"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Människans livsvillkor, 7,5 hp

Engelskt namn: Necessities of Human Life

Denna kursplan gäller: 2016-01-25 och tillsvidare

Kurskod: 3OM037

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Omvårdnad: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad

Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeutbildning, 2009-05-31

Reviderad av: PRS - programrådet för sjuksköterskeprogram, 2015-10-21

Innehåll

Kursen omfattar teorier från olika kunskapsområden som psykologi, sociologi, pedagogik, omvårdnad och folkhälsa. Hälsa, kommunikation och vårdrelation diskuteras och teorianknyts i relation till den modell för omvårdnad som tillämpas vid institutionen för omvårdnad. Människans utveckling från foster till vuxen, såväl som individens utveckling utifrån olika utvecklingspsykologiska perspektiv studeras, liksom strategier att hantera stress och kriser i samband med förändrade livsbetingelser. Relevanta teorier för omvårdnad och intersektionella perspektiv ingår i kursen. Kommunikationsteorier och samtalsmetodik ingår. Pedagogiska metoder studeras och relateras till praktiskt handlande i undervisningssituationer.
 

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna
 
Kunskap och förståelse
 - beskriva normalförlopp under graviditet och förlossning
- beskriva individens utveckling under livscykeln utifrån olika teorier
- beskriva kriser och krisförlopp samt olika sätt att hantera kriser
- beskriva fysisk, psykisk och social stress och hur stress påverkar människan samt olika
bemästringsstrategier 

Färdighet och förmåga
- beskriva och tillämpa kommunikationsteorier samt kritiskt reflektera över hur språk och symboler påverkar kommunikation och samspel i möten
- förklara och tillämpa grundläggande principer vid akut omhändertagande enligt L-ABCDE. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förklara och kritiskt reflektera över hur människans livsvillkor påverkar hälsan på individ-, grupp- och
samhällsnivå samt kritiskt reflektera över samband mellan hälsa/ohälsa och ålder, genus, klass
och etnicitet
- värdera pedagogiska metoder av betydelse i patientundervisning.

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i termin 1.

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion.
Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. Obligatoriska moment är L-ABCDE och kommunikationsseminarium. Undervisning och litteratur på engelska kan förekomma. Seminarier är poänggivande. Genomgående skall kursinnehållet bygga på tillgänglig vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet.
 

Examination

Examination
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Kursen examineras individuellt vilket sker i form av skriftlig salstentamen. För att bli godkänd på kursen krävs godkänd salstentamen och medverkan i obligatoriska moment. Betyget utgör en sammanräkning av kursens poänggivande moment. För betyget väl godkänd på kursen krävs godkända obligatoriska moment och väl godkänd skriftlig tentamen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Övriga föreskrifter

http://www.umu.se//regelverk

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 4

Kurslitteratur

För all kurslitteratur gäller senaste upplaga

Borgfeldt Christer
Obstetrik och gynekologi
4., [upptaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur AB: 376 s: ISBN: 978-91-44-05514-5 : 2010 :
Obligatorisk

Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning
Eide Hilde, Eide Tom, Glad Anette
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 526 s. :
ISBN: 978-91-44-05331-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Folkhälsofrågor ur ett genusperspektiv: arbetsmarknad, maskuliniteter, medikalisering och könsrelaterat våld
Hammarström Anne, Hensing Gunnel
Statens folkhälsoinstitut ISBN: 978-91-7257-552-3 : 2008 :
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationer/Folkhalsofragor-ur-ett-genusperspektiv/
Obligatorisk

Utvecklingspsykologi
Hwang Philip, Nilsson Björn
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2011 : 376 s. :
ISBN: 978-91-27-13074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Prehospitalt akut omhändertagande: enligt principen L-ABCDE
Jande-Waldau Charlotta, Winarve Birgitta
Karlstad: Räddningsverket: 151 s : 2013 :
https://www.msb.se/sv/Produkter--tjanster/Publikationer/Publikationer-fran-MSB/Prehospitalt-akut-omhandertagande-Enligt-principen-L-ABCDE/
Obligatorisk

Vårdhandboken
Vårdhandboken-Inera AB :
http://www.vardhandboken.se/
Obligatorisk

Folkhälsan i Sverige: årsbok 2014
Stockholm: Socialstyrelsen : 2014 :
http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/17825/Folkhalsan-i-Sverige-arsrapport-2014.pdf
Obligatorisk

Omvårdnadens grunder. : Hälsa och ohälsa
Edberg Anna-Karin, Wijk Helle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 812 s. :
ISBN: 9789144083551
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Omvårdnadens grunder. : Perspektiv och förhållningssätt
Friberg Febe, Öhlén Joakim
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 631 s. :
ISBN: 9789144083537
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Relevanta artiklar och andra publikationer tillkommer.

Referenslitteratur