"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp

Engelskt namn: Supervision in psychotherapy

Denna kursplan gäller: 2012-01-02 och tillsvidare

Kurskod: 3MP042

Högskolepoäng: 45

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Programrådet för läkarutbildningen, Medicinska fakulteten, 2011-12-14

Innehåll

Kursens är inriktad mot teorier och metoder i familjeterapi med systemteoretisk grund. Kursen innehåller kunskaper och färdigheter för handledning och utbildning i psykoterapi inom olika verksamheter där psykoterapi utövas. I kursen ingår hur kunskaper om handledningsteori, psykoterapiforskning, handledningsforskning och konsultation används och gestaltas i den egna genomförda handledningen i såväl klinisk verksamhet som i utbildningssammanhang. Vidare ingår egen professionell utveckling som psykoterapihandledare samt för området viktiga etik- och sekretessfrågor. Handledar- och lärarutbildningens innehåll är uppdelat på tre moment. - Introduktion 3,0 hp - Handledningens och undervisningens teorier och metoder samt forskning 27,0 hp - Handledning på handledning 15,0 hp Kursen fokuserar på - praktisk tillämpning av teorier och modeller för verksamhetshandledning, psykoterapihandledning och psykoterapiundervisning inom det familjeterapeutiska fältet. – handledningsrelationen mellan psykoterapihandledare och psykoterapeuten i dess yrkesutövning med bakgrund i såväl teori som i empirisk forskning, och särskild uppmärksamhet ägnas åt frågor rörande gruppens betydelse i handledningssammanhang. – reflektioner kring handledarens egen betydelse för handledningsprocessen och dess utfall samt olika handledarstilars konsekvenser för de handledda. – kunskaper om såväl skolövergripande som skolspecifika synsätt på psykoterapihandledning och psykoterapiundervisning och dess konsekvenser för det praktiska genomförandet av handledning, – utveckling till en självständig kvalificerad kompetens som psykoterapihandledare, – betydelsen av kunskaper från psykoterapi- och handledningsforskning samt evidensbaserad psykoterapeutisk behandling i handledningssituationen. Under kursens gång behandlas och uppmärksammas intersektionella frågeställningar fortlöpande.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna, – tillämpa kunskaper om psykoterapihandledning inom såväl verksamheter som i utbildningssammanhang, – visa god förståelse för klinisk handledning inom det familjeterapeutiska kunskapsområdet, – visa på förvärvade kunskaper om vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska synsätt på handledning, – tillämpa sitt kunnande i att genomföra teoretiskt och empiriskt grundade bedömningar rörande psykoterapistuderande och psykoterapiutövare i olika typer av handledning, – praktisk tillämpa etiska principer och gällande lagstiftning och förordningar som reglerar psykoterapeuters och handledares insatser inom det kliniska arbetsområdet, – i momentet handledning på handledning visa pedagogisk förmåga inom det psykoterapeutiska handledningsområdet samt visa hur denna förmåga utvecklas över tid, – undervisa i psykoterapi, särskilt vad gäller kliniska omständigheter som bedömning, ansvar, sekretess mm, – självständigt kunna fungera som psykoterapihandledare inom såväl klinisk psykoterapiverksamhet som utbildningsverksamhet, – visa kompetens som professionell psykoterapihandledare, vilket inbegriper fördjupad kunskap om tillgångar och begränsningar samt utveckling av en personlig stil som ger grund för fortsatt professionellt handledande arbete.

Behörighetskrav

Genomgången psykoterapeututbildning och Socialstyrelsens legitimation krävs. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. Urval görs utifrån yrkesverksamma år efter legitimationsgrundande psykoterapeutbildning. Legitimerade psykoterapeut med inriktning familj är meriterande. Dessutom är olika former av handlednings- och undervisningsuppdrag meriterande.

Undervisningens upplägg

Kursen ges på halvfart och löper över 4 terminer. Handledning i eget utfört handledningsarbete sker löpande under hela kursen. Det egna handledningsarbetet utförs i form av grupphandledning, antingen på egen arbetsplats eller i samband med utbildningar i psykoterapi på utbildningsorten om så är möjligt. Handledning på handledning sker på studieorten i grupper om högst fyra studerande av erfaren handledarutbildad psykoterapeut. Utöver detta sker undervisning i form av övningar, seminarier samt föreläsningar. Utöver schemalagd undervisningstid förutsätts att den studerande arbetar med självstudier, enskilt eller i grupp. I utbildningen ingår även att kursdeltagarna själva ska leda seminarier samt genomföra föreläsningar för varandra eller för andra kursgrupper. De studerande ska under utbildningstiden visa på vetenskapligt och kritiskt tänkande genom att fortlöpande skriva fördjupningsuppgifter som presenteras muntligen i seminarier. Sista fördjupningsuppgiften under termin 4 skall ha en vetenskaplig kvalité. Kursen fördelas enligt följande över terminerna: Termin 1 3 hp Termin 2 14 hp Termin 3 14 hp Termin 4 14 hp

Examination

Examinationen av de teoretiska momenten sker genom skriftliga och muntliga presentationer i form av fördjupningsuppgifter. Fördjupningsuppgifterna ska vara en träning vetenskapligt tänkande och den sista uppgiften under termin 4 ska visa på en vetenskaplig ansats. Examinationen av det pedagogiska momentet sker genom att den studerande själv utför undervisningsuppdrag vilket organiseras av kursansvarig. Examinationen av färdighetsmomentet, handledning på handledning utförs av utbildningsanordnaren utsedd handledare. Betygsgraderna är Godkänd (G) eller Underkänd (U). Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov, s.k. omprov. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie omprov, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Provmoment Termin 1: Introduktion 3 hp Termin 2: Teori och metod 9 hp Handledning på handledning 5 hp Termin 3: Teori och metod 9 hp Handledning på handledning 5 hp Termin 4: Teori och metod 9 hp Handledning på handledning 5 hp Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Övriga föreskrifter

Föreskrifter i 7 kap Högskoleförordningen ger rätt att tillgodoräkna sig viss utbildning inom eller utom landet. Studerande får även tillgodoräkna sig motsvarande kunskaper och färdigheten som har förvärvats i yrkesverksamhet. Prövning huruvida en tidigare utbildning, kurs eller verksamhet (helt eller delvis) kan godtas för tillgodoräknande ankommer på fakultetsnämnden i samråd med examinator. Vi prövning av framställning om tillgodoräknande skall skälig hänsyn tas till syftet med utbildningen som helhet och behov av integration av olika moment under kursen. Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommen överklagande kommer att avvisas. För närmare information se: www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/index.html

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.