"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kunskapsprov för läkare, 1 hp

Engelskt namn: Proficiency test

Denna kursplan gäller: 2021-06-07 och tillsvidare

Kurskod: 3MF002

Högskolepoäng: 1

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2020-10-06

Reviderad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2021-06-08

Innehåll

Provet innehåller en teoretisk del och en praktisk del. Syftet med kunskapsprovet är att säkerställa att den prövande har teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter som svarar mot kraven för svensk legitimation. Såväl målen för AT (SOSFS 1999:5) som för läkarexamen ska prövas i kunskapsprovet. Proven är utformade för att mäta de teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att på ett patientsäkert sätt kunna verka som legitimerad läkare.

Provet mäter inte kunskaper i svenska författningar då de prövande efter godkänt praktiskt delprov är behöriga att genomgå Socialstyrelsens kurs i författningskunskap. Provet mäter heller inte färdigheter och förmågor som kräver observation i klinik eller över tid, till exempel förmågan att använda digitala verktyg inom forskning eller hälso- och sjukvård, samt förmåga att fortlöpande utveckla sin kompetens och ta ansvar för detta.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa såväl bred som fördjupad kunskap inom det medicinska området,
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen,
- visa kunskap om grundläggande vetenskapliga metoder inom området och insikt i metodernas möjligheter och begränsningar, 
- visa kunskap om etiska principer och deras tillämpning inom hälso- och sjukvården samt inom forsknings- och utvecklingsarbete, 
- visa kunskap om, och förståelse för förhållanden i samhället som påverkar hälsan för individer och olika grupper ur ett nationellt och globalt perspektiv, 
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, 
- visa kunskap om hälso- och sjukvårdssystem i Sverige, inbegripet deras organisation och styrning, och kännedom om sådana system i andra länder, samt visa förståelse för strategier för likvärdig tillgång till hälso- och sjukvård, 
- visa kunskap om patientsäkerhet, kvalitet och prioriteringar i hälso- och sjukvården samt om metoder för att utvärdera medicinsk verksamhet, och 
- visa kunskap om relevanta författningar. *
 
Färdigheter och förmåga: 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad förmåga till professionellt bemötande av patienter och deras närstående med respekt för patienternas och deras närståendes integritet, behov, kunskaper och erfarenheter,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och värdera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, 
- visa förmåga att självständigt diagnostisera och inleda behandling av akuta livshotande tillstånd, 
- visa fördjupad förmåga att självständigt diagnostisera de vanligaste sjukdomstillstånden ur patofysiologiskt och psykosocialt samt andra relevanta perspektiv och i samverkan med patienten handlägga dessa, 
- visa förmåga att initiera och medverka i hälsoinriktat och sjukdomsförebyggande arbete för enskilda och grupper, samt att redogöra för hur sådant arbete bedrivs på samhällsnivå, 
- visa förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter och dokumentera dessa i enlighet med relevanta författningar, 
- visa fördjupad förmåga att bidra till lärande i olika grupper, samt genomföra handledande uppgifter, 
- visa förmåga till ledarskap och interprofessionellt samarbete såväl inom hälso- och sjukvården som med professioner inom andra delar av samhället, 
- visa förmåga att initiera, medverka i och genomföra förbättringsarbete samt visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete, 
- visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det medicinska området med olika grupper samt att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information, och 
- visa förmåga att använda digitala verktyg inom såväl hälso- och sjukvården som inom forsknings- och utvecklingsarbete. *
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga till självreflektion och empati samt till ett professionellt förhållningssätt, 
- visa förmåga till ett hälsofrämjande förhållningssätt med helhetssyn på patienten utifrån ett vetenskapligt synsätt och med särskilt beaktande av etiska principer och de mänskliga rättigheterna, och 
- visa förmåga att identifiera sitt behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens och att ta ansvar för detta. *

* Målet mäts inte under kunskapsprovet men är med för att visa på de kompletta examensmålen för Läkarexamen

Behörighetskrav

Godkännande från Socialstyrelsen att ta kunskapsprovet. Socialstyrelsen prövar i detta steg om att prövande har läkarutbildning från land utanför EU/EES som skulle kunna motsvara det som krävs utifrån kraven för svensk legitimation.

Undervisningens upplägg

Prövande behöriga att delta i kunskapsprovet får tillgång till läkarprogrammets utbildningsplattform. Där finns kursplaner, ämnesguider, inspelat material, litteraturlista mm. Material och litteratur förekommer både på svenska och engelska.

Examination

Det teoretiska och praktiska delprovet är konstruerat för att med stickprov mäta om det är sannolikt att den prövande uppfyller målen.

Teoretiskt delprov, 0,5hp

  • Det teoretiska provet är digitalt och sker i anvisad lokal. Delar av provet kan vara på engelska.
  • Under det teoretiska delprovet mäts kunskap, viss förståelse och förmåga att tillämpa kunskapen på kliniska fall.
  • Provet genomförs på svenska. En av delarna i provet innehåller en vetenskaplig artikel på engelska.
  • Under provet gäller samma regelverk som vid salstentamen vid Umeå universitet.

Praktiskt delprov (OSCE)
En förutsättning för att genomföra den praktiska delen är att den sökande först fått godkänt i den teoretiska delen.

  • Det praktiska provet examineras genom OSCE (Objective Structured Clinical Examination).
  • Genomförandet av varje OSCE-station poängsätts, dels numeriskt och dels med en global bedömning som tillsammans sammanvägs till något av betygen Godkänt eller Underkänt.
  • I det praktiska delprovet mäts färdigheter och förmågor, till exempel att kunna utföra olika uppgifter i en standardiserad klinisk situation.
  • Under provet gäller samma regelverk som vid OSCE för studenter vid Umeå universitet.

Delproven liknar till utformning och innehåll de prov som används på läkarprogrammen i Sverige, men nivån för godkänt är satt för att motsvara de krav som ställs på legitimerade läkare.

På det skriftliga och det praktiska provet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G) för provet i sin helhet. Godkäntgräns baserat på antal poäng sätts utifrån provets svårighetsgrad. Delmoment i provet kan ha en lägstanivå för godkänt.
 
Återkoppling av provresultat sker dels summativt och dels genom att den prövande får ut sitt rättade prov.
För det teoretiska delprovet har den prövande maximalt fem försök och i det praktiska delprovet tre försök att klara provet. Från första provtillfället har den sökande maximalt fem år på sig att genomföra kunskapsprovets två delprov.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.