"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Värdighet och välbefinnande i åldrandet och i livets slutskede, 7,5 hp

Engelskt namn: Dignity and Wellbeing in Old Age and in Palliative Care

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 3OM331

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2016-01-25

Innehåll

  • Centrala etiska begrepp/etiska överväganden
  • Värdegrundsarbete
  • Etiska överväganden i vård av äldre personer i livets slutskede
  • Etiska överväganden inom tillämpning av välfärdsteknologi
  • Etiska överväganden i förhållande till demenssjukdom och multisjukdom
  • Fysiska begränsningar
  • Forskningsetik
  • Observationsmetodik
  • Vetenskaplig dokumentation

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • med utgångspunkt från centrala etiska begrepp och principer, självständigt beskriva och reflektera över omvårdnad av äldre personer i olika livssituationer, inkluderat livets slutskede, relaterat till den äldre personens unika behov och upplevelser

Färdighet och förmåga

  • reflektera över och tillämpa ett etiskt förhållningssätt i etiskt svåra situationer i vård av äldre
  • reflektera över och tillämpa kunskap om hur ett värdegrundsarbete bland personal kan genomföras i vård av äldre
  • reflektera över och tillämpa kunskap om hur den palliativa vårdfilosofin kan tillämpas tillsammans med ett etiskt förhållningssätt inom omvårdnad av äldre personer i livets slutskede
  • tillämpa observation som strukturerad datainsamlingsmetod och reflektera över dess tillämpning inom vetenskapliga studier av omvårdnad bland äldre

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över forskningsetiska frågeställningar vid vetenskapliga studier av omvårdnad bland äldre personer och praktiskt tillämpa forskningsetiska principer
  • identifiera behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande kunna utveckla sin kompetens

Behörighetskrav

Svensk legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp examensarbete (motsvarande) eller motsvarande utländsk examen. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.

Undervisningens upplägg

Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot vård av äldre, 60 hp, som ges i samverkan mellan flera lärosäten. För genomförandet av denna kurs svarar Luleå tekniska universitet.

Kursen ges på halvfart och är nätbaserad. Den pedagogiska grundsynen baseras på att studenten har kunskap och erfarenhet med sig. Studenten förutsätts vara aktiv och delaktig i sin utbildning och ansvarig för sin egen inlärningsprocess. Strävan är att studenten utvecklar en förmåga att analysera, förklara och värdera samband mellan begrepp och fenomen som studeras och kan visa att de kan tillämpa sin kunskap. Lärandet stimuleras av egen aktivitet, i utbyte och interaktion med andra samt med anknytning till studentens egen kunskap och tidigare erfarenhet. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och riktade studieuppgifter anpassade till verksamhetsanknuten utbildning.

Examination

Mål 1-3 samt 7. Individuell skriftlig tentamen i form av en litteratursammanställning. Tentamen består av att granska och värdera centrala etiska begrepp i vetenskaplig litteratur och redogöra för dess tillämpning i förhållande till värdegrundsarbete i vård av äldre, omvårdnad av personer med demens och multisjukdom, samt vid användning av välfärdsteknologi.

Mål 1, 4 samt 7. Individuell skriftlig tentamen i form av en litteratursammanställning. Tentamen består av att granska och värdera centrala etiska begrepp i vetenskaplig litteratur och redogöra för dess tillämpning i förhållande till tillämpning av den palliativa vårdfilosofin i vård av äldre i livets slutskede.

Mål 1,3,4,5 och 6. Grupptentamen i form av verksamhetsanknuten inlärningsuppgift som följs upp i ett seminarium. Tentamen består av tillämpning av och etisk reflektion över observationer av personals kommunikation om äldre i praktisk vårdverksamhet.

För godkänd kurs krävs att kursens alla delar är genomgångna och godkända. För betyget väl godkänd krävs väl godkänt betyg i båda individuella tentamen.

Kriterier för G och VG anges i studiehandledningen

Efter ordinarie examinationstillfälle har studenten rätt till omexamination vid högst 4 tillfällen. Om särskilda skäl föreligger kan ytterligare omexamination ges. Med särskilda skäl avses som anges i föreskrifter från Högskoleverket, HSVFS 1999:1.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

www.umu.se/regelverk

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 52

Uppgift om kurslitteratur tillhandahålls separat.