"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Omvårdnadens grund, 15 hp

Engelskt namn: Basic Health Care

Denna kursplan gäller: 2014-09-08 och tillsvidare

Kurskod: 3OM159

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2008-09-24

Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogrammet, 2014-11-17

Innehåll

Kursen omfattar en introduktion i omvårdnad som ämne och belyser ämnets utveckling, nationellt och internationellt. Kursen introducerar Umeå-modellen för omvårdnad och omfattar grundläggande teoretiska kunskaper samt praktiska färdigheter i omvårdnad. Genus- och transkulturella perspektiv relevanta för omvårdnadsämnet och sjuksköterskeyrket ingår i kursen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

- beskriva omvårdnadsämnets historiska framväxt
- redogöra för olika filosofiska synsätt och dessas betydelse för omvårdnaden
- beskriva och förstå hur egna och andras värderingar påverkar omvårdnaden samt kunna redogöra för olika etiska principer och
  diskutera dess betydelse för omvårdnad
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på hälsa, friskhet, ohälsa och sjukdom samt reflektera över begreppens betydelse ur ett
  patient-, närstående- och vårdarperspektiv
- reflektera över livsvärldsperspektivet, hur det kan vara att vara sjuk/ha en sjukdom
- identifiera människans grundläggande behov, identifiera komplikationsrisker med särskilt fokus på trycksår samt kunna utföra omvärldshandlingar relaterade till dessa
- redogöra för och tillämpa grundläggande hygieniska och ergonomiska principer samt kunna utföra basal HLR
- förstå och redogöra för kommunikationens och relationens betydelse i mötet med andra människor samt genomföra samtal med patienter
- reflektera över vårdmiljöns och vårdorganisationens betydelse för omvården
- redogöra för hälso- och sjukvårdens organisation och lagstadgade förutsättningar
 

Behörighetskrav

Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar teoretiska studier motsvarande 10.5 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) motsvarande 4,5 högskolepoäng. Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupp, metodövningar, seminarier och föreläsningar. Färdigheter i sjukvårdstekniker och grundläggande omvårdnad tränas på kliniskt träningscentrum. VFU genomförs under handledning vid vårdavdelning eller i särskilda boenden. Handledning i personlig och yrkesmässig utveckling ingår i kursen.

Examination

Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Kursen examineras individuellt i form av en skriftlig och eller muntlig tentamen samt ett seminarium där de teoretiska och praktiska kunskaperna integreras. Under VFU bedöms studentens kunskaper, färdigheter och förhållningssätt fortlöpande. Bedömningen görs av klinisk lärare i samråd med handledare inom verksamheten.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som underkänts i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden.

Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för sjuksköterskeprogrammet.

För att bli godkänd på hela kursen krävs att examinationerna är godkända, att studenten deltagit i obligatoriska moment i form av seminarier, övningar på kliniskt träningscentrum och att VFU:n är godkänd. Obligatoriska kliniska övningsmoment skall vara genomgångna inför VFU:n.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående VFU i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under placeringen kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta sin VFU samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny VFU-period, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina tillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Övriga föreskrifter

http://www.umu.se/regelverk/

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 36

Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa
Edberg Anna-Karin, Wijk Helle (red)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 852 s. :
ISBN: 978-91-44-04876-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste versionen. Ny upplaga 2014

Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling
Ehrenberg Anna, Wallin Lars (red)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 512 s. :
ISBN: 978-91-44-04907-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste versionen. Ny upplaga 2014

Ekman Inger
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 261 s. :
ISBN: 978-91-47-11405-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt
Friberg Febe, Öhlén Joakim (red)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 478 s. :
ISBN: 978-91-44-04906-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Senaste versionen. Ny upplaga 2014

Etikboken : etik för vårdande yrken
Sandman Lars, Kjellström Sofia
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 406 s. :
ISBN: 9789144059334
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mini-Anne, utbildningspaket i hjärt-lungräddning
Stiftelsen för hjärt- och lungräddning :
URL:http://www.hlr.nu/start
Obligatorisk

Författningar tillgängliga:
Socialstyrelsen :
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs
Obligatorisk

Vårdhandboken
Vårdhandboken-Inera AB :
http://www.vardhandboken.se/
Obligatorisk

Relevanta artiklar samt en skönlitterär bok om upplevelse av att vara sjuk tillkommer.