"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykoterapi under handledning, inriktning familj, barn och ungdom, 15 hp

Engelskt namn: Supervision in Psychotherapy, Family, Child and Adolescents

Denna kursplan gäller: 2016-07-04 och tillsvidare

Kurskod: 3MP060

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2016-05-10

Innehåll

Kursen innehåller praktisk tillämpning av teori och metod inom familjeterapi med barnet i fokus och IPT-A, Interpersonell Psykoterapi för Tonåringar. Under utbildningen bedriver den studerande fortlöpande psykoterapeutiskt arbete under handledning i två olika terapiformer. Studenten gör också bedömningar inför psykoterapi. 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap och förståelse…

- om teoretiska begrepp i såväl handlednings- som behandlingssituationen
- om det terapeutiska samspelet i mötet med klienter/familjer
- om rutiner och riktlinjer för journaldokumentation
- om grundläggande och fördjupade teoretiska begrepp i familjeterapi och i IPT-A 

Färdigheter och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga…

- att göra terapeutiska bedömningar och upprätta en realistisk behandlingsplanering samt kunna genomföra psykoterapi
- att beskriva psykoterapeutiska processer i form av skriftlig terapisammanfattning
- att aktivt eftersöka relevant kunskap i aktuella behandlingsärenden
- att möta både barn, ungdomar och vuxna på en lämplig nivå såväl enskilt som i grupp
- att hantera parallella och interpersonella processer samt skeenden i såväl patient- som handledningsarbetet
- att skapa en terapeutisk atmosfär av hållande och härbärgerande gentemot barn och föräldrar så att det ges möjlighet till ett reparativt arbete
- att kunna definiera och möta barns känslomässiga behov i en terapeutisk process och medvetet arbeta för att stärka barn-föräldrarelationen 
 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
 
- kritiskt reflektera över och tillämpa en fördjupad kunskap om ett professionellt förhållningssätt med hänsyn till etiska överväganden och ansvarsfrågor i behandlingsarbetet
- reflektera över sin personliga utveckling som terapeut och komma tillrätta med eventuella hinder 
- visa mottaglighet inför handledning
- skapa och upprätthålla fungerande arbetsallians med barn, ungdomar och föräldrar, inkluderande att identifiera och självständigt  hantera svårigheter som uppstår i det terapeutiska samarbetet
- visa medvetenhet om sin egen identifikationsprocess gentemot barn, ungdomar och föräldrar
- visa förmåga till empatisk inlevelse, värme och genuinitet i terapi-och handledningssituationen
- visa förståelse för och förhålla sig till kontextuella faktorer, intersektionella perspektiv samt maktaspekter i terapi-och handledningssituationen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
 
- Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare), eller

- Läkarexamen med specialistkompetens i allmän psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller

- Socionomexamen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1) eller

- annan yrkesexamen om minst 180 hp inom vård och behandling (till exempel sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut) som inkluderar ett vetenskapligt arbete om minst 15 hp. Samt Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1), eller  

- motsvarande utländsk examen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1). 

Särskild behörighet
 
1. Egenterapi omfattande 50 timmar individualterapi eller 120 timmar gruppsykoterapi hos legitimerad psykoterapeut.

2. Den sökande ska efter Basutbildning i psykoterapi/motsvarande, ha varit yrkesverksam under minst 2 år och under den tiden ha tillämpat psykoterapeutiskt arbetssätt under handledning av legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning.             

3. Den sökande ska, inom basutbildning i psykoterapi eller på annat sätt, ha genomgått handledning i psykoterapi om minst 60 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp om max 4 deltagare, hos legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning i psykoterapi.

4.Den sökande ska uppvisa intyg från arbetsgivare, att den sökande under utbildningstiden kommer att arbeta minst halvtid med kliniskt patientarbete eller motsvarande och att den sökande där har möjlighet att arbeta psykoterapeutiskt med klienter. Den sökande ska också ingå i ett terapeutiskt sammanhang, dvs. ingå i ett team där det finns kunskaper och erfarenhet av psykoterapeutiska arbetsmetoder. 

Undervisningens upplägg

Under utbildningen bedriver studenterna psykoterapeutiskt arbete under handledning i två olika perioder. Handledningen omfattar minst två familjeterapiärenden med barnet i fokus (125 timmar handledning) och pågår under termin 2, 3 och 4. Minst två individuella ärenden är inriktade mot IPT-A, Interpersonell Psykoterapi för tonåringar med depression (60 timmar handledning) och pågår under termin 5 och 6. Handledningen ges i grupp om högst fyra deltagare, handledaren är legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning i psykoterapi, en handledare i familjeterapi och en handledare i IPT-A. Terapisessionerna ska spelas in, i vissa fall kan även processanteckningar förekomma. Terapisammanfattningar ska skrivas för en av familjeterapierna och för en av IPT-A terapierna.

Handledningen kräver aktivt deltagande av studenterna. Handledningen förläggs, om det är möjligt, i närheten av studenternas bostadsort, i annat fall sker handledningen på studieorten. Eventuella kostnader för resor till handledning bekostas av studenten.

För att delta i undervisningen behövs tillgång till videokommunikationsteknik så som headset och dator med webkamera och internetuppkoppling. Utrustning krävs även för film och ljudinspelning samt lagringsmöjligheter av visuella och auditiva filer för att möjliggöra uppspelning vid handledningstillfällena.

Examination

Under kursen ska studenterna genomgå sammanlagt 185 handledningstimmar i grupper om fyra. Vid gruppstorlek färre än fyra studenter sker nedräkning av handledningstimmarna enligt bestämd tabell.

Examination sker genom aktivt deltagande i handledning där det utförda psykoterapeutiska arbetet fortlöpande examineras av handledaren. Vid bedömning av det handledda arbetet ska skicklighet och utveckling under terapi-och handledningsprocessen beaktas. För godkänt på kursen krävs fullgjord handledning samt skriftliga terapisammanfattningar av klientarbetet.

Examinatorn kan, under speciella omständigheter, underkänna student. Underkännande sker om studenten ej är mottaglig för handledning eller om studentens psykoterapeutiska behandlingsarbete skadar, eller riskerar att skada, klienten. Om handledaren bedömer att studentens arbete inte uppnår godkänd nivå ska frågan aktualiseras hos kursledning och studierektor och en individuell studieplan för studentens fortsatta handledning utformas.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.