"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykoterapeutiska teorier och metoder inklusive professionell utveckling och etik, inriktning PDT-vuxen, 28,5 hp

Engelskt namn: Psychotheraputic Theories and Methods including Professional Development and Ethics, PDT-Adult

Denna kursplan gäller: 2016-07-04 och tillsvidare

Kurskod: 3MP056

Högskolepoäng: 28,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2016-05-10

Innehåll

Kursen innehåller centrala teorier och metoder inom det psykodynamiska psykoterapiområdet. Psykoanalytiska teorier, objektrelationsteori, självpsykologisk teori, affektteori och teori om intersubjektivitet ingår i momentet, liksom teorier om mentalisering, traumateori och teori kring psykosutveckling. Teori om personlighetsstruktur och personlighetsutveckling relateras till val av terapeutiska mål och behandlingsmetoder, där det psykodynamiska samtalet med relationen som bas formas och ges innebörd. Det psykodynamiska tänkandet kring personlighetsstörningar ingår i kursen. Psykoterapeutiska begrepp, verktyg och kännetecken sätts i relation till intersektionella och kontextuella faktorer av betydelse i det psykoterapeutiska samtalet. Relationella och affektfokuserade perspektiv fördjupas ytterligare i det specifika momentet, tidsbegränsad psykodynamisk psykoterapi. Orientering om psykoterapi i andra former och tillvägagångssätt ingår i kursen, liksom inslag av integrativa ansatser inom psykoterapiområdet. Kursen innehåller även aktuell forskning inom psykoterapiområdet.

I kursen ingår också ett moment inriktat mot professionell utveckling, där studenterna löpande reflekterar kring och tillämpar de teoretiska och praktiska inslagen på sin egen yrkesutövning och utveckling i den professionella rollen.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap och förståelse… 

- på en djupgående nivå om psykodynamiska teorier och synsätt som vilar på vetenskaplig grund
- om centrala psykodynamiska teorier som beskriver personlighetsutveckling och uppkomst samt utveckling av olika psykiska tillstånd ur både ett salutogent och psykopatologiskt perspektiv
- om psykoterapeutisk integration
- om hur olika teoretiska inriktningar inom det psykodynamiska området kan påverka val av terapiteknik
- om forskningsläget inom psykoterapiområdet
- om hur psykodynamisk teori kan kopplas till samhälleliga och intersektionella perspektiv
- om terapeutkompetenser och -färdigheter, även inkluderande förståelse för interpersonella faktorer, samt behandlingsrelationens betydelse inom psykodynamisk psykoterapi                   

Färdigheter och förmåga
 
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga…
 
- att integrera nyförvärvade kunskaper och färdigheter med tidigare psykoterapeutisk erfarenhet, för att utveckla sin professionella kompetens mot även mer komplex problematik
- att kunna göra terapeutiska bedömningar utifrån ett psykodynamiskt perspektiv
- att självständigt tillämpa psykodynamisk psykoterapi med vuxna klienter med olika svårigheter
- att på ett självständigt och professionellt sätt löpande reflektera och ompröva praktik utifrån metod, klient och kontextuella faktorer
- att vara väl förtrogen med den behandlingsmetod och teknik som ingår i det psykodynamiska området
kring hur psykodynamiska interventioner i psykoterapi fungerar
- att muntligt och skriftligt kommunicera bedömningar, teori och metod till såväl andra professionella som till icke-professionella
- att kunna integrera metoder, strategier och tekniker från andra psykoterapiformer i en psykodynamisk ram 
 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
 
- reflektera och kritiskt välja adekvat behandlingsmetod vid varje specifikt tillfälle
- reflektera över och värdera sin tillämpning av kunskap och färdigheter i perspektiv av såväl samhället i stort, som individen i sin kontext
- visa på ett självständigt och professionellt förhållningssätt, samt agera med respekt för integriteten hos såväl klienter som andra samarbetspartners
- reflektera kring den egna kompetensen, inkluderat behov av utveckling, som person och professionell inom det psykodynamiska kunskapsfältet, och agera i enlighet med detta
- kritiskt värdera psykoterapiforskning och evidensbasering av behandlingsmetoder inom det psykodynamiska området, samt inom psykoterapiområdet i stort
- jämföra och värdera andra psykoterapeutiska inriktningar och integrativa ansatser, i relation till den psykodynamiska inriktningen
- visa förmåga till att inbegripa etiska och intersektionella aspekter i relation till det psykodynamiska kunskapsområdet och anpassa sin interaktion i enlighet med detta

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
 
- Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare), eller

- Läkarexamen med specialistkompetens i allmän psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller

- Socionomexamen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1) eller

- annan yrkesexamen om minst 180 hp inom vård och behandling (till exempel sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut) som inkluderar ett vetenskapligt arbete om minst 15 hp. Samt Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1), eller  

- motsvarande utländsk examen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1). 
 

Särskild behörighet
 
1. Egenterapi omfattande 50 timmar individualterapi eller 120 timmar gruppsykoterapi hos legitimerad psykoterapeut.

2. Den sökande ska efter Basutbildning i psykoterapi/motsvarande, ha varit yrkesverksam under minst 2 år och under den tiden ha tillämpat psykoterapeutiskt arbetssätt under handledning av legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning.             

3. Den sökande ska, inom basutbildning i psykoterapi eller på annat sätt, ha genomgått handledning i psykoterapi om minst 60 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp om max 4 deltagare, hos legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning i psykoterapi.

4.Den sökande ska uppvisa intyg från arbetsgivare, att den sökande under utbildningstiden kommer att arbeta minst halvtid med kliniskt patientarbete eller motsvarande och att den sökande där har möjlighet att arbeta psykoterapeutiskt med klienter. Den sökande ska också ingå i ett terapeutiskt sammanhang, dvs. ingå i ett team där det finns kunskaper och erfarenhet av psykoterapeutiska arbetsmetoder. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker som föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och tillämpningsövningar. Seminarierna, gruppdiskussionerna och tillämpningsövningarna kräver ett aktivt deltagande från de studerande.

För att delta i undervisningen behövs tillgång till videokommunikationsteknik så som headset och dator med webkamera och internetuppkoppling. Utrustning krävs även för film och ljudinspelning samt lagringsmöjligheter av visuella och auditiva filer för att möjliggöra uppspelning vid seminarietillfällena.

Under kursen sker 14 sammankomster på studieorten. 

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter individuellt eller i grupp. Vid varje sammankomst på studieorten kommer examination genom delaktighet i seminarier/gruppövningar att förekomma. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompenseras genom deltagande i uppsamlingsseminarier eller skriftliga kompletteringsuppgifter.

Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.  En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid totalt 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.