"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Klinisk baskurs 1 , inriktning medicin , 30hp, 30 hp

Engelskt namn: Clinical Science 1, 30hp

Denna kursplan gäller: 2012-07-02 och tillsvidare

Kurskod: 3ME071

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin

Beslutad av: Programrådet för läkarutbildningen, 2012-06-11

Innehåll

Kursen innehåller klinisk praktik och teoretiska avsnitt med prekliniska delar och har evidensbaserad grund.

Kursen innefattar akuta och kroniska medicinska hjärtsjukdomar, kärlsjukdomar/stroke, lung- och allergisjukdomar, hormonsjukdomar, mag-tarmsjukdomar, njursjukdomar och dialys. Området omfattar också blodsjukdomar förutom tumörsjukdomar, medvetslöshet, intoxikationer och medicinska komplikationer till alkoholmissbruk.
Kursen innehåller kunskap om normalt åldrande, de viktigaste hälsoriskerna hos äldre och hur de förebyggs samt sjukdomars presentation hos äldre. Dessutom ingår geriatrisk diagnostik, rehabilitering och demenssjukdomar.
Kursen innehåller kunskap om vanliga symtom och tillstånd inom ovan nämnda kunskapsområden ur ett primärvårdsperspektiv, samt konsultationsövningar.
Kursen innefattar undersökningsmetodik och bildbearbetning för de morfologiskt och funktionellt bildgivande metoderna och deras tillämpningar för sjukdomstillstånd inom Klinisk Baskurs 1.
Kursen innehåller läkemedelslära och dess kliniska tillämpningar inom ovan nämnda områden.
Vetenskaplig skolning inom denna kurs innehåller träning i att förstå och använda evidensbaserade metoder för att utveckla kunskap om diagnostik och behandling av enskild patient och ger träning i att kritiskt värdera vetenskapliga studier i frågeställningar kring diagnostik och behandling.
I Professionells utvecklings moment ingår en UGL-kurs (Utveckling av Grupp och Ledare). Kursen är inriktad på självkännedom, gruppdynamik och ledarskap.
Kursen innehåller träning i grundläggande arbetssätt på vårdavdelning, mottagning och akutmottagning. I detta ingår anamnes och status och att skriva journaler, remisser och recept. Dessutom träning i att bedriva diagnostik och behandling samt att bemöta patienter och anhöriga på ett professionellt sätt.
Kursen är indelad i följande moment:
Skriftlig tentamen (7,5 hp)
Praktiskt prov (OSCE) (6 hp)
Klinisk Praktik (8,2 hp)
Vetenskaplig skolning (1,8 hp)
Fullgjorda obligatoriska moment (5 hp)
Professionell Utveckling (1,5 hp)

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse:
- Genomföra kroppsundersökning samt bedöma fynden i god kontakt med patienten och med respekt för patientens integritet.
- Förklara uppkomstmekanismer och beskriva förlopp för sjukdomar som ingår i Klinisk baskurs 1.
- Beskriva biologiskt åldrande samt förklara skillnader i hur sjukdomar yttrar sig och behandlas hos äldre jämfört med yngre personer.
- Identifiera och värdera etiska frågeställningar inom kursens kunskapsområde.
- Förstå och redogöra för betydelsen av kulturellt- och etniskt perspektiv samt genusperspektiv i kliniska situationer.
- Beskriva gruppdynamiska processer och förstå hur ett gott ledarskap följer gruppens utveckling.
- Dokumentera i journal, skriva remisser, recept och hjälpmedelskort på ett ändamålsenligt sätt och i enlighet med författningskrav.

Färdigheter och förmåga:
- Bemöta och kommunicera med patienter och medarbetare på ett professionellt sätt.
- Utifrån klinisk situation formulera frågeställningar, välja lämpliga undersökningsmetoder samt analysera, värdera och sammanställa resultaten av undersökningarna.
-  Utreda och behandla kliniskt vanliga och viktiga tillstånd inom de ingående områdena.
- Värdera möjligheter, begränsningar samt potentiella risker vid val av utredningsmetoder och behandlingar.
- Värdera symtombild utifrån sjukdomsförekomst och tillämpa detta i handläggningen inom primärvård respektive sluten vård.
- Diskutera handläggning och differentialdiagnoser för patienter med symtom utan säker medicinsk diagnos.
- Prioritera och bedöma vårdnivå för sjukdomar och tillstånd inom de områden som ingår i Klinisk Baskurs 1.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Använda evidensbaserade verktyg (PICO- Patient/Intervention/Control/Outcome) för handläggning av enskild patient. Inför en klinisk frågeställning kunna söka aktuell litteratur, kritiskt granska och värdera denna i förhållande till patientens problem och sammanfatta detta arbete skriftligt.
- Värdera riskfaktorer och ge råd till den enskilda patienten för att förebygga sjukdomar inom de områden som ingår i Klinisk Baskurs 1.
- Kunna förmedla feedback till medarbetare och hantera konflikter på ett grundläggande plan samt diskutera sitt eget sätt att fungera i grupp.

Behörighetskrav

Organsystemens struktur och funktion (16,5 hp) 3BM026, Attack och försvar (12,7 hp) 3MB029, Sjukdomslära, symptom och diagnostik (27,7 hp) 3ME074, Klinisk propedeutik (30 hp) 3MB022 eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i studerandeaktiv form som föreläsningar, gruppträffar, case-seminarier, egna litteraturstudier samt klinisk praktik. Konsultationsövningar med video- och skådespelarpatienter förekommer. Inlärningsstöd för självskattning av kunskapsnivå kan förekomma. Momentet professionell utveckling bedrivs som ett internat på annan ort i fem dagar.

Förutom den regionaliserade undervisningen i Luleå, Sundsvall och Östersund förekommer utlokaliserad praktik även på andra sjukhus i norra regionen. Jourtjänstgöring kan förekomma kvällar, nätter och helger.

Obligatoriska kursmoment är upprop och den undervisning som anges under rubriken ”obligatoriska moment” i schema samt under rubriken ”övrig närvaro och betyg” i kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform. 

Undervisningen ges på svenska men i vissa kursmoment kan den förmedlas på engelska. Vissa inlämningsuppgifter kan förväntas skrivas på engelska. Delar av undervisningen kan ske med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) via läkarprogrammets webbaserade utbildningsplattform. Information om rekommenderad kurslitteratur finns på kurssidan inom läkarprogrammets utbildningsplattform.

Examination

I kursen examineras praktiska färdigheter vid en OSCE-tentamen (6 hp) och teoretiska kunskaper med skriftligt prov (7,5 hp). Vetenskaplig skolning (1,8 hp) examineras inom det skriftliga provet och med en obligatorisk inlämningsuppgift. Klinisk Praktik (8,2 hp), professionell utveckling (1,5 hp) övriga obligatoriska moment (5 hp) examineras löpande under kursen. 

De lärandemål som examineras i OSCE (Objective Structured Clinical Examination) är inte kursspecifika utan examinerar även kunskaper/färdigheter som inhämtats i tidigare kurser. Information om OSCE presenteras i ett särskilt OSCE-dokument. Vid underkänd OSCE görs omprov vid nästa ordinarie OSCE nästkommande termin.

Vid underkänt resultat på det skriftliga provet erbjuds ett ytterligare provtillfälle i nära anslutning till ordinarie prov. Därefter hänvisas till nästa ordinarie provtillfälle.

Vid ej godkänd prestation på obligatoriska moment har studenten rätt till ett förnyat tillfälle eller bli hänvisad en alternativ ersättningsuppgift. Sådana skall i första hand erbjudas under pågående kurs. När det gäller obligatoriska moment, som inte kan ersättas med en alternativ uppgift eller upprepas för enstaka studenter, kan ett förnyat genomförande behöva förskjutas till efterföljande  kurs.

På de skriftliga och praktiska proven samt på de obligatoriska undervisningsmomenten sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga betygsgrundande moment är godkända. Betyget utgör därmed en sammanfattande bedömning av studieprestationen och sätts först när alla delar inom respektive moment är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En studerande som blivit underkänd i en examination har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid ytterligare 5 tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Om inte godkänt resultat har uppnåtts efter två prov på kurs eller en del av kurs har den studerande rätt, att efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar emot detta.  Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle måste avbryta sina studier.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en nypraktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
I de fall tillgodoräknande är möjligt beslutar programansvarig i samråd med kurssamordnaren om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tas med i examen tillsammans med kursen ”Klinisk baskurs 1 (KBK1), 28,5hp” (3BM061) samt ”Professionell utveckling, 1,5 hp” (3ME045). 



Kursen ersätter den tidigare kursen ”Klinisk baskurs 1 (KBK1),” 28,5hp” (3ME061) samt ”Professionell utveckling, 1,5 hp” (3ME045)

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.