"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grundläggande psykoterapi - verktyg i psykiatrikers vardag, 45 hp

Engelskt namn: Basic Education in Psychotherapy - tools in the psychiatrist daily work

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 3MP043

Högskolepoäng: 45

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Grundutbildningsnämnden, 2012-06-04

Innehåll

Teoridelen omfattar 28 hp, handledningsdelen 17 hp och behandlar följande kunskapsområden

- Introduktion  1, 5 hp
- Reflekterande praktik och kommunikativ kompetens, 9 hp (teori 3 hp. + handledning 6 hp.)
- Grundläggande psykologi 4,5 hp
- Psykoterapeutisk praxis, teori och metod 18 hp. (teori 9 hp + handledning 9 hp)
- Bedömning, diagnostik, 4,5 hp (teori 2,5 hp.+ handledning 2 hp.) 
- Uppföljning och utvärdering av behandling, 1,5 hp
- Psykoterapiforskning, 1,5  hp
- Farmakologisk och psykologisk kombinationsbehandling, 3 hp
- Sammanfattning, avslutning, 1,5 hp

I introduktionen görs en presentation av utbildningens mål, innehåll och genomförande. Förutsättningar att gå utbildningen liksom förväntningar och farhågor tas upp och för att skapa en god lärandemiljö får gruppmedlemmarna bekanta sig med varandra med hjälp av olika gruppdynamiska övningar.

Inom området Reflekterande praktik och kommunikativ kompetens ingår ämnen som människosyn, relation kropp och själ, determinism, indeterminism, superveniens och dynamiska system. Samtalsteknik och alliansskapande, ramar, roller, gränser. Teknik och relation, bemötande. Reflexion och handledning. Risksituationer - påverkan på behandlingsarbetet och hantering av risk.

Inom området Grundläggande psykologi behandlas systemteori, affekt och emotionsteori, anknytningsteori, psykodynamisk utvecklingsteori, kognitions och inlärningsteori, neurovetenskapligt perspektiv på mentala processer.

Inom området Psykoterapeutisk praxis, teori och metod ingår ämnen som Psykodynamisk psykoterapi, teoretisk grund och viktigaste metoder, evidensläget för psykodynamisk psykoterapi. Kognitiv beteendeterapi/kognitiv terapi, teoretisk grund och viktigaste metoder, evidensläget för KBT. Orientering om systemisk terapi, familjeterapi och existentiell terapi.

Inom området Bedömning och diagnostik ingår relevant diagnostik och metoder för psykoterapeutisk bedömning såsom beteendeanalys, konceptualisering, familjediagnostik, psykodynamisk bedömning. Lämplighet utifrån evidens och klinisk erfarenhet, likheter och skillnader i teknik och terapeutsikt förhållningssätt.

Inom området Uppföljning och utvärdering av behandling ingår utvärderings och mätmetoder för uppföljning av psykoterapeutisk behandling. Metoder för att - i interaktion med patienten själv, närståenden, medarbetare och andra samhällsaktörer - pröva lämpligheten i en pågående terapi och kunna dra slutsatser av utvärderingen i relation till exempelvis vårdplan.

Inom området Psykoterapiforskning ingår grundläggande forskningsmetodik inom området psykoterapi, att söka, läsa och använda vetenskaplig litteratur.

Inom området Farmakologi och psykologisk kombinationsbehandling presenteras aktuell kunskap och forskning kring kombinationsbehandling och problematisering kring detta.

Inom området Psykoterapeutisk praxis ingår ett handledningsmoment i individuellt patientarbete om 9 hp. Handledningen sker i vald metod, antingen psykodynamisk eller kognitiv och pågår under två terminer. Handledningsmomentet omfattar, utöver traditionell handledning i patientarbetet även grundläggande teoretisk inskolning i den valda psykoterapeutiska metoden. Särskilt i början av handledningen förväntas detta vara ett väsentligt inslag i handledningen.

I alla områden beaktas etiska och intersektionalistiska perspektiv. Intersektionalitet avser frågor om jämställdhet och olika perspektiv utifrån skillnader i kön, ålder, makt förhållanden, etnicitet, sexuell läggning mm.

Förväntade studieresultat

Syfte med kursen är att ge kunskap i de olika psykoterapeutiska inriktningars teoretiska grund och viktigaste metoder för behandling av psykisk ohälsa. Kursen ska också ge övergripande färdigheter i psykoterapeutiskt arbetssätt och en färdighet i att, under handledning, ge en psykoterapeutisk behandling inom vald inriktning. Följande kompetensmål ska uppfyllas

Moment: Introduktion, 1,5 hp

Kompetensmål: Reflekterande praktik och kommunikativ kompetens, 9  hp

Delmål: Reflekterande praktik och självkännedom
- Identifiera och reflektera kring sina egna reaktioner i professionella kontakter.
- Ta emot återkoppling och använda sig av denna i det professionella utövandet.
- Att förstå och kunna känna igen gränserna för sina egna kunskaper och färdigheter när det gäller psykoterapiarbete.
- Förstå, dra slutsatser av och reflektera över hur behandlarens person och yrkesroll och relation till patienten påverkar behandlingsarbetet.
- Förstå, dra slutsatser av och hantera den påverkan som risksituationer som suicidalitet och risk för skada hos andra än patienten har på behandlingsarbetet.

Delmål: Anpassad samtalsteknik och alliansskapande
- Genomföra samtal i syfte att patienten och närstående ska känna sig förstådda genom att lyssna, visa intresse, omsorg och respekt.
- Förstå skillnader mellan samtal med psykoterapeutiskt förhållningssätt och andra typer av samtal (exempelvis utredande, informerande) och därmed kunna anpassa samtalet utifrån patientens behov och situation.

Delmål: Samarbete över gränser, system, yrkesgränser
- Reflektera över psykoterapins betydelse och målsättning i relation till närstående, medarbetare och andra samhällsaktörer och när det är indicerat inleda samarbete med dessa.
- Använda effektiv kommunikation avseende psykoterapi i samarbetet med övriga aktörer.

Kompetensmål: Grundläggande psykologi, 4,5 hp
- Beskriva och förklara grundläggande psykologiska kunskapsområden (exempelvis utvecklingspsykologi, personlighetspsykologi, inlärningspsykologi, systemteori, kognitions- och emotionspsykologi, neurovetenskap) som är relevanta för psykoterapeutisk praktik.

Kompetensmål: Psykoterapeutisk praxis, teori och metod, 9hp.  +9 hp. (handledning)
- Förstå, förklara och jämföra de olika psykoterapeutiska inriktningarnas teoretiska grund, idéhistoriska bakgrund och utveckling
- Redogöra för grunderna i kognitiv och beteendeterapi, psykodynamisk psykoterapi och familjeterapi - deras teoretiska utgångspunkt, tekniker alternativt metoder.
- Genomföra och analysera eget psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning i vald/valda metod/metoder.
- Uppvisa färdighet i att skapa och upprätthålla ramar för psykoterapi.

Kompetensmål: Bedömning och diagnostik, 4,5 hp.
- Genomföra utredning som innefattar psykoterapeutisk bedömning (exempelsvis beteendeanalys, konceptualisering, familjediagnostik, psykodynamisk bedömning) och relevant psykiatrisk diagnostik samt föreslå psykoterapeutisk behandling när sådan är lämplig.
- Utifrån evidens och patientens individuella förutsättningar kunna pröva lämpligheten av föreslagen terapi.
- behandlingen och anpassa medicineringen därefter.

Kompetensmål: Uppföljning och utvärdering av behandling, 1,5 hp
- Utifrån vedertagna utvärderings- och mätmetoder följa upp den psykoterpeutiska behandlingen.
- I interaktion med patienten själv, närstående, medarbetare och andra samhällsaktörer kunna dra slutsatser av utvärderingen i relation till exempelvis vårdplan.
- Kunna, utifrån evidens och patientens individuella förutsättningar, pröva lämpligheten i pågående terapi.

Kompetensmål: Psykoterapiforskning, 1,5  hp
- Förstå grundläggande forskningsmetodik inom området psykoterapi.
- Kunna söka, läsa och använda vetenskaplig litteratur inom området psykoterapi.

Kompetensmål: Farmakologisk och psykologisk kombinationsbehandling, 3 hp
- Förstå och tillämpa aktuell kunskap och forskning kring kombinationsbehandling.
- Vid kombinationsbehandling kunna bedöma om medicineringen är stödjande eller hindrande i den psykologiska behandlingen och anpassa medicineringen därefter.

Moment:  Sammanfattning, avslutning, 1,5 hp

Behörighetskrav

Kursen är en uppdragsutbildning och vänder sig till Landstingen. Kursen är utformad för ST läkare inom psykiatri och som en del av deras specialistutbildning inom psykiatri.

Undervisningens upplägg

Kursen går över 3 terminer och studietakten är 50 %. Kursort är Umeå. Den teoretiska undervisningen sker i 8 teorisessioner med sammanhängande med 3 heldagar per tillfälle. Varje teorisession har ett huvudtema. De studerande förväntas inför varje teorisession ha tillägnat sig vissa förkunskaper om sessionens huvudtema genom litteraturstudier enligt kursledningens läsanvisningar och/eller genom exempelvis förberedande av fallpresentation. Efter varje teorisession examineras på sessions huvudtema i examinationsformer som beskrivs nedan.

Handledningen i individuellt patientarbete sker i vald metod, antingen psykodynamisk eller kognitiv och ges i grupp om 3 - 4 studenter, 6 timmar varannan vecka, totalt 135 timmar. Vid slutet av termin 1 (efter teorisession 3) väljer den studerande i vilken metod det individuella patientarbetet skall genomföras. De tre första teorisessionerna är övervägande orienterande och kunskapsförmedlande, men de studerande förväntas bidra med personliga och professionella erfarenheter och kunskaper i mer interaktiva undervisningsmoment (gruppövningar, gruppdiskussioner, rollspel etc.). De efterföljande teorisessionerna ska ha en allt mer erfarenhetsbaserad inriktning. Temat reflekterande praktik och kommunikativ kompetens går som en röd tråd genom hela utbildningen. Även temat likheter och skillnader i psykoterapeutisk praxis återkommer kontinuerligt under utbildnings förloppet.

Behandlingsarbetet under handledning har i första hand inriktning mot psykoterapeutisk behandling av ångest-, depressions-, och tvångstillstånd, men kan även omfatta psykoterapeutisk tilläggsbehandling och psykoterapeutisk förhållning vid komplexa och allvarliga psykiatriska sjukdomstillstånd. Val av lämpliga utbildningspatienter sker i samråd med handledaren. Minst två ärenden skall presenteras och följas över tid så att det blir möjligt för handledaren att examinera enligt de kriterier som gäller för respektive inriktning.  Om en terapi avslutas oplanerad avgör handledaren om det genomförda patientarbete kan godkännas som handledd terapi. Dokumentation av patientarbetet sker genom presentation av videoinspelade sessioner och/eller som skriftligt redovisning.

Under momentet Reflekterande praktik och kommunikativ kompetens ingår handledning i vald psykoterapimetod vari ingår redovisning av material- video/Dvd/ skriftligt från terapisessioner. Skriftlig behandlingsrapport alt sammanfattning av terapin enligt särskild mall. I detta moment ska reflektion ingå kring centrala moment och inkludera ST-läkarens egna reaktioner, färdigheter och begränsningar.
Rollspel och samtalsövningar - både i undervisningssituationen och inom ramen för handledningsgrupp. Feedback. Litteraturstudie kring samtal och kommunikation. Illustration av samtal från olika terapiinriktningar och på andra typer av samtal.

Under momenten Grundläggande psykologi och Psykoterapeutisk praxis, teori och metod ingår litteratur, föreläsningar, instuderingsfrågor, seminarier och gruppdiskussioner, videoillustrationer, fördjupningsuppgifter, fallbeskrivningar liksom rollspel samt eget patientarbete under handledning.

Under momentet Bedömning och diagnostik ingår föreläsningar och genomgång av olika bedömningsinstrument, litteraturstudier, illustrativa filmvinjetter eller hela filmer, rollspel och videoinspelningar.

Under momentet Uppföljning och utvärdering av behandling görs löpande utvärderingar av pågående behandlingar med skattningsskalor och diagnostiska instrument. Vid behandlingsavslut sammanfattas processen i en behandlingsrapport.

Under momentet Psykoterapiforskning ingår föreläsningar, seminarium.

Under momentet Farmakologisk och psykologisk kombinationsbehandling ingår föreläsningar, seminarier och falldiskussioner.

Examination

Närvaro och aktivt deltagande i alla kursens moment.
För kursen gäller obligatorisk närvaro vilket betyder att studenten får kompensera frånvaro med olika former av kompletteringsuppgifter inom det område man missat. Detta görs i samråd med den aktuelle läraren och kursledaren. 

Examination av de teoretiska momenten sker efter varje delmoment i form av skriftliga inlämningsuppgifter, gruppuppgifter, fallstudier etc. Kursledningen och berörda lärare fastställer for varje teoretisk moment vilka kriterier som skall uppfyllas för betyget godkänt.
Kompetensmålen Reflekterande praktik och kommunikativ kompetens  och Psykoterapeutisk praxis, teori och metod examineras i huvudsak genom godkänt aktivt deltagande i handledning enligt särskild styrdokument för handledningsmomentet. Flera öviga kompetensmål (Bedömning och diagnostik,  Uppföljning och utvärdering av behandling,  Farmakologisk och psykologisk kombinationsbehandling) examineras delvis genom godkänt aktivt deltagande i handledningen. Handledningen utvärderas kontinuerligt under handledningens gång. Utvärderingen har både fokus på studentens utveckling som terapeut, men också på handledningssituationen och relationen med medstuderande och handledare. Studentens förmåga att omsätta den teoretiska kunskapen till praktiskt utförande beaktas och studentens förmåga att ta till sig handledning och att fungera i grupp. Behandlingsarbetet dokumenteras löpande i journalanteckning och i en sammanfattande behandlingsrapport efter avslutad behandling. Behandlingsrapporten skall även omfatta reflektioner kring egna reaktioner och ageranden under behandlingsförloppet.

Klinisk kompetens och förmåga att integrera teori och praktik examineras (utöver i handledningen) genom  aktivt deltagande i fallpresentationer och seminarier (diagnostik, analys, uppföljning, utvärdering, interaktion läkemedelsbehandling och psykoterapi mm), litteraturgenomgång utifrån specifik frågeställning etc.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Övriga föreskrifter

Föreskrifter i 7 kap Högskoleförordningen ger rätt att tillgodoräkna sig viss utbildning inom eller utom landet. Studerande får även tillgodoräkna sig motsvarande kunskaper och färdigheten som har förvärvats i yrkesverksamhet.
Frågan om tillgodoräknande av tidigare utbildning prövas av examinator. Vid prövning av framställning om tillgodräknande skall skälig hänsyn tas till syftet med utbildningen som helhet och behov av integration av olika moment under kursen

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.