"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Sjukdomslära: Mekanismer, Symptom och Diagnostik, 15 hp

Engelskt namn: Pathology: Disease mechanisms, Symptoms, and Diagnostics

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 3ME129

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biomedicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk biovetenskap

Beslutad av: Programrådet för biomedicinprogrammen och masterprogrammet i medicinsk teknik (PRBMT), 2024-03-28

Innehåll

Kursen behandlar etiologi, patogenes och symtom vid sjukdom i ett integrerat molekylärt, morfologiskt och patofysiologiskt perspektiv. Kursen innehåller också diagnostik av sjukdom genom laboratorieundersökningar inom klinisk patologi, klinisk kemi, klinisk fysiologi, klinisk genetik och klinisk immunologi. Vidare behandlar kursen forsknings- och försöksdjursetik. I kursen ingår även moment inom praktisk professionell träning och interprofessionellt lärande.

Kursen är indelad i följande moduler:
* Teori (7.5 hp)
* Case (4 hp)
* Praktisk professionell träning (PPT) - Karriär och arbetsliv (1 hp)
* Interprofessionellt lärande (IPL) (0.5 hp) 
* Övriga obligatoriska moment (laborationer, demonstrationer) (2 hp)

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
* redogöra för mekanismer bakom uppkomst och utveckling av sjukdomstillstånd samt för deras manifestationer i form av upplevda symptom samt molekylära, fysiologiska och morfologiska förändringar.
* känna till och exemplifiera hur dessa manifestationer kan påvisas laboratoriemässigt och användas för diagnos av sjukdom.
* förhålla sig till de regelverk som styr användning av försökspersoner och försöksdjur för forskningsändamål samt visa förståelse för etiska överväganden i medicinsk forskning.
 
Färdigheter och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
* visa förmåga att integrera och använda kunskap för att analysera och diagnostisera sjukdomstillstånd
* visa förmåga att tolka och analysera laboratoriesvar vid diagnostik av sjukdomstillstånd.
* visa förmåga att identifiera patologiska förändringar i vävnad
*visa förmåga att analysera komplexa system och att bedöma konsekvenser på olika nivåer, tex för individer och samhälle
* visa förmåga att planera och genomföra ett projekt inom givna ramar
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
* reflektera över pre-klinisk och translationell forskning som viktiga verktyg för förbättrad hälso- och sjukvård
* identifiera och värdera human- och djuretiska problem i medicinsk forskning
* identifiera och kritiskt diskutera normer och värderingar rörande diagnostik/sjukdom/forskning utifrån olika perspektiv; socialt, kulturellt, hållbart och genus
* reflektera över olika professioners specifika bidrag och värdera teamets gemensamma kompetens i ett hälsofrämjande utvecklingsprojekt

Behörighetskrav

60 hp biomedicin varav minst 10 hp cellbiologi, 5 hp anatomi, 12 hp fysiologi inkluderande histologi; 3 hp immunologi; 15 hp biokemi.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i studerandeaktiva former med föreläsningar, laborationer, demonstrationer, eget arbete med tillhörande grupp-/caseövningar. Obligatoriska kursmoment är upprop, caseredovisning, laborationer och demonstrationer. Undervisningen ges på svenska eller engelska och kan ske med användande av informations- och kommunikationsteknologi (IKT).

Examination

Teoridelen examineras i slutet av kursen genom ett skriftligt individuellt prov i form av salstentamen. Omprov kan examineras muntligt, individuellt eller i grupp, med individuell bedömning. Övriga obligatoriska undervisningsmoment examineras löpande under kursen. Caseredovisningar examineras i grupp med individuell bedömning och för att uppnå godkänt resultat vid dessa krävs ett aktivt deltagande. Aktivt deltagande gäller även för att nå godkänt betyg på övriga obligatoriska moment. Med aktivt deltagande menas att studenten är närvarande och bidrar med till exempel egna inlägg, reflektioner och frågor, samt att studenten försöker svara på frågor ställda till sig eller gruppen. Svaren ska vara i huvudsak korrekta och relaterade till uppgiften. 

Vid skriftlig salsentamen ges något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Vid övriga examinerande undervisningstillfällen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd.

För att erhålla betyget Godkänd vid skriftlig salstentamen skall poängsumman vara minst 60 % av maxantalet poäng. För betyget Väl Godkänd vid skriftlig tentamen måste poängsumman vara minst 80 % av maxantalet poäng. Undantag från betygsgränserna (60 resp. 80 %) kan göras om synnerliga skäl föreligger. För att få betyget Godkänd på hela kursen måste godkänt resultat erhållits vid skriftlig sluttentamen samt vid alla övriga obligatoriska moment. För att uppnå betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen måste betyget Väl Godkänd erhållas vid den skriftliga slutexaminationen och övriga obligatoriska moment vara godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive kursmoment är godkända. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
I det fall att en kurs har slutat ges eller att en ny kursplan har ersatt tidigare kursplan ska studenter garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

Denna kurs överlappar med tidigare kursplan 3ME096 (eller med tidigare versioner av denna) och kan därför inte tas med i examen tillsammans med denna.



I det fall att en kurs har slutat ges eller att en ny kursplan har ersatt tidigare kursplan ska studenter garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 4

Robbins and Cotran pathologic basis of disease
Kumar Vinay, Abbas Abul, Aster Jon
Elsevier :
Litteraturpost på Clinical Key
Obligatorisk

Laurells Klinisk kemi i praktisk medicin
Laurell Carl-Bertil, Theodorsson Elvar, Berggren Söderlund Maria
Tionde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 763 sidor :
ISBN: 9789144119748
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst