"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykoterapeutiska teorier och metoder inklusive professionell utveckling och etik, inriktning KBT-vuxen, 28,5 hp

Engelskt namn: Psychotherapeutic Theories and Methods including Professional Development and Ethics, CBT - Adults

Denna kursplan gäller: 2016-07-04 och tillsvidare

Kurskod: 3MP053

Högskolepoäng: 28,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2016-05-10

Innehåll

Kursen innehåller centrala teorier och metoder inom kognitiv och beteendeinriktad psykoterapi, inbegripet fördjupning av kognitiv konceptualisering och beteendeanalys vid psykisk ohälsa med olika svårighetsgrad. Interpersonella faktorer samt behandlingsallians beaktas som betydelsefulla, liksom intersektionella perspektiv. Kursen orienterar om tillämpning av kognitiv och beteendeinriktad psykoterapi i olika format och med olika målgrupper. Inslag av integrativa ansatser förekommer. Kursen innehåller även aktuell forskning inom psykoterapiområdet, både specifikt och generellt, samt hur den bör vägas in i bedömning, behandlingsplanering och genomförande enligt principer för evidensbaserad praktik. Här ingår kännedom om instrument inom den kognitiva och beteendeinriktade traditionen för utvärdering och kvalitetssäkring. I kursen ingår också ett moment inriktat mot professionell utveckling, där studenterna löpande reflekterar kring och tillämpar de teoretiska och praktiska inslagen på sin egen yrkesutövning och utveckling i den professionella rollen.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap och förståelse...

- på en fördjupad nivå om psykoterapeutiska teorier och metoder inom det kognitiva och beteendeterapeutiska området, såväl generellt som specifikt vid olika psykiatriska tillstånd, även av mer komplex karaktär
- om fallformulering i termer av kognitiv konceptualisering och beteendeanalys, som underlag för behandlingsplanering
- om kognitiv och beteendeinriktad  psykoterapi så som den tillämpas i olika format och med olika målgrupper; individuellt, i grupp, med par, i familjer eller som vägledd självhjälp
- om terapeutkompetenser och -färdigheter,  även inkluderande förståelse för interpersonella faktorer, samt behandlingsrelationens betydelse inom kognitiv och beteendeinriktad psykoterapi
- om evidensbaserad praktik,  som innebär en integrering av bästa tillgängliga forskning satt i sammanhang med klientens situation, erfarenheter och önskemål
- om intersektionella och andra kontextuella perspektiv och dess inverkan på både terapeut och klient, i ett samhällsperspektiv och i terapisituationen
- om vetenskaplig grund för och aktuellt forskningsläge inom psykoterapiområdet 

Färdighet och förmåga
 
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga...
 
- att integrera nyförvärvade kunskaper och färdigheter med tidigare psykoterapeutisk erfarenhet, för att utveckla sin professionella kompetens även mot mer komplex problematik
- att självständigt utföra analys och bedömning samt tillämpa kognitivt och beteendeinriktat arbetssätt på fallformulering, behandlingsplanering och genomförande av psykoterapeutisk behandling, även vid mer komplex problematik
- att på ett självständigt och professionellt sätt löpande reflektera och ompröva praktik utifrån metod-, klient- och kontextuella faktorer
- att integrera perspektiv som utvecklingspsykologi, neuropsykologi, dynamisk systemteori, affektteori samt intersektionella perspektiv med den kognitiva och beteendeinriktade teorin och dess tillämpning
- att praktiskt hantera och tillämpa instrument inom den kognitiva och beteendeinriktade traditionen för utvärdering och kvalitetssäkring
- att muntligt och skriftligt kommunicera bedömningar, teori och metod till såväl andra professionella som till icke-professionella
visa fördjupad förmåga att diskutera kognitiva och beteendeinriktade metoder och tekniker på ett reflekterat och nyanserat sätt
- att i viss mån kunna integrera metoder, strategier och tekniker från andra psykoterapiinriktningar i en kognitiv och beteendeterapeutisk ram 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna ...
 
- löpande reflektera över och värdera sin tillämpning av kunskap och färdigheter i relation till såväl samhället i stort, som individen i sin kontext
- väga in och tillämpa etiska och intersektionella aspekter på det kognitiva och beteendeinriktade kunskapsområdet och i sin psykoterapeutiska praktik
- reflektera kring den egna kompetensen, inkluderat behov av utveckling, som person och professionell, och agera i enlighet med sina slutsatser
- visa på ett självständigt och professionellt förhållningssätt, samt agera med respekt för integriteten hos såväl klienter som andra samarbetspartners
- kritiskt värdera psykoterapiforskning och evidensbasering av behandlingsmetoder inom det kognitiva och beteendeterapeutiska området, samt inom psykoterapiområdet i stort
- jämföra och värdera andra psykoterapeutiska inriktningar och integrativa ansatser, i relation till den kognitiva- och beteendeinriktade inriktningen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
 
- Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare), eller

- Läkarexamen med specialistkompetens i allmän psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller

- Socionomexamen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1) eller

- annan yrkesexamen om minst 180 hp inom vård och behandling (till exempel sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut) som inkluderar ett vetenskapligt arbete om minst 15 hp. Samt Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1), eller  

- motsvarande utländsk examen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1). 

Särskild behörighet
 
1. Egenterapi omfattande 50 timmar individualterapi eller 120 timmar gruppsykoterapi hos legitimerad psykoterapeut.

2. Den sökande ska efter Basutbildning i psykoterapi/motsvarande, ha varit yrkesverksam under minst 2 år och under den tiden ha tillämpat psykoterapeutiskt arbetssätt under handledning av legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning.             

3. Den sökande ska, inom basutbildning i psykoterapi eller på annat sätt, ha genomgått handledning i psykoterapi om minst 60 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp om max 4 deltagare, hos legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning i psykoterapi.

4.Den sökande ska uppvisa intyg från arbetsgivare, att den sökande under utbildningstiden kommer att arbeta minst halvtid med kliniskt patientarbete eller motsvarande och att den sökande där har möjlighet att arbeta psykoterapeutiskt med klienter. Den sökande ska också ingå i ett terapeutiskt sammanhang, dvs. ingå i ett team där det finns kunskaper och erfarenhet av psykoterapeutiska arbetsmetoder. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker som föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och tillämpningsövningar. Seminarierna, gruppdiskussionerna och tillämpningsövningarna kräver ett aktivt deltagande från de studerande.

För att delta i undervisningen behövs tillgång till videokommunikationsteknik så som headset och dator med webkamera och internetuppkoppling. Utrustning krävs även för film och ljudinspelning samt lagringsmöjligheter av visuella och auditiva filer för att möjliggöra uppspelning vid seminarietillfällena.

Under kursen sker 14 sammankomster på studieorten. 

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter individuellt eller i grupp. Vid varje sammankomst på studieorten kommer examination genom delaktighet i seminarier/gruppövningar att förekomma. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompenseras genom deltagande i uppsamlingsseminarier eller skriftliga kompletteringsuppgifter.

Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.  En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter  samma kursplan som vid ordinarie prov vid totalt 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.