"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Leda och utveckla psykiatriskt omvårdnadsarbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Management and Development in Psychiatric Nursing

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 3OM182

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-06-30

Innehåll

Kursen omfattar fördjupad kunskap om hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens organisation och styrning samt samhällsekonomi. Organisations- och ledarskapsteorier studeras där klass, genus och transkulturella aspekter beaktas. Kunskaper om förbättrings-, kvalitets- och forskningsarbete inom vården fördjupas. Arbetsrelaterad ohälsa/prevention studeras och problematiseras. Sjuksköterskans funktion som ledare av det psykiatriska omvårdnadsarbetet utifrån evidensbaserad kunskap studeras. Fördjupning görs i pedagogiskt arbete relaterat till såväl patienter som medarbetare. Yrkesmässig handledning behandlas under kursen. Multidisciplinär samverkan på alla nivåer behandlas samt lagstiftning relaterat till kursens innehåll.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall studenten kunna - värdera betydelsen av planering, ledning, samordning och utvärdering av vård och hälsoarbete inom specialistområdet - formulera forskningsfrågor samt söka kunskap och sammanställa resultat utifrån ett evidensbaserat arbetssätt - identifiera och analysera områden och metoder för förbättringsarbete/kvalitetsutveckling i omvårdnad - identifiera och värdera miljöns betydelse för återhämtning från psykisk ohälsa - bedöma ledarskapets innehåll och vårdorganisationens betydelse för kvalitet där klass, genus och transkulturella aspekter beaktas - identifiera och analysera behov av lärande hos patienter, närstående, personal och studenter, samt värdera pedagogiska insatser inom psykiatrisk vård - analysera och värdera behov av yrkesmässig handledning

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet för högskolestudier svensk legitimation som sjuksköterska samt yrkesexamen som sjuksköterska om 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Saknas formell behörighet kan andra betydelsefulla kunskaper och erfarenheter, s.k. reell kompetens prövas.

Undervisningens upplägg

Kursen läses på halvfart och är delvis nätburen med 2 sammankomster á 3-4 dagar på kursorten. Tyngdpunkten ligger på studentens egna litteraturstudier, reflektion med kurskamrater och feedback från lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, seminarier, grupparbeten och föreläsningar. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform, som studenten får introduktion i vid kursstart. Eftersom undervisningen delvis är nätburen behöver studenten ha tillgång till dator och internetuppkoppling via bredband. För de studerande som inte har tillgång till egen utrustning finns tillgång till lärcentrum (www.khis.org), där motsvarande teknik kan nyttjas. Obligatoriska moment som ingår i kursen beskrivs i studiehandledning.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras individuellt och i grupp i form av inlämningsuppgifter, individuella tentamen och seminarier. Vid samtliga examinationer bedöms den vetenskapliga anknytningen. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård, 60 hp. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga examinationer och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Tillgodoräknande Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.

Övriga föreskrifter

http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Kurslitteratur

(O)jämställdhet i hälsa och vård : en genusmedicinsk kunskapsöversikt
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : 2007 : 127 s. :
http://www.brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc39045_1.pdfz Fulltext
ISBN: 978-91-7164-259-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykiatrisk omvårdnad : att stödja hälsofrämjande processer
Arvidsson Barbro, Skärsäter Ingela (red)
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 187 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32500-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-00436-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergström Michael
Personlig kvalitetsförbättring : Projektarbetsbok
2007 :
http://www.skl.se/vi_arbetar_med/halsaochvard/kvalitetsutveckling-och-uppfoljning/fiu/laromaterial

Nya perspektiv på organisation och ledarskap.
Bolman Lee G., Deal Terrence E.
3., [rev. och uppdaterade]uppl. / [översättning: Anna Holmqvist] : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 450 s. :
ISBN: 91-44-03495-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad
Kihlgren Mona, Johansson Gunilla
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 108 s. :
ISBN: 91-44-00829-5
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
Killén Kari, Larson Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 271 s. :
ISBN: 978-91-44-04773-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Palm Ernsäter Torie
Strategi för att utveckla vården
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening : 2008 : 23 s. :
http://www.swenurse.se
ISBN: 978-91-85060-12-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Raadu Gunnel
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
senaste upplagan : Stockholm b Liber : Liber : 9 s. (716 s.) :
ISBN: 91-47-05331-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Shives Louise Rebraca
Basic concepts of psychiatric-mental health nursing
7. ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott : cop. 2008 : 749 s. :
ISBN: 978-0-7817-9707-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Referenslitteratur

Offentligt ledarskap : om förändring, förnyelse och nya ledarideal
Holmberg I, Henning R (red)
Studentlitteratur : 2003 : 240 :

Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Idvall Ewa
Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad
5., [utök.] uppl. : Stockholm : Gothia :b Svensk sjuksköterskeförening : 2009 : 176 s. :
ISBN: 978-91-7205-644-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordiska perspektiv på psykiatrisk omvårdnad
Hummelvoll Jan Kåre, Lindström Unni Å.
Lund : Studentlitteratur : 1997 : 238 s. :
ISBN: 91-44-00096-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Rokenes Odd Harald, Hansen Per-Halvard
Malmö : Gleerups Utbildning AB : 2007 :

Särtryck : Evidensbaserad vård
Ingår i:
Omvårdnadsmagasinet
2006 :
www.swenurse.se

Särtryck : Kvalitetsutveckling
Ingår i:
Omvårdnadsmagasinet
2007 :
www.swenurse.se

Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst