"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hälsofrämjande omvårdnad och hälsokommunikation, 7,5 hp

Engelskt namn: Health Promotion and Health Communication in Nursing

Denna kursplan gäller: 2018-08-13 och tillsvidare

Kurskod: 3OM321

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2015-09-29

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2018-04-26

Innehåll

Kursen omfattar omvårdnad och hälsofrämjande arbete inom distriktssköterskans yrkesområde. Ett personcentrerat förhållningssätt eftersträvas där även närståendeperspektiv inkluderas. Samhällets mål för folkhälsa och individuella hälsomål problematiseras. Hälsoundersökningar och hälsostödjande samtal ingår och där teorier för såväl hälsopromotion som sjukdomsprevention behandlas. E-hälsa och digitala verktyg som stöd för egenvård värderas. Genus, klass och etnicitet liksom ålderns och de kroppsliga förutsättningarna för hälsa samt hälsoekonomi fokuseras.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad förståelse för olika teorier inom området hälsofrämjande omvårdnad och kommunikation
  • visa fördjupad förståelse för olika typer av hälsoundersökningar

Färdighet och förmåga

  • genomföra hälsostödjande samtal som ett stöd i patienters lärprocess, beslutsfattande och egna ansvarstagande för sjukdomshantering och egenvård
  • tillämpa relevanta teorier och pedagogiska metoder kring patienters hälsa, hälsosyn och lärande samt egenvård
  • analysera och praktiskt omsätta begreppen hälsopromotion och prevention i olika kontexter, nationellt och internationellt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förstå och kritiskt värdera distriktssköterskans hälsofrämjande arbete ur ett individ- som närståendeperspektiv, samt ur samhälleligt perspektiv med hänsyn taget till ålder, genus, klass och etnicitet samt hälsoekonomi
  • värdera och etiskt problematisera hälsoundersökningar och hälsostödjande insatser riktade till personer i olika åldrar
  • kritiskt reflektera över sin egen lärprocess inom området hälsofrämjande omvårdnad

Behörighetskrav

Sjuksköterskeexamen samt yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier samt nätburen handledning av studieuppgifter, där fokus ligger på studenternas egen kunskapsinhämtning och lärande. Gruppövningar med rollspel, inlämningsuppgifter och seminarier är obligatoriska moment. 

För de nätburna inslagen behövs tillgång till dator med internetuppkoppling med 2.0 Mbit/s eller högre i båda riktningarna, ett usb-headset med mikrofon samt webbkamera. Fast uppkoppling är att föredra. Uppkoppling kan göras på ett campus, lärcentrum eller bibliotek. Uppkopplingshastigheten kan mätas via bredbandskollen.se

Två sammankomster om 2-4 dagar vardera genomförs på studieorten.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Flera examinationer ingår i kursen.
 
Tema 1 på 3.0 hp omfattar olika förekommande hälsoundersökningar som examineras med en skriftlig basgruppsrapport (G-U) och case-uppgifter som examineras individuellt i tvärgruppsseminarium (VG-U). Obligatoriskt moment är en uppgift kring egenvårdsstöd via eHälsa och digitala verktyg i form av en parvis genomförd skriftlig inlämningsuppgift plus ett tillhörande rollspel. Slutligen ingår även ett obligatoriskt moment i form av en individuell skriftlig kritisk reflektion över den egna lärprocessen inom området hälsofrämjande omvårdnad.
 
Tema 2 på 4.5 hp omfattar hälsostödjande samtal som examineras med ett individuellt genomfört och inspelat hälsostödjande samtal samt en tillhörande individuell skriftlig rapport omfattande egen reflektion över pedagogiskt upplägg samt teorier och evidens kring metoden (VG-U). Slutligen ingår ett obligatoriskt seminarium där man reflekterar över de inspelade hälsosamtalen.
 
För betyget G på helkurs krävs att samtliga obligatoriska moment är genomförda och att samtliga examinationer är godkända. För betyget VG på helkurs krävs därutöver VG på tvärgruppsseminariet kring olika hälsoundersökningar (Tema 1) samt VG på skriftlig rapport över hälsosamtal (Tema 2).

Antal provtillfällen är begränsat till totalt fem. Student som har underkänts två gånger vid examination har rätt att hos programrådet begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

www.umu.se/regelverk

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 33

Kurslitteratur

För all kurslitteratur gäller senaste upplaga.

Den digitala patienten
Birkler Jacob, Dahl Mads Ronald
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 123 s. :
ISBN: 9789147106561
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Folkhälsan i Sverige 2016, årlig rapportering
Folkhälsomyndigheten :
https://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/23257/Folkhalsan-i-Sverige-2016-16005.pdf
Obligatorisk

Folkhälsans utveckling - årsrapport 2017
Folkhälsomyndigheten : 2017-04-19 :
https://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/31616/folkhalsans-utveckling-arsrapport-2017-16136-webb2.pdf
Obligatorisk

Brülde Bengt
Folkhälsoarbetets etik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 307 s. :
ISBN: 978-91-44-06042-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Framtidens folkhälsa - allas ansvar : en kortversion av Folkhälsopolitisk rapport 2010
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut : 2011 : 30 s. :
Fulltext
ISBN: 9789172578043 (print)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Motiverande samtal : att hjälpa människor till förändring
Miller William R., Rollnick Stephen
3., rev. och utök. utg. [dvs 4 svenska utg.] : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 516 s. :
ISBN: 9789127135390
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011 : tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Stockholm : Socialstyrelsen : 2011 : 128 s. :
ISBN: 978-91-86885-66-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Klang Söderkvist Birgitta
Patientundervisning
3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 276 s. :
ISBN: 9789144082561
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tveiten Sidsel
Hälsopedagogik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 255 sidor :
ISBN: 978-91-44-11704-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vårdhandboken
Vårdhandboken-Inera AB :
http://www.vardhandboken.se/
Obligatorisk
Läsanvisning: Avsnittet Bemötande i vård och omsorg, transkulturellt perspektiv. URL: http://www.vardhandboken.se/Texter/Bemotande-i-vard-och-omsorg-transkulturellt-perspektiv/Oversikt/

Relevanta vetenskapliga artiklar, avhandlingar och publikationer tillkommer.