"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grundläggande psykoterapiutbildning, 60 hp

Engelskt namn: Basic Education in Psychotherapy

Denna kursplan gäller: 2016-07-04 och tillsvidare

Kurskod: 3MP002

Högskolepoäng: 60

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: ÖÖNedlagd, Psykoterapi

Beslutad av: Grundutbildningsrådet, Medicinska fakulteten, 2006-11-06

Reviderad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2016-05-10

Innehåll

Kursen ger basutbildning i psykoterapi och vänder sig till personer som arbetar med eller har arbetslivserfarenhet inom människovårdande yrken.
 
Inom kursen ges undervisning i utvecklingspsykologi utifrån både ett historiskt perspektiv och nyare teorier inom området. Däri ingår allmän systemteori, psykodynamiskt orienterad teori, inlärningsteori, traumateori, affektteori, anknytningsteori, teorier om mentalisering och neurovetenskapliga teorier.
 
Vidare innehåller kursen generella psykoterapeutiska teorier och metoder såsom bedömning inför psykoterapi och professionell utveckling, samt specifik teori och metod vad gäller familje- psykodynamisk- och kognitiv och beteendeterapeutisk psykoterapi. Här ges kunskap om de olika terapiernas grundantaganden och teoriuppbyggnad, och om psykopatologi och behandlingsmetodik. Kursen ger utöver detta en orientering i samspelsbehandling samt barn-och ungdomsterapi.
 
Kursen omfattar även etiska aspekter av psykoterapeutiskt arbete liksom intersektionalitet, samt avsnitt om juridik och orientering i diagnostiska system.
 
Vetenskapsteori, forskningsmetodik samt evidens och utvärderingsmetoder inom området psykoterapi ingår. Teori kombineras här med olika tillämpningsuppgifter.
 
Handledning på eget patientarbete ges både inom familj och inom alternativt psykodynamisk eller kognitiv-och beteendeterapeutisk individualpsykoterapi. Båda individualpsykoterapiformerna avser vuxna patienter.
 
 
Kursen är indelad i följande poänggivande moment:
 
Introduktion (1,5 hp)
Utvecklingspsykologi (10,5 hp)
Etik, juridik och intersektionalitet (1,5 hp)
Generell psykoterapi och metod (6 hp)
Psykodynamisk terapi, teori och metod (8 hp)
Kognitiv och beteendeterapeutisk psykoterapi, teori och metod (8 hp)
Familjeterapi, teori och metod (8 hp)
Vetenskapsteori och forskningsmetodik (3 hp)
Evidens och utvärderingsmetoder (4,5hp)
Handledning, 50 tim familj och 70 tim individual (9 hp) 

 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
 
Efter avslutad kurs ska studenten visa grundläggande kunskap och förståelse i…
 
- den vetenskapsteoretiska grund som olika terapiinriktningar stödjer sig på
- psykodynamisk och kognitiv- och beteendeinriktad individualterapi samt i familjeterapi 
- de utvecklingspsykologiska grunderna som ovan nämnda inriktningar vilar på
- juridiska regelverk som ligger till grund för psykoterapi
- de påverkansfaktorer i form av intersektionalitet som kan inverka i mötet med olika klienter
- olika diagnostiska system
- olika forsknings-och utvärderingsmetoder inom psykoterapiområdet 
 
 
Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga… 
      
- att under handledning bedriva psykoterapi inom givna psykoterapimetoder med hänsyn taget till både etiska och juridiska aspekter
- att medverka vid bedömning av lämplig terapiform utifrån kunskap om hur de olika psykoterapimetoderna kan användas i olika sammanhang och i kombination med varandra eller andra behandlingsformer
- att dokumentera och utvärdera psykoterapeutiskt arbete
- att kritiskt granska vetenskaplig text
- att ta hänsyn till utvecklingsmässiga aspekter vid psykoterapeutiskt arbete
- att identifiera utvecklingsrelaterad problematik 

 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna … 
 
- identifiera etiska och metodologiska aspekter på eget utvecklings- och kvalitetssäkringsarbete
- förhålla professionellt sig gentemot klienter och deras närstående
- kritiskt förhålla sig till intersektionella aspekter av psykoterapeutiskt arbete
- avgränsa det psykoterapeutiska förhållningssättet inom olika metoder som familjeterapi, psykodynamisk psykoterapi och kognitiv- och beteendeterapeutisk psykoterapi
- kritiskt reflektera över olika diagnostiska system
- reflektera kring sin egen utveckling inom psykoterapeutiskt arbete

Behörighetskrav

A. Inneha yrkesexamen omfattande 180 högskolepoäng inom vård och behandling, som t.ex.socionom, sjuksköterska, läkare.
 
B. Varit yrkesverksam i minst 2 år efter examen och där samtalsbehandling varit en betydande del i yrkesutövandet. 

C. Eng A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. 

För att vara behörig måste kraven A, B och C ska vara uppfyllda

Undervisningens upplägg

Kursen ges som distansundervisning och sträcker sig över fyra terminer. Teoridelen består av två seminariedagar per månad. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarieövningar i grupp och nätbaserade avsnitt.
 
Handledning
Handledning på eget patientarbete ges både inom familj och inom alternativt psykodynamisk eller kognitiv- och beteendeterapeutisk  individualpsykoterapi.
 
Handledning i familjeterapi sker under termin 1 och termin 2 i grupp om högst 4 deltagare och omfattar 50 timmar som fördelas på 7 handledningstillfällen med frekvens 1 ggr/månaden.
 
Handledning i individualterapi psykodynamisk alternativt kognitiv-och beteendeterapeutisk terapi sker under termin 3 och 4 om högst 4 deltagare och omfattar 70 timmar.
 
Vid handledningsgrupper med  färre än 4 studenter anpassas handledningstimmarna procentuellt efter gruppstorlek enligt fastställd tabell. Handledningen sker på plats som anvisas av utbildningen. Resor till och från handledningen bekostas ej av utbildningen. 
 

Examination

Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar av uppgifter individuellt eller i grupp. Vid varje sammankomst på studieorten kommer examination genom delaktighet i seminarier/gruppövningar att förekomma. Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompenseras genom deltagande i uppsamlingsseminarier eller skriftliga kompletteringsuppgifter.

Student som ej har godkänt resultat på ordinarie prov erbjuds ett förnyat prov inom två månader. För prov som genomförs under maj och ju ni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.  En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas efter samma kursplan som vid ordinarie prov vid totalt 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle förlorar sin rätt att delta i ytterligare prov på kursen. 

Handledning
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
 

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas
(Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås. 

Komplettera din ansökan med en meritsammanställning som du hittar på vår hemsida www.psykoterapi.org.umu 
Meritsammanställningen med bilagor skickas till Antagningen.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.