"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Leda och utveckla omvårdnadsarbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Management and Development in Nursing

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 3OM204

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2010-12-06

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2015-09-29

Innehåll

Kursen omfattar fördjupad kunskap om hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens organisation och styrning samt samhällsekonomi. Organisations- och ledarskapsteorier studeras där intersektionalitet beaktas. Kunskaper om förbättrings-, kvalitets- och forskningsarbete inom vården fördjupas. Arbetsrelaterad ohälsa/prevention studeras och problematiseras. Sjuksköterskans funktion som ledare av omvårdnadsarbetet utifrån evidensbaserad kunskap studeras. Fördjupning görs i pedagogiskt arbete relaterat till såväl patienter som medarbetare. Yrkesmässig handledning ingår i kursen. Multidisciplinär samverkan på alla nivåer behandlas samt lagstiftning relaterat till kursens innehåll. Kursen ger även en orientering i kvantitativ forskningsmetod.

För studerande inom specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård ingår i denna kurs yrkesmässig handledning kopplat till kliniskt arbete. För studerande inom fristående kurs ersätts detta med teoretiska studier om yrkesmässig handledning.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • bedöma ledarskapets innehåll samt teamets och organisationens betydelse för kvalitet i vården enligt bästa tillgängliga kunskap om organisation och ledarskap
  • analysera områden och metoder för förbättringsarbete/kvalitetsutveckling i omvårdnad enligt bästa tillgängliga kunskap

Färdighet och förmåga

  • analysera behov av lärande hos patienter, närstående, personal och studenter samt planera och genomföra pedagogiska insatser inom omvårdnad
  • samla och sammanställa kunskap utifrån ett kvantitativt perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera betydelsen av planering, ledning och samordning i vård och hälsoarbete och där intersektionella aspekter beaktas
  • värdera arbets- och vårdmiljöns betydelse för hälsa
  • inom ramen för yrkesmässig handledning, reflektera över specialistsjuksköterskans roll och ansvar för omvårdnaden

Behörighetskrav

Sjuksköterske- eller röntgensjuksköterskeexamen samt yrkesverksamhet som sjuksköterska eller röntgensjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. Engelska A/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3. Undantag från språkkrav kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen läses på halvfart och är delvis nätburen med 2 sammankomster á 3-4 dagar på kursorten. Tyngdpunkten ligger på studentens egna litteraturstudier, reflektion med kurskamrater och feedback från lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, seminarier, grupparbeten och föreläsningar. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform, som studenten får introduktion i vid kursstart. Eftersom undervisningen delvis är nätburen behöver studenten ha tillgång till dator med webbkamera, headset och bredbandsuppkoppling eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) där motsvarande teknik kan nyttjas. Obligatoriska seminarier och inlämningsuppgifter  ingår i kursen. Vid samtliga examinationer bedöms den vetenskapliga anknytningen.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). Kursen examineras individuellt och i grupp i form av obligatoriska inlämningsuppgifter (G-U), individuell examinationsuppgift (VG-U) och seminarier (G-U).

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer och obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget VG på individuell examinationsuppgift samt att övriga uppgifter och obligatoriska moment är godkända.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

www.umu.se/regelverk/

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 1

Senaste upplaga gäller.

Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Bolman Lee G., Deal Terrence E., Holmqvist Anna
4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 556 s. :
ISBN: 978-91-44-06010-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : [2013] cop. 2014 : xviii, 493 s. :
ISBN: 9781451176797 (pbk) (International ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Smirthwaite Goldina
(O)jämställdhet i hälsa och vård
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2014 : 140 s. :
ISBN: 9789175850528
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tveiten Sidsel
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 362 s. :
ISBN: 9789144097565
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Egen sökning av relevant litteratur, avhandlingar och artiklar tillkommer.