"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Psykisk ohälsa hos barn och unga, 30 hp

Engelskt namn: Mental health problems among children and adolescents

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 3MP047

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2015-02-10

Innehåll

Kursen vänder sig i första hand till yrkesarbetande inom landstingens primärvård och kommunernas första linje som i sitt arbete möter barn och ungdomar med psykisk ohälsa. Kursens fokus ligger på olika behandlingsformer med avseende på psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Kursen tar även upp grundläggande utvecklingspsykologiska teorier och vad som utmärker psykisk ohälsa hos barn och unga samt vad som kan bedömas som lindrig, måttlig och svår problematik. Kursen behandlar även medvetenhet om egna värderingar och professionellt förhållningssätt i mötet med barn, ungdomar och föräldrar. Dessutom ingår olika sätt att utvärdera och kritiskt granska egna interventioner.
 
Kursen innefattar en teoridel med praktiska övningsmoment, innehållande fallbeskrivningar och egna erfarenheter, om 30 högskolepoäng som behandlar följande kunskapsområden.
 
Modern utvecklingspsykologi innefattande anknytningsteori, affektteori och neurovetenskap med en integrativ ansats.
Diagnostik
Psykologiska teorier kring att identifiera och skilja ut oro/ångest, ledsenhet/nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och annorlunda tänkande hos barn och ungdomar.
Orientering i olika sätt att möta olika problemområden preventivt, psykoedukativt,i gruppbehandling och/eller i enskilda samtal med barn, ungdomar och föräldrar.
Människosyn, livsåskådning, etik och juridik. 
Den praktiska tillämpningen sker i form av gruppövningar vid utbildningstillfällena med utgångspunkt i det aktuella problemområdet och interventionsmetoder vid olika tillstånd hos barn och unga.
 
Ingående moment i kursen
 
Introduktion, 1,5 hp                                                                                                                                                                                
Utvecklingspsykologi, 4,5 hp                                                                                                                                                  
Barn och ungdomar med nedstämdhet och depression, 3,0 hp                                                                                             
Barn och ungdomar med oro och ångesttillstånd,  3,0 hp                                                                           
Barn och ungdomar med svårigheter att reglera uppmärksamhet och aktivitetsnivå, 3,0 hp
Barn och ungdomar som tänker annorlunda och kommunicerar annorlunda, 3,0 hp
Barn och ungdomar som utsatts för trauma och lever i en utsatt situatio,  3,0 hp
Barn och ungdomar med riskbruk och missbruk,  3,0 hp
Att möta barn och föräldrar i olika perspektiv, nätverk, samverkan, 3,0 hp
Etik, människosyn, juridik, 3,0 hp
 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
 
Efter genomgången kurs ska studenten…
- kunna redogöra för olika tecken på psykisk ohälsa hos barn och ungdomar och kunna avgöra dess
  svårighetsgrad.
- ha kännedom om olika sätt att bemöta barn, ungdomar och föräldrar preventivt, psykoedukativt,
  såväl enskilt som i grupp kring olika problemområden.
-ha kännedom om behandlingsformer som berör olika problemområden
-ha kunskap om de olika juridiska aspekterna i arbete med barn och unga med psykisk ohälsa.
 
 
Färdighet och förmåga
 
Efter genomgången kurs ska studenten…
- visa på färdighet i att möta barn och ungdomar och föräldrar med ett professionellt förhållningssätt.
- visa på förmåga att avgöra lämplig behandlingsmetod för olika symtomområden.
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
 
Efter genomgången kurs ska studenten…
-påvisa att man förstått betydelsen av egna, och andras, värderingar och förhållningssätt i mötet med barn, ungdomar och föräldrar och dess konsekvenser.
 

Behörighetskrav

1. Yrkesexamen om minst 180hp inom vård och behandling.
 
2. Minst 2 yrkesverksamma år inom vård och behandling efter behörighetsgrundande examen.

Undervisningens upplägg

Kursen ges som en distansutbildning och går på halvfart under två terminer med teori och praktiska övningar under två heldagar/månad, fem tillfällen per termin. Undervisningen sker i form av seminarier och gruppövningar/fallstudier.
 

Examination

Examinationen sker genom individuella skriftliga redovisningar av de teoretiska momenten samt aktivt deltagande i gruppdiskussioner och vid seminarier. För samtliga moment i utbildningen gäller obligatorisk närvaro.

Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.

På de skriftliga proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.