"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Handledning barn och ungdomsterapi, 15 hp

Engelskt namn: Supervision in Therapy, Child and Parental Therapy

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 3MP016

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Grundutbildningsrådet, Medicinska fakulteten, 2006-12-11

Innehåll

Handledningen ska integrera den studerandes teoretiska kunskaper till det praktiska, kliniska arbetet. Handledningen sker på ärenden från den studerandes arbetsplats. Antal handledningsärenden uppgår till totalt fyra. Två ärenden är inriktade på psykodynamisk barnterapi. Ungdomsterapin omfattar också två ärenden, ett utifrån psykodynamisk metod och ett utifrån IPT-A. Studenten har individuell handledning i barnterapi och grupphandledning i ungdomspsykoterapi. Vid handledningstillfällena utifrån ITP-A kan den studerande komma att behöva visa videoinspelade terapisessioner.

Förväntade studieresultat

Allmänt Den studerande ska visa på förmåga – att etablera en ändamålsenlig samarbetsrelation till handledaren. – till integration av den teoretiska kunskapen och de metoder man erhåller på utbildningen med det praktiska patientarbete man uppvisar i sin handledning – att arbeta självständigt – att reflektera över sin personliga utveckling som terapeut – förstå och hantera parallella processer, skeenden i såväl patient- som handledningsarbetet. – att förstå interpersonella processer Barnpsykoterapi Den studerande ska visa förmåga att – förstå sig på barnets gestaltande av sin inre värld. – skapa och upprätthålla en samarbetsallians med barnet och föräldrarna. – skapa en terapeutisk atmosfär av härbärgerande och hållande gentemot barnet och föräldern. – inta ett professionellt ansvar för terapins struktur och ramar. – vara medveten om sin egen identifikationsprocess gentemot barn – förälder. – vara medveten om och arbeta med överföring/motöverföring. – medvetet arbeta för att stärka barn- och föräldrarelationen. – förstå att ett barnterapiarbete påverkar familjesystemet på olika nivåer. Ungdomspsykoterapi Den studerande ska visa på förmåga att – skapa och upprätthålla allians med ungdomar och föräldrar. – arbeta efter en överenskommen plan, enligt en manual (IPT-A). – kunna identifiera och bearbeta ungdomars problemfyllda interpersonella mönster. – förstå kopplingen mellan problemfyllda interpersonella relationer och depressiva symtom. – i samarbete med handledaren genomföra en psykodynamisk ungdomsterapi. – förstå ungdomens självständighetssträvan mot bakgrund av ett familjesystem. – ha förståelse för ungdomarnas problem mot en utvecklingspsykologisk bakgrund. – utgöra ett uppmuntrande stöd till ungdomar och föräldrar.

Behörighetskrav

Univ: Den studerande skall inom Psykoterapeutprogrammet ha genomgått samtliga moment inom de olika kurserna vilka tidsmässigt föregår denna kurs eller ha tillägnat sig motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Den obligatoriska individuella handledningen startar andra terminen. Handledning sker individuellt under tre terminer, omfattar 60 timmar med intervallet 1 timme/vecka eller 2 timmar var 14:e dag. Två psykodynamiskt grundade barnterapier med barn 0-12 år skall presenteras av varje student. Terapierna ska innehålla en bedömning/inlednings- arbets- och en avslutningsfas. I ett ärende ska studenten/terapeuten visa kunskap på förmåga att göra en självständig klinisk bedömning. Ett av ärendena är ett föräldra-barn ärende där studenten också ansvarar för föräldraarbetet. Ungdomspsykoterapihandledningen baseras på ett ärende i interpersonell psykoterapi, IPT-A, en evidensbaserad, manualbaserad psykoterapi samt ett ärende i psykodynamisk ungdomsterapi. Handledningen i ungdomsterapi sker under termin 5 och 6 och omfattar minst ett ärende. Handledningen sker i grupp omfattande 80 timmar var 14 dag med 4 timmar per tillfälle. Resor i samband med handledning bekostas av den studerande.

Examination

Obligatorisk närvaro vid all handledning. Betygsgraderna är Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den studerande ska under handledningstiden skriva en behandlingssammanfattning för varje terapi utifrån given mall. Handledaren bedömer och godkänner eller underkänner den studerande i det praktiska terapeutiska arbetet. Den studerande examineras av två handledare under utbildningstiden. Examination sker löpande under hela utbildningen. För betyget Godkänd (G) på kursen Handledning ska den studerande ha betyget Godkänd (G) på alla moment. Om handledare bedömer att studenten inte uppnår godkänd handledning under pågående handledning skall frågan aktualiseras för kursledning och studierektor. Det skall tydliggöras för studenten vad som krävs för godkänd handledning. Om så bedöms har studenten rätt att få ny handledare under resterande handledningsperiod. Om studenten bedöms vara underkänd i handledningsmomentet efter avslutad handledning skall handledaren/kursledning ge vägledning kring omfattning och innehåll i nödvändig komplettering för godkänd handledning. Extra tid för handledning utöver de timmar som anges i kursplanen skall betalas av studenten eller arbetsgivaren.

Övriga föreskrifter

Handledarträffar med kursledare och studierektor sker regelbundet under utbildningstiden. Vid dessa träffar ges också möjlighet att ta upp gemensamma problem, frågeställning m m som bl. a. ett stöd för handledaren. En utvärdering av handledningen ska ske regelbundet och innefatta två perspektiv. Dels handledarens bedömning huruvida studenten uppfyller de förväntade studieresultaten, se punkt 3, dels för handledare/handledd att utvärdera den gemensamma handledningssituationen. Om handledare och/eller student så önskar eller om problem uppstår kring handledningen, ska studierektor aktualiseras för utvärdering. Initiativet för aktualiserande kan komma från såväl studenten som handledaren.



Tillgodoräknande Föreskrifter i 7 kap Högskoleförordningen ger studerande på Psykoterapeutprogrammet, för att erhålla utbildningsbevis som avser programmet, rätt att tillgodoräkna sig viss utbildning inom eller utom landet. Studerande får även tillgodoräkna sig motsvarande kunskaper och färdigheter som har förvärvats i yrkesverksamhet. Prövning huruvida en tidigare utbildning, kurs eller verksamhet (helt eller delvis) kan godtas för tillgodoräknande ankommer på fakultetsnämnden i samråd med examinator. Vi prövning av framställning om tillgodoräknande skall skälig hänsyn tas till syftet med utbildningen som helhet och behov av integration av olika moment under kursen. Skrivelse om överklagande skall ställas till Överklagandenämnden för högskolan men lämnas in till Registrator, Umeå universitet, inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs. För sent inkommen överklagande kommer att avvisas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.