenskaplig grund analysera och argumentera för valda anestesimetoder och säker hantering av medicinteknisk utrustning samt preventiva åtgärder för att förhindra smittspridning
  • utifrån evidensbaserad kunskap informera, stödja, undervisa och handleda patienter, närstående och medarbetare
  • analysera och problematisera säker perioperativ omvårdnad relaterat till lagar, föreskrifter, nationella och lokala riktlinjer samt genom dokumentation säkerställa informationsöverföring av vidtagna åtgärder av patientens vårdbehov i samhällets vårdkedja
  • analysera och förklara katastrofmedicinska principer inom anestesisjuksköterskans specialistområde och i samarbete med interprofessionella team
  • på vetenskaplig grund utvärdera vård och omvårdnad som inkluderar konsekvenser av vårdskada som orsakar lidande hos den enskilde patienten samt har betydelse för vårdens och samhällets omkostnader

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • på vetenskaplig grund och utifrån ett professionellt och etiskt förhållningssätt problematisera, analysera och värdera anestesiologisk omvårdnad som beaktar jämlik vård och inkluderar intersektionalitet
  • reflektera, analysera och argumentera för den egna förmågan att kommunicera och samarbeta med patient, närstående, medarbetare i operationsteamet och med personal i samhällets perioperativa vårdkedja

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs svensk legitimation som sjuksköterska samt genomgångna kurser Pre- och intraoperativ omvårdnad, 6 hp och Fysiologi med inriktning mot akutsjukvård, 9 hp.

Undervisningens upplägg

Kursen är delvis nätburen med sammankomster på studieorten. Ett studerandeaktivt lärande tillämpas och studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning, tillämpning och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, simuleringsövningar och arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. I samtliga inlämningsuppgifter ska ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas och vetenskaplig litteratur refereras. De olika arbetsformerna anpassas efter målen. Simuleringsövningar och ett seminarium är obligatoriska utbildningsmoment.

Undervisning på engelska kan förekomma.

För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.

Examination

Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).

Kursen examineras i form av seminarium 1, individuell skriftlig webbtentamen, seminarium 2, individuell skriftlig webbtentamen del 2 samt VFU. Vid samtliga examinationer bedöms vetenskaplig integrering för evidensbaserad vård. 

För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinationer är godkända och obligatoriska moment är fullgjorda.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. 

Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som på eget initiativ avbryter sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid kan ges betyget underkänd.

Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetens direktiv.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. 

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt då kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande

Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

För ytterligare information se Regelverket vid Umeå universitet.
-Innehållet i kursen 3OM358 överlappar helt med innehållet i 3OM211
-Kursen 3OM358 ersätter kursen 3OM211

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 1

För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.

Hovind Inger Liv
Anestesiologisk omvårdnad
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 602 s. :
ISBN: 978-91-44-07659-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anestesi
Lindahl Sten, Winsö Ola, Åkeson (red.) Jonas
3. uppl. : Liber : 2016 : 660 s. :
ISBN: 9789147100545
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
Edberg Anna-Karin, Ehrenberg Anna, Wijk Helle, Öhlén Joakim
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 595 sidor :
ISBN: 9789144136240
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vätsketerapi
Berséus Olle, Svensén Christer, Hjelmqvist Hans
2., uppdaterade och utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 255 s. :
ISBN: 9789147113972
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur

Pediatric and neonatal anasthesia
Black A, McEwan A
China : Butterworth Heineman, Elsevier Ltd. : 2004 :
Läsanvisning: Referenslitteratur

MIMMS - på svenska : ett metodiskt sätt att hantera allvarliga händelser : Major Incident Medical Management and Support
Hodgetts C.T, Mackway-Jones K, Örtenwall m.fl P
Lund : Studentlitteratur : 2004 :
Läsanvisning: Referenslitteratur

Etikboken : etik för vårdande yrken
Sandman Lars, Kjellström Sofia
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 485 sidor :
ISBN: 9789144120539
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur

Smirthwaite Goldina
(O)jämställdhet i hälsa och vård
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2014 : 140 s. :
ISBN: 9789175850528
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur

Smärta och smärtbehandling
Werner Mads, Leden Ido
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 647 s. :
ISBN: 9789147084135 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Referenslitteratur

Egen sökning av relevant litteratur, avhandlingar och artiklar tillkommer.