"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykoterapeutiska teorier och metoder inklusive professionell utveckling och etik, inriktning familj, barn och ungdom, 28,5 hp

Engelskt namn: Psychotherapeutic Theories and Methods including Professional Development and Ethics, Family, Child and Adolescents

Denna kursplan gäller: 2016-07-04 och tillsvidare

Kurskod: 3MP059

Högskolepoäng: 28,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2016-05-10

Innehåll

Kursen innehåller en genomgång av centrala teorier kring familjer barn och ungdomars utveckling såsom utvecklingspsykologi, systemteori, neurovetenskap, anknytningsteori och affektteori. Familjens utveckling under olika faser omfattas i kursen. Under kursen belyses metoder som familjeterapi med barnet i fokus samt IPT-A, Interpersonell Psykoterapi för Tonåringar och en orientering i andra behandlingsmetoder för barn, ungdomar och familjer.

En viktig del i kursen är studenternas egen terapeututveckling och hur man som terapeut kan använda sig själv som redskap i mötet med barn, ungdomar och familjer. Studenterna reflekterar löpande kring den egna terapeututvecklingen där de tillämpar de teoretiska och praktiska inslagen i övningar.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap och förståelse…  

- om fördjupade teorier kring barn och ungdomars utveckling
- om fördjupad familjeterapeutisk teori och metod
- om centrala teorier och metoder för att beskriva barn, ungdomar och familjer
- om uppkomst och utveckling av olika psykiska tillstånd hos barn och ungdomar från ett salutogent och psykopatologiskt perspektiv
- om det tidiga samspelets betydelse för såväl det yngre som det äldre barnet och dess familj
- om forskningsläget inom psykoterapiområdet
- om teori och praktik för att förstå de relationella interventionerna i psykoterapi
- om hur samhälleliga och intersektionella perspektiv kan inverka på familj, barn och ungdom
- om terapeutkompetenser och –färdigheter, även inkluderande förståelse för interpersonella faktorer, samt behandlingsrelationens betydelse vid arbete med familj, barn och ungdom                   

Färdigheter och förmåga
 

Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga…
 
- att självständigt tillämpa familjeterapeutisk metod med barnet i fokus
- att självständigt tillämpa IPT-A, Interpersonell Psykoterapi för Tonåringar
- att integrera den nyförvärvade kunskapen med tidigare terapeutisk kunskap och erfarenhet
- att självständigt bedöma lämplig metod vid olika tillstånd av psykisk ohälsa hos familj, barn och ungdomar
- att använda sig av lekens kraft i det familjeterapeutiska sammanhanget
- att diskutera och problematisera relationella metoder och tekniker på ett nyanserat sätt
- att självständigt bedöma relationers betydelse för deras inverkan på utveckling och psykisk hälsa
- att visa fördjupad förmåga att diskutera familje- och individualterapeutiska metoder och tekniker på ett reflekterat och nyanserat sätt
- att muntligt och skriftligt kommunicera bedömningar, teori och metod till berörda 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
 
- reflektera över hur samhällsförhållanden påverkar barns, ungdomars och vuxnas livsbetingelser
- anpassa sig i interaktion med människor utifrån dennes utvecklingsnivå eller livssituation
- visa öppenhet för olika typer av familjebildningar
- reflektera kring den egna kompetensen, inkluderat behov av utveckling, som person och professionell
- kritiskt granska och reflektera över etiska och intersektionella aspekter i psykoterapeutiskt arbete
- visa på ett självständigt och professionellt förhållningssätt samt agera med respekt för integriteten hos såväl klienter som andra samarbetspartners

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
 
- Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare), eller

- Läkarexamen med specialistkompetens i allmän psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller

- Socionomexamen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1) eller

- annan yrkesexamen om minst 180 hp inom vård och behandling (till exempel sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut) som inkluderar ett vetenskapligt arbete om minst 15 hp. Samt Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1), eller  

- motsvarande utländsk examen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1). 

Särskild behörighet
 
1. Egenterapi omfattande 50 timmar individualterapi eller 120 timmar gruppsykoterapi hos legitimerad psykoterapeut.

2. Den sökande ska efter Basutbildning i psykoterapi/motsvarande, ha varit yrkesverksam under minst 2 år och under den tiden ha tillämpat psykoterapeutiskt arbetssätt under handledning av legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning.             

3. Den sökande ska, inom basutbildning i psykoterapi eller på annat sätt, ha genomgått handledning i psykoterapi om minst 60 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp om max 4 deltagare, hos legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning i psykoterapi.

4. Den sökande ska uppvisa intyg från arbetsgivare, att den sökande under utbildningstiden kommer att arbeta minst halvtid med kliniskt patientarbete eller motsvarande och att den sökande där har möjlighet att arbeta psykoterapeutiskt med klienter. Den sökande ska också ingå i ett terapeutiskt sammanhang, dvs. ingå i ett team där det finns kunskaper och erfarenhet av psykoterapeutiska arbetsmetoder. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker som föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och tillämpningsövningar. Seminarierna, gruppdiskussionerna och tillämpningsövningarna kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från de studerande.

För att delta i undervisningen behövs tillgång till videokommunikationsteknik så som headset och dator med webkamera och internetuppkoppling. Utrustning krävs även för film och ljudinspelning samt lagringsmöjligheter av visuella och auditiva filer för att möjliggöra uppspelning vid seminarietillfällena.

Under kursen sker 14 sammankomster på studieorten. 

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter individuellt eller i grupp. Vid varje sammankomst på studieorten kommer examination genom delaktighet i seminarier/gruppövningar att förekomma. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompenseras genom deltagande i uppsamlingsseminarier eller skriftliga kompletteringsuppgifter.

Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.  En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter  samma kursplan som vid ordinarie prov vid totalt 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.