Kursen är indelad i block (moment) som genomförs på distans, varvat med samlingar på plats i Umeå. Samling 1 Introduktion Kursintroduktion, gruppindelning Nätbaserade verktyg – Lärplattform Elektroniska kunskapskällor och informationssökning inom reumatologin Grundläggande anatomi, fysiologi och immunologi Introduktion till reumatologi
Block 1 Diagnostik och analys • Grundläggande immunologi • Antikroppsanalyser • Diagnostik • Laboratorieanalyser • Bild- och funktionsmedicin
Block 2 Leder och muskler • Artritsjukdomar: reumatoid artrit, psoriasisartrit, reaktiv artrit, spondartrit, ankyloserande spondylit • Icke-inflammatorisk led- och muskelsjukdom • Manifestationer i rörelseorganen av icke-reumatisk sjukdom • Barnreumatologi
Samling 2 Reumateamet • Redovisning artriter • Reumateamet och hälsoprofessionernas roller • Foten vid reumatisk sjukdom • Andra aktörer i teamet • Patientrepresentation och patientföreningar • RA-instruktörer/Patient partners
Samling 3 Att leva med reumatisk sjukdom • Redovisning systemsjukdomar • Smärta och sömn • Informatörer/Patientskola • Kulturella aspekter på smärta och funktionsnedsättning • Sex och samlevnad • Familjebildning • Etik • Patientcentrerad vård
Syftet med kursen är att ge medarbetare inom reumatologi en god teoretisk bas avseende basal immunologi, sjukdomslära, behandling, prognos, omvårdnad och rehabilitering vid olika typer av reumatologiska sjukdomar. Samarbetet i det reumatologiska teamet och patientperspektivet är centrala i kursen. Efter genomgången kurs ska studenten uppnått: • Tillräckliga kunskaper i grundläggande immunologiska och kliniskt kemiska laboratorieanalyser, samt bild- och funktionsmedicinska undersökningar för att förstå rollen av dessa metoder i diagnostik och uppföljning inom reumatologisk sjukvård. • Mycket goda kunskaper avseende sjukdomslära, farmakologisk behandling, komplikationer och prognos för de vanligaste inflammatoriska led-, rygg- och systemsjukdomarna, samt goda kunskaper avseende ovanliga reumatiska sjukdomar, reumatologiska manifestationer och reumatisk sjukdom hos barn. • Mycket goda kunskaper avseende patientens och de olika hälsoprofessionernas roller i reumateamet. • En fördjupad förståelse för olika aspekter gällande den reumatologiskt sjuka personens livssituation och att ha tagit del av och diskuterat betydelsen av egna och andras värderingar och förhållningssätt för vård och rehabilitering inom reumatologin. • Goda kunskaper om betydelsen av levnadsvanor och genomgången teoretisk utbildning för reumatologidelen av Levnadsvanekörkortet. • Kännedom om forskning inom hälsovetenskaperna i svensk reumatologi, samt om kvalitetsarbete, inklusive användning av kvalitetsregister.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. Sökande ska ha en anställning inom hälso- och sjukvård, universitet, högskola, patientorganisation eller liknande där arbetsuppgifterna innefattar reumatologi. Kursledningen kan anta sökande som saknar grundläggande behörighet till kursen om det senare kravet är uppfyllt. För deltagare utan grundläggande behörighet för högskolestudier utgår inga högskolepoäng, utan endast ett kursintyg. För sökande från patientorganisationer krävs ej formell anställning.
Undervisningens upplägg
Kursen är en distansutbildning, delvis nätbaserad, med 4 sammankomster (9-10 undervisningsdagar) med seminarier och föreläsningar. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, föreläsningar, seminarier med gruppövningar/case. Mellan sammankomsterna arbetar kursdeltagaren självständigt och i grupp utifrån kurslitteratur och studieuppgifter. Teoretiska föreläsningar kommer att finnas tillgängliga on-line genom lärplattformen. Redovisningar av patientfall är obligatoriska moment. Kursformen förutsätter tillgång till dator med internetanslutning, kamera, mikrofon och högtalare under blocken. Under samlingarna rekommenderas bärbar dator eller surfplatta för tillgång till lärplattformen.
Examination
Examinationen sker genom en individuell, skriftlig tentamen samt en skriftlig fall-/problembeskrivning som genomförs individuellt eller i samarbete med en annan kursdeltagare. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Ett omprov erbjuds senast 3 månader efter ordinarie prov dock tidigast 10 arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats. Omprovet kan ske muntligt om det anses lämpligare.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.