"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kvinna-Barn, 30 hp

Engelskt namn: Women´s and Childrens Health

Denna kursplan gäller: 2012-06-25 och tillsvidare

Kurskod: 3ME072

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap

Beslutad av: Programrådet för läkarutbildning, 2012-06-11

Innehåll

  
Kursen innefattar diagnostik, behandling och prevention av akuta och kroniska sjukdomar och tillstånd inom områdena obstetrik och gynekologi, gynekologisk onkologi, pediatrik, barn- och ungdomspsykiatri, vård utanför sjukhus och geriatrik. I kursen ingår även professionell utveckling, rättsmedicin, försäkringsmedicin och vetenskaplig skolning.

Kursen är indelad i följande moment:
Prov (skriftligt prov och OSCE) (8 hp)
Obligatoriska moment (5,5 hp)
Klinisk praktik (15 hp)
Professionell utveckling (1,5 hp)

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:
• Tillämpa sina kunskaper om den normala kroppen samt om etiologi och patogenes för relevanta tillstånd för att diagnostisera, handlägga, dokumentera och på en basal nivå följa upp dessa tillstånd.
• Redogöra för normalförloppet och fysiologiska förändringar vid konception, graviditet, tillväxt, psykomotorisk utveckling, pubertet, menstruationscykel och menopaus.
• Beskriva organisationen av hälso- och sjukvård i Sverige.
• Redogöra för grundläggande vitalstatistik och epidemiologi för vanliga tillstånd.
• Redogöra för individprevention och folkhälsoarbete.
• Visa såväl bred som fördjupad kunskap inom det medicinska området inbegripet kunskap om och förståelse för förhållanden i samhället som påverkar hälsan för olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor och män. 
• Applicera författningar tillämpliga inom medicinskverksamhet med beaktande av mänskliga rättigheter och barnkonventionen.
• Utföra en basal rättsmedicinsk undersökning och dokumentera ett underlag till rättsintyg.
• Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.
Färdighet och förmåga:
• Visa fördjupad förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter.
• Hantera och lösa mångfacetterade och konfliktfyllda situationer.
• Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper såväl inom medicinskverksamhet som inom vård, omsorg och socialtjänst.
• Prioritera och bedöma vårdnivå för olika grupper av patienter med hänsyn till arbetsförhållanden i glesbygd respektive tätort. 
• Visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och bedöma komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.
• Visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa.
• Visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar.
• Visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom mödrahälsovården, barnhälsovården och sjukvården för såväl enskilda som grupper av patienter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt: 
• Bemöta och kommunicera professionellt med patienter, anhöriga och personal/kollegor samt ha ett förhållningssätt som kännetecknas av lika behandling och attityd oavsett genus, etniskt ursprung, socioekonomisk bakgrund, trosuppfattning eller sexuell läggning.
• Visa kunskap om och förståelse för människan och människans livsvillkor som de beskrivs inom naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora.
• Visa kunskap om och förståelse för genus betydelse i vården och professionen.
• Identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och att livslångt utveckla sin kompetens.
• Identifiera och analysera psykologiska och sociala faktorer samt etiska problem i medicinsk praxis.
• Applicera evidensbaserat förhållningssätt på kliniska frågeställningar.
• Reflektera över betydelsen av kontinuitet och helhetssyn i kontakten med vårdsökande och anhöriga.

Behörighetskrav

Klinisk Baskurs 3 (30hp) 3IS005, Huvudkursen (30hp) 3ME073, Examensarbetet (30hp) 3ME076

Undervisningens upplägg

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs i studerandeaktiv form med case/PBL (problembaserat lärande), seminarier, gruppövningar, rollspel, föreläsningar och klinisk handledning. Studentens inlärning sker även genom aktivt deltagande och fullgörande av uppgifter under klinisk praktik.

Obligatoriska kursmoment är upprop och den undervisning som anges under rubriken ”obligatoriska moment” i schema samt under rubriken ”övrig närvaro och betyg” på kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform. Exempel på obligatoriska moment är klinisk praktik, demonstrationer, case/PBL samt praktisk undersökningsmetodik inom respektive ämnesområde. Även temadagar och seminarier kan vara obligatoriska. Deltagande i jourverksamhet under kvällar, nätter och helger förekommer regelbundet och ingår i utbildningen.
Föreläsningar ges i katedral form och via läkarprogrammets webbaserade utbildningsplattform. Inlärningsstöd för självskattning av kunskapsnivå kan förekomma. Internationella och nationella kontakter stöds. Undervisningen kan ges på engelska.
Kursen innehåller teoretiska studier och klinisk praktik vid 4 alternativa studieorter: Umeå, Sunderbyn, Östersund och Sundsvall. Studenter med studieort Umeå, har obligatorisk praktik vid andra kliniker/mottagningar i norra regionen samt vid hälsocentraler i Umeåområdet alternativt inom regionen. Obligatorisk utlokaliserad praktik vid andra kliniker och/eller mottagningar i regionen kan även förekomma för studenter vid övriga studieorter.

Examination

Examination
I kursen examineras teoretiska kunskaper med skriftligt och muntligt prov (8hp). Klinisk praktik (15 hp), professionell utveckling (1,5 hp) och övriga obligatoriska moment (5,5 hp) examineras löpande under kursen. Examinator utses av Umeå Universitet.
Praktiska färdigheter examineras vid en ”objective structured clinical examination” (OSCE)-tentamen och teoretiska kunskaper med skriftlig och muntlig tentamen vid kursens slut. Vid underkänt resultat på provet erbjuds ett ytterligare provtillfälle i nära anslutning till ordinarie prov. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle. För att få godkänd kurs krävs att man godkänts i samtliga obligatoriska moment. Professionell utveckling examineras dels genom en videoexamination, dels genom att gruppdiskussioner, gruppövningar och inlämningsuppgifter är obligatoriska moment.
Vid icke godkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller en alternativ uppgift. Dessa skall i första hand erbjudas under pågående kurs. När det gäller obligatoriska moment, som under kursen inte kan ersättas med en alternativ uppgift eller upprepas för enstaka studenter, kan ett förnyat genomförande behöva förskjutas till efterföljande kurs.
På de skriftliga och praktiska proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. För hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätten att efter skriftlig begäran hos Programrådet få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta. Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande möjlighet att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle måste avbryta sina studier.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en nypraktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Kvinna-Barn kursen”, 28,5 hp, (3ME007) samt ”Professionell utveckling”, 1,5 hp (3TM011).



Kursen ersätter den tidigare kursen ”Kvinna-Barn kursen” (3ME007) samt ”Professionell utveckling” (3TM011).

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 26

Rekommenderad kurslitteratur

Kursen har ingen obligatorisk kurslitteratur. Rekommenderad kurslitteratur redovisas på kurssidan inom läkarprogrammet på utbildningsplattformen.