Engelskt namn: Individual Patient Education and Pedagogical Tools related to Diabetes and other Life Style Related Conditions
Denna kursplan gäller: 2010-02-22 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2010-02-22
Kurskod: 3OM140
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-06-30
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2010-02-15
Kursen omfattar patientundervisningens centrala begrepp, olika pedagogiska metoder och verktyg, olika typer av patientutbildning och dess effekter. Vidare behandlas pedagogik och omvårdnad liksom val av lämpliga utbildningsformer för olika patienter och närstående, samt genomförande och utvärdering av dessa. Utöver detta omfattas filosofiska, psykologiska och sociologiska teorier samt förhållningssätt eller metoder som anknyter till patienters lärande och egenvård. I kursen ingår teoretiska faktakunskaper och träning i motiverande samtalsmetoder. Aspekter på genus, klass och etnicitet behandlas i relation till kursens innehåll.
Studenten skall efter genomgången kurs kunna: - redogöra för centrala begrepp av betydelse inom området patientundervisning såsom utbildning och lärande, patientinformation, rådgivning, bemyndigande och coaching. - redogöra för olika teoretiska referensramar kring pedagogiska metoder och verktyg för patientundervisning som livsvärldsfilosofi, behavioristiska teorier, utvecklingsteorier, coping-teori samt compliance- och empowerment-teorier. - analysera individuella behov av undervisning/handledning och genomföra denna på lämplig nivå. - tillämpa aktuella teorier och metoder kring patienters eget lärande och egenvård i undervisningssituationer. - genomföra motivationshöjande samtal som ett stöd i patienters lärprocess och egna ansvarstagande för sjukdomshanteringen. - dokumentera, analysera och utvärdera effekter av olika utbildningsinsatser.
Eng A och Sv för grundläggande behörighet för högskolestudier. Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande. Svensk legitimation som sjuksköterska (fristående kurs) samt, för studier inom program, yrkesexamen som sjuksköterska om minst 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad eller motsvarande utländsk examen.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, rollspel och seminarier samt genom nätburen handledning av gruppuppgifter. Fokus ligger på studenternas eget lärande via casemetodik och problembaserat lärande. Alla seminarier liksom gruppövningar är obligatoriska. Kursen ges delvis nätburen via lärplattformen Pingpong, vilket innebär att studenten skall ha tillgång till dator och webbkamera, samt Internet-uppkoppling med bredband eller via ett lärcentrum (www.larcentra.se) där motsvarande teknik kan nyttjas. Två samlingar om 2-3 dagar per gång kommer att anordnas på kursorten.
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras individuellt i form av en hemtentamen, ett case-seminarium redovisat i form av ett rollspel i grupp, samt ett seminarium kring ett genomfört motiverande samtal och en tillhörande rapport. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Tillgodoräknande Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html
Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Barth Tom, Näsholm Christina
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 180 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31403-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03030-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Birgitta
Patientundervisning och patienters lärande
1. uppl. : Stockholm : Gothia :b Svensk sjuksköterskeförening : 2007 : 110 s. :
ISBN: 978-91-7205-516-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Didaktik och patientutbildning
Lejsgaard Christensen Susan, Huus Jensen Birgit, Karman Helle
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 213 s. :
ISBN: 91-44-03035-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik inom vård och omsorg
Pilhammar Andersson Ewa, Bergh Madeleine
Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförb. : 2003 : 143 s. :
ISBN: 91-44-02436-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Wikblad Karin
Omvårdnad vid diabetes
Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförbundet : 2006 : 360 s. :
ISBN: 91-44-03539-X (Studentlitteratur)
Se Umeå UB:s söktjänst
Varför gör dom inte som vi säger?? Teori och praktik om att påverka människors levnadsvanor
Arborelius Elisabeth, Andersson Elise |
Partille : Upjohn : 1993 ; | : [2] s., s. 5-82 :
ISBN: 91-86140-21-3
Se Umeå UB:s söktjänst
D'Elia Giacomo
Det kognitiva samtalet i vården
Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 217, [1] s. :
ISBN: 91-27-09823-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Diabetes
Skafjeld Anita, Bolinder-Palmér Inger
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 247 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31785-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03568-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Hansson Scherman Marianne
Den besvärlige patienten : om den inre logiken i skilda sätt att tänka om sjukdom och bot
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 115 s. :
ISBN: 91-44-60581-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Hörnsten Åsa
Experiences of diabetes care - patients' and nurses' perspectives
Umeå : Univ. : 2004 : 59 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-258
ISBN: 91-7305-619-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Jarlbro Gunilla
Hälsokommunikation : en introduktion
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 151 s. :
ISBN: 91-44-03244-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Idrott, friskvård, hälsa&hälsopromotion.
Rydqvist Lars-Göran, Winroth Jan, Svenska idrottsrörelsens studieförbund
[Ny, rev. utg.] : Farsta : SISU idrottsböcker ; Malmö : 268 s. : ill. :
Sandén Eriksson Birgitta
Kropp, själ, diabetes : reaktioner och vägval vid kronisk sjukdom
Stockholm : Carlsson : cop. 2000 : 131 s. :
ISBN: 91-7203-915-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen : Nationella riktlinjer för vård och behandling av diabetes
2007 :
www.sos.se
Pedagogik i hälsofrämjande arbete
Svederberg Eva, Svensson Lennart, Kindeberg Tina (red)
Lund : Studentlitteratur : 2001 : 292 s. :
ISBN: 91-44-01542-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Vég Anikó
Teaching and learning in type 2 diabetes : the importance of self-perceived roles in disease management
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2006 : 66 s. :
urn:nbn:se:uu:diva-7122
ISBN: 91-554-6642-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Uppdateras slutgiltigt i samband med kursstart.
Diabetes patient edication: : a meta-analysis and meta-regression
Ellis S.E, Speroff T, Dittus R.S, Brown A, Pichert J.W, Elasy T.A
Ingår i:
Patient education and counseling
2004 :
Läsanvisning: Sid. 97-105
Examplars' experience of self managing type 2 diabetes
Ellison G.C, Rayman K.M
Ingår i:
Diabetes educator
1998 :
Läsanvisning: Sid. 325-330
Effectiveness of self management training in type 2 diabetes: : a systematic review of controlled randomized controlled trials
Norris S.L, Engelau M.M, Narayan K.M
Ingår i:
Diabetes care
2001 :
Läsanvisning: Sid. 561-587
General practitioners' and patients' models of obesity: : whose problems is it?
Ogden J, Bandara I, Cohen H
Ingår i:
Patient education and counseling
2001 :
Läsanvisning: Sid. 227-233
Paterson B.L
The shifting perspectives of chronic illness
Ingår i:
Jounal of nursing scholarship
2001 :
Läsanvisning: Sid. 21-26
Adapting to and managing diabetes
Paterson B.L, Thorne S, Dewis M
Ingår i:
Journal of nursing scholarship
1998 :
Läsanvisning: Sid. 57-62
Paterson B
Myth of enpowerment in chronic illness
Ingår i:
Journal of advanced nursing
2001 :
Läsanvisning: Sid. 574-581
Thorne S.E, Ternulf-Nyhlin K, Paterson B.L
Ingår i:
International journal of nursing studies
2000 :
Läsanvisning: Sid. 303-311