"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig metod och socialpsykiatri, 9 hp

Engelskt namn: Research Methods and Social Psychiatry

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 3OM174

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31

Innehåll

Kursen behandlar det socialpsykiatriska arbetsfältet. Grundläggande kunskaper i vetenskapliga metoder och forskningsetik introduceras och integreras i kursens övriga moment. Kursen omfattar vård och stödinsatser för personer i samhället med psykiska funktionshinder och deras närstående. Att vara psykiskt funktionshindrad och möjligheter att kunna påverka sin situation behandlas. Samverkan mellan olika aktörer i arbetet för personer med psykiska funktionshinder problematiseras. Klass, genus, etnicitet och kultur relateras till kursens innehåll. I kursen ges utrymme för etiska reflektioner kring egna värderingar och betydelsen av dessa i mötet med psykiskt funktionshindrade.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna • förklara forskningsprocessens steg samt diskutera forskningsetiska ställningstaganden • genomföra systematisk sökning av vetenskapliga publikationer utifrån ett eget formulerat syfte, granska och presentera innehållet i en vetenskaplig artikel med relevans för omvårdnad inom socialpsykiatrins forskningsområde samt redogöra för begreppen evidensbaserad och erfarenhetsbaserad kunskap • definiera och beskriva begreppen socialpsykiatri, funktionstillstånd, funktions-begränsning, funktionshinder, återhämtning och rehabilitering • redogöra för relevanta författningar samt för sjukvårds- och handikappolitiska mål • redogöra för olika verksamheter inom det socialpsykiatriska området och ansvarsfördelning mellan dessa • beskriva och diskutera människans livsvillkor relaterat till psykisk ohälsa samt problematisera begreppet psykiska funktionshinder ur ett individ-, familj- och samhällsperspektiv • redogöra för och tillämpa kunskap om kommunikation och bemötande av personer med psykiskt funktionshinder • identifiera behov av stöd och hjälp hos personer med psykiska funktionshinder, upprätta omvårdnadsplaner och motivera betydelsen av samverkan med patient/brukare, närstående, brukarorganisationer samt andra verksamheter inom området • kritiskt reflektera över och diskutera egna värderingar och etiska ställningstaganden.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i termin 1. I övrigt se utbildningsplanen.

Undervisningens upplägg

Kursen är nätburen och tillämpar problembaserat lärande (PBL). Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion både genom egna studier och genom arbete i studiegrupper. Föreläsningar och handledning kommer att finnas som stöd för studierna. Processdagbok används för att följa inlärningen genom utbildningen. Obligatoriska moment utgörs av reflektioner i processdagboken, skriftliga uppgifter samt aktivt deltagande i diskussioner och seminarier

Examination

Som betyg används tregradig betygsskala: underkänd, godkänd eller väl godkänd. Formativ och summativ bedömning utgör underlag för betyget. Kursen examineras dels individuellt i form av skriftlig tentamen, redovisning av eget valt arbete i seminarieform samt genom reflektion i processdagboken. Resultatet av examinationsuppgifterna sammanförs till ett betyg för hela kursen. Antal provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för högskoleprogrammet med inriktning mot psykiatrisk omvårdnad. TILLGODORÄKNANDE Inga generella tillgodoräknande tillämpas.

Övriga föreskrifter

http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 12

Kurslitteratur

Socialpsykiatri
Andersson Höglund Inger, Hedman Ahlström Britt
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2002 : 150 s. :
ISBN: 91-622-5185-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Att möta flyktingar. Kap 2, 3 och 4.
Angel Birgitta, Hjern Anders, Hernandez Jorge
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 296 s. :
ISBN: 91-44-03328-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Att leva med psykiska funktionshinder : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 320 s. :
ISBN: 91-44-03316-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24 2 (2003), pp105-112
Graneheim U H, Lundman B

Nyström Maria
Ett liv på egna villkor : vård och omsorg vid psykiska funktionshinder
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 303, [1] s. :
ISBN: 91-27-09455-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Raadu Gunnel
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
senaste upplagan : Stockholm b Liber : Liber : 9 s. (716 s.) :
ISBN: 91-47-05331-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Saxon Gunnel
En bärande relation : praktisk psykiatri inom kommunens verksamheter för stöd, service och sysselsättning
2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 165, [1] s. :
ISBN: 91-27-07869-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialstyrelsen


Socialstyrelsen:Primärvårdens roll och ansvar för personer med psykiska funktionshinder

Thurén Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
ISBN: 978-91-47-08651-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 172 s. :
ISBN: 91-44-04578-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Egen sökning av relevant litteratur tillkommer.

Referenslitteratur



Riksförbundet för social och mental hälsa

Samhällsbaserad psykiatrisk vård : en handbok för praktiker
Burns Tom, Firn Mike, Lindqvist Bodil
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 387 s. :
ISBN: 91-44-03614-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlberg Karin
Att förstå vårdvetenskap
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 135 s. :
ISBN: 91-44-02749-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Fossum Björn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 445, [3] s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32428-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04709-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Franzén Elsie C.
Att bryta upp och byta land
Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 177, [1] s. :
ISBN: 91-27-08387-X (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Malm Ulf
Case management : evidensbaserad integrerad psykiatri
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 246 s. :
http://www.studentlitteratur.se/casemanagement/z Bokens webbplats (ej fulltext)
ISBN: 91-44-01247-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete
Repstad Pål, Lindqvist Bodil
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 297 s. :
ISBN: 91-44-03912-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociala nätverk i dialog
Seikkula Jaakko, Arnkil Tom Erik, Silfvenius Ulla
Stockholm : Mareld : 2005 : 198 s. :
ISBN: 91-88872-70-Xz 918887270X
Se Umeå UB:s söktjänst

Social psykiatri
Sundgren Magnus, Topor Alain, Andersson Gunnel
1. uppl. : Stockholm : Bonnier utbildning : 2005 : [4], 195 s. :
ISBN: 91-622-6489-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Tamm Maare
Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 284 s. :
ISBN: 91-44-04100-4
Se Umeå UB:s söktjänst