Engelskt namn: Supervision in Clinical Studies I
Denna kursplan gäller: 2011-08-29 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2011-08-29
Kurskod: 3OM134
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programkommittén för sjuksköterskeprogrammet, 2007-10-03
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram - avancerad nivå (PRSA), 2011-05-09
Kursen omfattar olika former av kunskap och lärande, didaktik och kommunikation i relation till handledning i verksamhetsförlagd utbildning. Vårdutbildningars mål, organisation och ramar liksom former för samverkan och teamarbete i vården behandlas. Handledning som process, genus-, klass- och etnicitetsperspektiv relaterade till handledningssituationer, liksom handledarens professionella hållning problematiseras och konkretiseras.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna - presentera och kritiskt värdera kunskap, lärande och reflektion samt ge exempel på tillämpningar och konsekvenser av dessa i handledningssituationer - med stöd i pedagogiska modeller planera, organisera samt utvärdera lärande miljöer under verksamhetsförlagd utbildning med utgångspunkt i vårdutbildningars styrdokument, den enskilda studenten och vårdverksamheten - redogöra för hur studenters lärande kan stödjas och stimuleras under verksamhetsförlagd utbildning samt redogöra för metoder för utvärdering och bedömning av studenters prestationer - planera, genomföra och utvärdera handledningssamtal och reflektera över sin egen professionella hållning i handledningssituationer - redogöra för hur studenter motiveras till att använda evidensbaserad kunskap som en del av kliniska beslut - diskutera genus, klass och etnicitet i relation till handledningssituationer
Kursen är en IT-stödd distansutbildning och läses som halvtidsstudier med 1-2 sammankomster (2-3 dagar) på kursorten. I kursen tillämpas ett studentaktivt arbetssätt innefattande reflektioner tillsammans med kurskamrater och lärare. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete och arbete i grupp. Föreläsningar, seminarier, inspelningar av handledningssituationer samt processreferat ingår. Kontakten med lärare och kurskamrater sker framförallt via en webbaserad lärplattform som studenten får introduktion i vid kursstart. Föreläsningar ges till stor del över internet och eftersom nätburen undervisning tillämpas bör studenten ha tillgång till dator med webkamera och internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.khis.org), där motsvarande teknik kan nyttjas.
Som betyg används en tregradig betygsskala, underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen examineras i form av fortlöpande inlämningsuppgifter som är relaterade till förväntade studieresultat. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga inlämningsuppgifter är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av examinationens olika delar. Tillgodoräknande Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
http://www.student.umu.se/regelsamlingen
Benner P
Using the Dreyfus model of skill acquisition to describe and interpret skill acquisition and clinical judgement in nursing practice and education.
Ingår i:
Bulletin of Science, Technology & Society
2004 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 188-199
Klinisk utbildning i vård och omsorg : att skriva dagbok för reflektion och inlärning
Bjerknes Mari Skancke, Bjørk Ida Torunn, Almqvist Inger
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 150 s. :
ISBN: 91-44-37241-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handledning och praktisk yrkesteori
Lauvås P, Handal G
Lund : Studentlitteratur : 2001 :
Obligatorisk
Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
Mogensen Ester, Thorell-Ekstrand Ingrid, Löfmark Anna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 157 s. :
ISBN: 978-91-44-05729-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
Willman Ania, Stoltz Peter, Bahtsevani Christel
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 192 s. :
ISBN: 978-91-44-05644-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar.
Expertkunnande i omvårdnad : omsorg, klinisk bedömning och etik
Benner Patricia, Tanner Christine A., Chesla Catherine A., Rooke Liselotte, Wentz Karin Larsson
Lund : Studentlitteratur : 1999 : 443 s. :
ISBN: 91-44-00386-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Chekol Ing-Marie
Handledning som undervisningsform i sjuksköterskeprogrammets praktik : en beskrivning av variation i innebörd
Lund,c 2003e (Lund : 2003 : 373 s. :
ISBN: 91-628-5815-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning
Eide Hilde, Eide Tom, Glad Anette
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 526 s. :
ISBN: 978-91-44-05331-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Grönquist Gunilla
Handledning inom vård och omsorg ur ett psykosocialt perspektiv
Stockholm : Gothia : 2004 : 263 s. :
ISBN: 91-7205-401-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Jorfeldt Ingrid
Att utbilda sig till sjuksköterska : ett genusperspektiv på lärares och studenters beskrivningar av utbildningen
Stockholm : HLS förl. : 2004 : 200, [15] s. :
ISBN: 91-7656-565-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogik inom vård och omsorg
Pilhammar Andersson Ewa, Bergh Madeleine
Lund : Studentlitteratur ;a Stockholm :b Vårdförb. : 2003 : 143 s. :
ISBN: 91-44-02436-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Tveiten Sidsel, Larson Per
3., [uppdaterade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 323 s. :
ISBN: 978-91-44-05588-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Vårdhandboken
Vårdhandboken-Inera AB :
http://www.vardhandboken.se/