Egenvård och personcentrerad egenvårdssupport vid kronisk sjukdom, 7,5 hp
Engelskt namn: Self-management and person-centred self-management support in chronic illness
Denna kursplan gäller: 2014-12-29
och tillsvidare
Kurskod: 3OM300
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2014-09-23
Innehåll
Kursens övergripande syfte är att de studerande skall skaffa sig en fördjupad förståelse för vilka faktorer som inverkar på sjukdomshantering, lärande, olika transitioner och egenvårdsprocesser vid kronisk sjukdom, samt ytterligare hur vårdare effektivt och personcentrerat kan underlätta dessa processer. Innehållet i kursen omfattar terminologi och definitioner rörande begrepp, teorier och modeller kring egenvård och personcentrerat egenvårdsstöd. Jämförelser och reflektioner kring dessa modellers kliniska tillämpning ingår. Hälsorelaterade faktorer som hälsosyn och förutsättningar för hälsa som t ex berör genus, socioekonomi, ålder samt etniska och kulturella aspekter på egenvård berörs. I kursens innehåll integreras vetenskaplig litteratur, riktlinjedokument samt reflektioner kring den egna rollen och egna attityder som har betydelse för det hälsopromotiva arbetet. Ett särskilt fokus ligger på olika kroniska tillstånd som förutsätter aktiv och kontinuerlig livsstilsförändring över tid för att minska risk för komplikationsutveckling och nedsatt välbefinnande.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
Kritiskt analysera olika teorier och modeller för hälsopromotion och prevention.
Analysera och reflektera över hälsorelaterade faktorer i relation till egenvård och egenvårdsstöd.
Jämföra och värdera olika hälsorelaterade begrepp, teorier och egenvårdsmodeller samt reflektera över dess kliniska tillämpning.
Etiskt reflektera över patientutbildning och rekommendationer om livsstilsförändring vid kronisk sjukdom.
Kritiskt reflektera över egna attityder och perspektiv på egenvårdsstöd i relation till personcentrerad vård och vid olika kroniska tillstånd.
Kritiskt värdera användning av informationsteknologi som egenvårdsstöd i relation till miljöhänsyn, samhällsutveckling och en personcentrerad vårdfilosofi.
Argumentera för användning av en specifik teori/modell för personcentrerat egenvårdsstöd i en särskild vårdsituation / vid särskilda kroniska tillstånd.
Behörighetskrav
Sjuksköterske-, läkar-, dietist-, arbetsterapeut-, sjukgymnast-/fysioterapeut-, psykolog- eller socionomexamen eller motsvarande utländsk examen. Självständigt arbete/examensarbete om minst 15 hp inom området/huvudområdet för examen. Yrkesverksamhet motsvarande minst 12 månader heltid inom respektive profession. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, och seminarier samt genom nätburen handledning av studieuppgifter. Fokus ligger på studenternas eget lärande via bland annat casemetodik. Alla seminarier liksom gruppövningar är obligatoriska. Kursen ges delvis nätburen via lärplattformen Moodle, vilket innebär att studenterna skall ha tillgång till dator med webbkamera, headset och bredbandsuppkoppling eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) där morsvarande teknik kan nyttjas. Två obligatoriska samlingar om 2-5 dagar per gång kommer att anordnas på kursorten. Ytterligare ingår obligatoriska webbseminarier.
Examination
Som betyg för hela kursen används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd (VG, G, U). Kursen examineras individuellt via muntliga och skriftliga uppgifter som under två seminarier betygssätts med G och U och ett examinationsseminarium med opponent-respondentskap som betygssätts med VG, G, U. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Övriga föreskrifter
http://www.umu.se/regelverk
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 1
Senaste upplaga gäller.
Andersson Sven Ingmar Hälsa och psykologi 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 248 s. : ISBN: 9789144056197 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Berglund Mia Lärande vid långvarig sjukdom : utmaningar för patient och vårdare 1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 144 s. : ISBN: 978-91-40-67731-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Health behavior and health education : theory, research and practice Glanz Karen, Rimer Barbara K., Viswanath Kasisomayajula 4. ed. : San Francisco : Jossey-Bass : c2008 : xxxiii, 552 s. : ISBN: 0787996149 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst