"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Huvudkursen, 30 hp

Engelskt namn: Head Course

Denna kursplan gäller: 2012-06-25 och tillsvidare

Kurskod: 3ME073

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap

Beslutad av: Programrådet för läkarutbildningen, 2012-06-11

Innehåll

Kursen innefattar diagnostik och behandling av akuta och kroniska sjukdomar inom centrala och perifera nervsystemet, ögon och öron-, näs- och halsregionen (ÖNH) samt psykiska sjukdomar och deras behandling. Kursen innehåller också moment av professionell utveckling samt vetenskaplig skolning.

Kursen är indelad i följande moment:

Muntlig och/eller skriftligt prov (10hp) 
Obligatoriska moment/vetenskaplig skolning (4,2 hp)
Klinisk praktik (15 hp)
professionell utveckling (0,8 hp)

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten inom de olika kliniska delämnena (specialiteterna) kunna:

Kunskap och förståelse:

• Att inom de ingående kliniska delämnenas (specialiteternas) områden självständigt kunna handlägga patientkategorier i öppen och sluten vård på en nivå som är tillräcklig för att påbörja AT-tjänstgöring.
• Beskriva och diskutera ohälsa och prevention i ett samhällsperspektiv.
• Kunna lagar och förordningar samt deras tillämpning inom de delar av sjuk- och hälsovården som ingår i kursens delämnen.
• Redogöra för sambanden mellan genetiska, övriga biologiska, psykologiska och sociala faktorer vid psykisk sjukdomsutveckling.   

Färdigheter och förmåga:

• Undersöka patienter, dokumentera samt analysera symtom och kliniska fynd.
• Diagnostisera och behandla målbeskrivna tillstånd inom kursens kliniska delämnen. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

• Bemöta och kommunicera med patienter, anhöriga och personal.
• Reflektera över interaktionen i patient-läkarmöten och ge konstruktiv återkoppling vad gäller läkares kommunikationsstil, uttryckt för empati och respekt, klarhet i information och medicinsk handläggning.
• Identifiera och värdera etiska problem i medicinsk praxis.
• Analysera kliniska situationer utifrån ett kultur- och genusperspektiv.
• Visa förmåga att integrera kunskaper från olika områden med utgångspunkt från kliniska frågeställningar.
• Analysera och handlägga problem i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet samt i samverkan med andra yrkeskategorier.

Behörighetskrav

Klinisk baskurs 1 (30hp) 3ME071, Klinisk Baskurs 2 (30hp) 3KI001, Klinisk baskurs 3 (30hp) 3IS005 eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i studerandeaktiv form med case, seminarier, gruppövningar, föreläsningar, demonstrationer och klinisk handledning. Under kursen tränas förmågan att bemöta och kommunicera med patienter, anhöriga och personal och att genomföra klinisk undersökning av patienter. En betydande del av tiden ägnas åt klinisk praktik och undersökningsteknik. Tid avsätts också för varje kliniskt delområdes (specialitets) övergripande moment. Kursen avslutas med en period för repetition, redovisning, reflektion, syntes och examination.

Obligatoriska kursmoment är upprop och den undervisning som anges under rubriken ”obligatoriska moment” i schema samt under rubriken ”övrig närvaro och betyg” i kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform.  Exempel på obligatoriska moment är klinisk praktik, demonstrationer, case, seminarier, temadagar, gruppövningar med rollspel, hemtentamen och prov i regelsamlingar och anatomi samt förberedande praktiska moment i statusutförande inom respektive specialitet.

Undervisningen ges på svenska men i vissa kursmoment kan den förmedlas på engelska. Vissa inlämningsuppgifter kan förväntas skrivas på engelska. Delar av undervisningen kan ske med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) via läkarprogrammets webbaserade utbildningsplattform.  Inlärningsstöd för självskattning av kunskapsnivå kan förekomma.

Förutom den regionaliserade undervisningen i Luleå, Sundsvall och Östersund förekommer utlokaliserad praktik även på andra sjukhus i norra regionen. Jourtjänstgöring kan förekomma kvällar, nätter och helger.

Examination

I kursen examineras teoretiska kunskaper med en muntligt och/eller skriftligt prov (10 hp). Klinisk praktik (15 hp), professionell utveckling (0,8 hp) och övriga obligatoriska moment (4,2 hp) examineras löpande under kursen.  

Vid underkänt resultat på det skriftliga provet erbjuds ett ytterligare provtillfälle i nära anslutning till ordinarie prov. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.

Vid ej godkänd prestation på klinisk praktik/obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana skall i första hand erbjudas under pågående kurs. När det gäller moment, som inte kan ersättas med en alternativ uppgift eller upprepas för enstaka studenter, kan ett förnyat genomförande behöva förskjutas till efterföljande kurs.

På de skriftliga och praktiska proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle måste avbryta sina studier.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske.

Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Huvudkursen 29,2hp” (3ME067) samt ”Professionell utveckling, 0,8hp” (3ME048).



Kursen ersätter den tidigare kursen ”Huvudkursen” 29,2 hp (3ME067) samt ”Professionell utveckling” 0,8 hp (3ME048).

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 26

Rekommenderad kurslitteratur

Kursen har ingen obligatorisk kurslitteratur. Rekommenderad kurslitteratur redovisas på kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform.