"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vård vid specifika sjukdomstillstånd IV, delkurs 1 och 2, 15 hp

Engelskt namn: Care for Specific States of Ill-health IV, Sub-course 1 and 2

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 3OM041

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-04-29

Reviderad av: Programrådet för sjuksköterskeprogrammet (PRS), 2012-05-10

Innehåll

Kursens omfattar vanligt förekommande psykisk ohälsa under hela livsspannet; ångestsyndrom, förstämningssyndrom, personlighetsstörningar, psykoser, substansrelaterade störningar, och neuropsykiatri samt utvecklingsstörning. Omvårdnad, funktionsbedömning, behandling, återhämtning rehabilitering och prevention samt specifik kommunikation behandlas utifrån dessa tillstånd. Aspekter på etik, genus, klass och etnicitet behandlas i relation till kursens innehåll samt relevant lagstiftning inom området såsom ”Lag om psykiatrisk tvångsvård” (LPT), ”Lag om rättspsykiatrisk vård” (LRV) och "Lag om vård av missbrukare i vissa fall" (LVM) samt ”Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade” (LSS).

Förväntade studieresultat

Delkurs 1. Vård vid specifika sjukdomstillstånd, teoretiska studier 7,5 högskolepoäng
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

- redogöra för faktorer som påverkar människors psykiska hälsa ur individ-, familj- och samhällsperspektiv samt hur ålder, genus, klass och etnicitet
  kan påverka psykisk hälsa
- redogöra för kriser ur ett psykiatriskt perspektiv, vanligt förekommande psykisk ohälsa och kognitiva funktionsnedsättningar inklusive
  utvecklingsstörning
- redogöra för omvårdnad, funktionsbedömning, behandling, återhämtning, rehabilitering och prevention relaterat till psykisk ohälsa
- analysera och visa förmåga att reflektera över patienters och närståendes upplevelser i samband med psykisk ohälsa
- redogöra för förhållningssättets betydelse i psykiatrisk omvårdnad
- analysera etiska och existentiella problem i samband med psykisk ohälsa och kognitiva funktionsnedsättningar inklusive utvecklingsstörning
- redogöra för gällande lagstiftning inom området

Delkurs 2. Vård vid specifika sjukdomstillstånd, verksamhetsförlagda studier 7,5 högskolepoäng
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

- identifiera, tolka och åtgärda patienters omvårdnadsbehov relaterade till psykisk ohälsa och funktionsnedsättning samt utvecklingsstörning
  under hela livsspannet samt utvärdera genomförd omvårdnad
- identifiera patientens resurser och förmågor till egenvård samt kunna undervisa och stödja patienten och/eller närstående
- tillämpa kunskaper om kommunikation och relation i det professionella samtalet
- reflektera över och analysera betydelsen av det egna förhållningssättet i psykiatrisk omvårdnad
- identifiera och reflektera över etiska problem i samband med vård av patient med psykisk ohälsa
- tillämpa gällande lagstiftning inom sjuksköterskans ansvarsområde i psykiatrisk vård
- kritiskt granska den psykiatriska omvårdnadens innehåll och initiera förbättringsarbete
- visa förmåga till lagarbete och samverka med andra yrkesgrupper
- analysera och reflektera över organisationens och vårdmiljöns betydelse för psykiatrisk omvårdnad

Behörighetskrav

Ma B, Nk B, Sh A (områdesbehörighet 16). För tillträde till kursen krävs godkända kurser/delkurser på terminerna 1-3 samt genomgångna kurser/delkurser på termin 4.

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupp, föreläsningar samt obligatoriska seminarier och metodövningar. Verksamhetsförlagd utbildning genomförs under handledning inom psykiatrisk verksamhet i stat, landsting och/eller kommun vid vårdavdelning, mottagning eller i andra öppna vårdformer. Handledning i personlig och yrkesmässig utveckling ingår i kursen.

Examination

Kursen bedöms utifrån en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Kursen examineras individuellt i form av skriftlig tentamen samt examinerande seminarier.

Under de verksamhetsförlagda studierna bedöms kunskaper och färdigheter. Bedömningen görs av klinisk lärare i samråd med handledare inom verksamheten. Klinisk examination sker genom individuella fördjupningsarbeten, seminarier och genom bedömning av studentens kunskaper och färdigheter i specifik omvårdnad.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för sjuksköterskeprogrammet.

För att bli godkänd på hela kursen, krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande beslutas av Studentcentrum.

Övriga föreskrifter

http://www.student.umu.se/regelsamlingen

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Kurslitteratur

Psykiatri
Herlofson Jörgen, Ekselius Lisa (red)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 746 s. :
ISBN: 978-91-44-04026-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 13 "Störning med debut i barndomen" Christopher Gillberg (155-176) Kap 14 ”Utvecklingsstörning och psykisk ohälsa” Harald Sturm (179-190) Kap 18 "Substansrelaterade störningar" (249-281) Kap 19 "Schizofrena syndrom och liknande psykoser" (284-304) Kap 20 "Förstämningssyndrom" (305-334) Kap 21 "Ångestsyndrom" (335-359) Kap 31 "Personlighetsstörningar" (469-500)

Psykiatri för baspersonal : kunskap för en evidensbaserad praktik
Ljunqvist Ingemar, Jenner Håkan (Red.)
Gothia : 2011 :
ISBN: 978-91-7205-793-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vårdande och stödjande handlingar inom psykiatriska vård- och boendeformer
Rask Mikael, Brunt Davidd
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 112 s. :
ISBN: 978-91-44-04481-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skärsäter Ingela (red)
Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå.
Lund : Studentlitteratur : 2010 :
Obligatorisk

Relevanta artiklar, avhandlingar och andra publikationer inom området tillkommer.

Referenslitteratur

Shives Louise Rebraca.
Basic concepts of psychiatric-mental health nursing
8th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins : c2012. : xviii, 654 p. :
ISBN: 978-1-60547-887-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiscarz Stuart Gail
Principles and practice of psychiatric nursing
9. ed. : St. Louis, Mosby : Mosby Elsevier : 2009 : xxv, 800 s. :
ISBN: 978-0-323-05256-6 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Videbeck Sheila L.
Psychiatric-mental health nursing
5. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2011 : xi, 530 s. :
ISBN: 978-1-60547-861-6
Se Umeå UB:s söktjänst