"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Diagnostik och psykopatologi, inriktning KBT-vuxen, 4,5 hp

Engelskt namn: Diagnostics and Psychopathology, CBT-Adults

Denna kursplan gäller: 2016-07-04 och tillsvidare

Kurskod: 3MP052

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2016-05-10

Innehåll

Kursen innehåller centrala begrepp för bedömning och fallformulering på kognitiv och beteendeterapeutisk grund, samt relaterar till grundforskning om psykopatologi och annan ohälsa, samt de oftast använda klassifikationssystemen. Den innebär en fördjupning i teorier för beskrivning och förklaring av psykopatologi samt modeller för analys, bedömning och diagnostik, med utgångspunkt i beteendeanalys och kognitiv konceptualisering.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap och förståelse…

- om uppkomst och utveckling av olika psykiska tillstånd ur både ett salutogent och ett psykopatologiskt perspektiv
- om olika psykiatriska tillstånd så som de kan förstås utifrån kognitiv och beteendeterapeutisk referensram
- om centrala begrepp för diagnostik och bedömning, på den fördjupade nivå som fordras för att genomföra diagnostiska bedömningar utifrån såväl psykiatriskt som kognitivt och beteendeterapeutiskt kunskapsområde
- om diagnostiska instrument på en fördjupad nivå 
 

Färdighet och förmåga
 
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga…

- att integrera kunskap om olika psykopatologiska perspektiv med kognitiv och beteendeinriktad teori
- att på en fördjupad nivå analysera och beskriva olika psykiatriska tillstånd så som de förstås utifrån en kognitiv och beteendeterapeutisk referensram
- att på ett självständigt sätt tillämpa diagnostiska metoder och förklaringsmodeller vid diagnostisk bedömning utifrån det psykiatriska kunskapsområdet, samt på bedömning och fallformulering i termer av kognitiv konceptualisering och beteendeanalys
- att självständigt använda vedertagna instrument för bedömning och diagnostik 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…

- utföra diagnostiska bedömningar och fallformuleringar i termer av kognitiv konceptualisering och beteendeanalys på ett professionellt och reflekterande sätt
- kritiskt granska, på ett professionellt och reflekterande sätt, vilka konsekvenser olika synsätt på psykiska svårigheter har för psykiatrisk och psykoterapeutisk bedömning
- väga in samhälleliga, intersektionella och andra kontextuella faktorer i olika bedömningssituationer
- agera professionellt och respektfullt i diskussion med klienter, anhöriga och andra samarbetspartners i frågor om bedömning och diagnostik
- förmedla diagnostiska överväganden till klienter, anhöriga och andra samarbetspartners på  en nivå anpassad efter mottagaren

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
 
- Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare), eller

- Läkarexamen med specialistkompetens i allmän psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller

- Socionomexamen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1) eller

- annan yrkesexamen om minst 180 hp inom vård och behandling (till exempel sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut) som inkluderar ett vetenskapligt arbete om minst 15 hp. Samt Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1), eller  

- motsvarande utländsk examen och Grundläggande psykoterapiutbildning/Basutbildning i psykoterapi (steg 1). 

Särskild behörighet
 
1. Egenterapi omfattande 50 timmar individualterapi eller 120 timmar gruppsykoterapi hos legitimerad psykoterapeut.

2. Den sökande ska efter Basutbildning i psykoterapi/motsvarande, ha varit yrkesverksam under minst 2 år och under den tiden ha tillämpat psykoterapeutiskt arbetssätt under handledning av legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning.             

3. Den sökande ska, inom basutbildning i psykoterapi eller på annat sätt, ha genomgått handledning i psykoterapi om minst 60 timmar individuellt eller 120 timmar i grupp om max 4 deltagare, hos legitimerad psykoterapeut med handledarutbildning i psykoterapi.

4. Den sökande ska uppvisa intyg från arbetsgivare, att den sökande under utbildningstiden kommer att arbeta minst halvtid med kliniskt patientarbete eller motsvarande och att den sökande där har möjlighet att arbeta psykoterapeutiskt med klienter. Den sökande ska också ingå i ett terapeutiskt sammanhang, dvs. ingå i ett team där det finns kunskaper och erfarenhet av psykoterapeutiska arbetsmetoder. 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker som föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och tillämpningsövningar. Seminarierna, gruppdiskussionerna och tillämpningsövningarna kräver ett aktivt deltagande från de studerande.

För att delta i undervisningen behövs tillgång till videokommunikationsteknik så som headset och dator med webkamera och internetuppkoppling. Utrustning krävs även för film och ljudinspelning samt lagringsmöjligheter av visuella och auditiva filer för att möjliggöra uppspelning vid seminarietillfällena.

Under kursen sker tre sammankomster på studieorten. 

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter individuellt eller i grupp. Vid varje sammankomst på studieorten kommer examination genom delaktighet i seminarier/gruppövningar att förekomma. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompenseras genom deltagande i uppsamlingsseminarier eller skriftliga kompletteringsuppgifter.

Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.  En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid totalt 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.