"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionell utveckling/Kurs 2, 1,5 hp

Engelskt namn: Professional Development

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 3ME041

Högskolepoäng: 1,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Tillämpad medicin

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2009-03-31

Reviderad av: Programrådet för läkarutbildningen, 2010-10-06

Innehåll

Kursen innehåller kunskap om läkarrollen och betydelsen av genusperspektiv i läkararbetet. En auskultation hos en läkare och intervju av en läkare ingår i kursen samt gruppträffar och gruppövningar med handledare. Kursen innehåller också tidig klinisk träning av basala sjukvårdsfärdigheter. Studenten ska också skriva en rapport ”Att vara läkare”.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs har studenten reflekterat över betydelsen av genus i läkararbetet, reflekterat över hur den inhämtade kunskapen kan användas för att utveckla den personliga professionella utvecklingen Efter genomgången kurs känner studenten till läkarens arbete, betydelsen av sin egen bakgrund för sin syn på läkararbetet och har grundläggande kunskaper om basala hygieniska principer och LABCDE (Location, Airways, Breathing, Circulation, Disability, Exposure). Studenten har tränat på basal hjärt- lungräddning, att ta blodtryck, puls och venprover samt att sätta perifer venkateter.

Behörighetskrav

För att få börja kursen krävs att föregående kurs i Professionell utveckling är godkänd.

Undervisningens upplägg

PU är ett ”vertikalt” ämne med moment på samtliga terminer i läkarutbildningen (utom termin 10). En grundläggande pedagogisk princip i PU är progression – vilket innebär att senare moment bygger vidare på tidigare genomgångna moment, med ökad svårighetsgrad och komplexitet. Kursens övergripande mål är att stimulera studentens utveckling till läkare, dvs bidra till utveckling av en omdömesgill användning av kunskaper, färdigheter och värderingar i relation till patienter, deras närstående och andra aktörer i vården. Undervisningen bedrivs i studerandeaktiv form med föreläsningar, seminarier, auskultation, intervju, gruppträffar och gruppövningar. Studenterna är indelade i grupper och har tillgång till handledare vid gruppträffarna. Studenten ska också skriva en rapport, med en sammanfattning över kursens moment samt reflektion över läkaryrket. Förutom kurslitteraturen delas också artiklar ut vid föreläsningar och genomgångar. Ett Kompendium med artiklar om samtalet/konsultationen finns på kursens lärplattform. Upprop, introduktioner, seminarier, auskultation, intervju, gruppdiskussioner, övningar i tidig klinisk träning samt skriftlig rapport är obligatoriska moment.

Examination

Studenten examineras fortlöpande under kursen. För godkänd kurs krävs närvaro och godkända aktiviteter i de obligatoriska momenten. Om närvaro och godkänd aktivitet inte bedöms vara uppfylld ges studenten möjlighet att göra om momentet eller att göra en kompensationsuppgift. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Övriga föreskrifter

I de fall tillgodoräknande är möjligt beslutar programrådet i samråd med kursansvarig om tillgodoräknande efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Obligatorisk kurslitteratur av den senaste upplagan av nedanstående böcker. Läs i studieguiden vilka kapitel som gäller.

Kropp och genus i medicinen
Hovelius Birgitta, Johansson Eva E. (red)
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 475 s. :
ISBN: 91-44-03217-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medicinsk teknik för sjuksköterskor : material, metod, ansvar
Björkman Eva, Karlsson Karin
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 206 s. :
ISBN: 91-44-01669-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst