Engelskt namn: Leadership in Health Care, Sub-course 1, 2 and 3
Denna kursplan gäller: 2012-01-23 och tillsvidare
Kurskod: 3OM042
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31
Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogrammet (PRS), 2011-11-21
Kursen omfattar organisations- och ledarskapsteorier samt hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens organisation, styrning och ekonomi. Sjuksköterskan som ledare i omvårdnadsarbete och i samverkan med andra professioner/ yrkesgrupper inom vården belyses. Kunskap om förändringsprocesser och arbetsrelaterad hälsa /ohälsa studeras. De olika områdena belyses utifrån ett intersektionalistiskt perspektiv. I delkurs 2 och 3 fördjupas, problematiseras och tillämpas de teoretiska kunskaperna från delkurs 1.
Delkurs 1. Teoretiska studier 7,5 högskolepoäng Efter avslutad kurs skall studenten kunna - redogöra för grundläggande teoretiska kunskaper i organisations- och ledarskapsteorier - redogöra för hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens organisation, styrning och ekonomi - beskriva grunderna i arbetsrättslagstiftningen - beskriva faktorer av betydelse för arbetsrelaterad hälsa/ohälsa - redogöra för grundläggande kunskaper om förändringsprocesser - redogöra för grundläggande kunskaper om grupprocesser Delkurs 2, Tillämpade studier, 3 högskolepoäng Efter avslutad kurs skall studenten kunna - visa på förmåga att reflektera över, analysera samt värdera organisationens och ledarskapets betydelse för omvårdnadskvalitet och arbetsrelaterad hälsa/ohälsa med fokus på sjuksköterskan som ledare för ett team - beskriva och visa på förståelse för uppkomst av konflikter, samt tillämpa strategier för konflikthantering på individ och gruppnivå Delkurs 3, tillämpade studier 4.5 högskolepoäng Efter avslutad kurs skall studenten kunna - visa på förmåga att analysera faktorer av betydelse för implementering av ny kunskap i vård och omsorg samt planera genomförandet av ett förändringsarbete - visa på förmåga att värdera och förhålla sig medvetet till information och aktuell forskning inom områdena informations- och kommunikationsteknik samt hållbar utveckling i vård och omsorg
Ma B, Nk B, Sh A (områrdesbehörighet 16). För tillträde till delkurs 1 krävs godkända kurser/delkurser i termin 1 och 2 samt genomgångna kurser i termin 3. För tillträde till delkurserna 2 och 3 krävs godkända resultat i samtliga kurser/delkurser i terminerna 1-4 samt genomgångna kurser/delkurser i termin 5.
Kursen är fördelad på tre delkurser varav delkurs 1 om 7,5 högskolepoäng genomförs i termin 4. Delkurs 2 om 3 högskolepoäng och delkurs 3 om 4,5 högskolepoäng genomförs som tillämpade studier under termin 6. Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, metodövningar, seminarier och föreläsningar. Delar av kurserna bedrivs nätburna. Genomgående skall kursinnehållet bygga på områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuell forskning.
Examination Som betyg i delkurs två används en tvågradig betygsskala. För att erhålla väl godkänd som helkursbetyg krävs väl godkänd i delkurs 1 och 3. Delkurserna examineras individuellt vilket kan ske skriftligt, muntligt, multimedialt och/eller i seminarieform. Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem i respektive delkurs. I övrigt se utbildningsplan. Tillgodoräknande Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet för sjuksköterskeprogrammet (PRS). Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
http://www.student.umu.se/regelsamlingen
Arbetsrätt
Andersson Anderz, Edström Örjan, Zanderin Lars
5., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09658-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Delkurs 1)
Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag I., Thorsvik Jan
3. uppl. : Studentlitteratur AB : 2008 :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6593-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04780-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Samtliga delkurser)
Arbetsgruppens psykologi
Lennéer-Axelson Barbro, Thylefors Ingela
Senaste version : Natur och Kultur :
Obligatorisk
Läsanvisning: (Samtliga delkurser)
Ledarskap inom vård och omsorg
Lundin Kerstin, Sandström Björn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 222 s. :
ISBN: 978-91-44-05206-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Samtliga delkurser)
Hållbar organisationsutveckling.
Stockholm: Karolinska institutet : 2008 :
http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Arbetsliv/Arbetsliv%20-%20infomaterial/H%C3%A5llbar%20organisationsutveckling.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (Delkurs 1 och 3)
Nilsen Per
Implementering : teori och tillämpning inom hälso- och sjukvård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 263 s. :
ISBN: 978-91-44-06617-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Delkurs 1 och 3)
Genusperspektiv på vård och omvårdnad
Strömberg Helén, Eriksson Henrik
2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 224 s. :
ISBN: 978-91-44-05702-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Samtliga delkurser)
Artiklar från vetenskapliga tidskrifter tillkommer.
Angelöw Bosse
Framgångsrikt förändringsarbete : om individ och organisation i förändring
Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 207 s. :
ISBN: 978-91-27-12166-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvarnström Susanne
Interprofessionella team i vården : en studie om samarbete mellan hälsoprofessioner
Linköping : Univ. : 2007 : 63 s. :
Sammanfattning och ramberättelse från Linköping University Electronic Press
ISBN: 978-91-85831-05-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvarnström S.
Difficulties in collaboration: a critical incident study of interprofessional healthcare teamwork.
Journal of Interprofessional Care, 22, 191-203. : 2008 :
Discursive patterns in multiprofessional healthcare teams.
Kvarnström S., Cedersund E.
Journal of Advanced Nursing, 53, 244-252. : 2006 :