"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Mikrobiologi och basal molekylärbiologi, 15 hp

Engelskt namn: Microbiology and Basic Molecular Biology

Denna kursplan gäller: 2024-08-26 och tillsvidare

Kurskod: 3MB036

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biomedicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Molekylärbiologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för molekylärbiologi

Beslutad av: Programrådet för Biomedicinprogrammen, 2018-10-01

Reviderad av: Programrådet för biomedicinprogrammen och masterprogrammet i medicinsk teknik (PRBMT), 2023-10-25

Innehåll

 

Modul 1. Teori, 8 hp 
Modulen behandlar de molekylära processer som styr tillväxt, uppbyggnad och funktion i prokaryota och eukaryota celler. Kursen fokuserar på det genetiska informationsflödet enligt den centrala dogmen, framförallt reglering av DNA-replikering, transkription och translation. Vidare behandlas grundläggande prokaryot genetik, inklusive överföring av genetiskt material, samt bakteriers fysiologi, inklusive resistensmekanismer för antibiotika. 

Modul 2. Laborationer, 5 hp 
Modulen ger träning i mikrobiologisk och molekylärbiologisk arbetsmetodik. 

Modul 3. Praktisk professionell träning (PPT) - Muntlig presentation, 2 hp 
Modulen ger träning i att söka, läsa, diskutera och presentera vetenskaplig originallitteratur inom mikrobiologi och molekylärbiologi. 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Studenten ska kunna:

  • beskriva uppbyggnaden av och skillnaden mellan prokaryot och eukaryota celler, och bakteriofager.
  • Redogöra för cellers närings- och energikrav (metabolism) samt principerna bakom celltillväxt och hur denna mäts.
  • redogöra för processerna i den centrala dogmen för informationsöverföring i cellen samt ge exempel på reglering av dessa. 
  • beskriva det genetiska materialet hos bakterier samt redogöra för mekanismerna bakom uppkomsten av genetisk variation och dess konsekvenser för samhället vad gäller t.ex. uppkomst och spridning av olika typer av antibiotikaresistens samt för evolutionen av smittämnen. 

Färdighet och förmåga

Studenten ska kunna:

  • visa teoretiska kunskaper och praktisk färdighet i basal mikrobiologisk och molekylärbiologisk arbetsmetodik för säkert arbete i laboratoriemiljö och undvikande av spridning av biologiska ämnen till omgivningen. 
  • visa basal färdighet i att inom givna tidsramar söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant vetenskaplig originallitteratur inom ämnesområdet samt att sammanställa och presentera resultat från sådan litteratur både muntligt och skriftligt.  

Behörighetskrav

20 hp från kurser i kemi varav minst 5 hp i biokemi, alternativt 20 hp från en kombination av kurser i kemi och fysik och/eller matematik, varav minst 5 hp i biokemi.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på engelska. Kursen består av föreläsningar, gruppdiskussioner, laborationer, seminarier och litteraturstudier. Stor vikt läggs på ett studerandeaktivt arbetssätt med eget ansvarstagande och kunskapssökande. De studerande kommer att gruppvis ges problembaserade uppgifter som redovisas vid sammankomster under lärarstöd. All undervisning förutom föreläsningar är obligatorisk. Seminarierna inom PPT kan komma att videofilmas som ett led i examination. 

Examination

Teorimomentet avslutas med en individuell skriftlig salstentamen. Laborationsmomentet avslutas med individuell skriftlig redovisning av laborationer och PPT med både individuellt muntlig och skriftlig redovisning. För teorimomentet ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). För de övriga obligatoriska momenten ges bara betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att uppnå betyget Godkänd krävs att studenten lämnar individuella skriftliga uppgifter inom angiven tid och att arbeten är redovisade enligt föreskrivna ramar. Vidare krävs ett aktivt deltagande i redovisningar och diskussioner. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med egna inlägg, reflektioner och frågor, samt att studenten försöker svara på frågor ställda till sig eller till gruppen. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten måste göra om momentet vid ett senare tillfälle.

Betyg på kursen beslutas först när samtliga prov och obligatoriska moment är bedömda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att det skriftliga provet bedömts med minst resultatet godkänt (G) samt att övriga obligatoriska moment bedömts med betyget godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs att det skriftliga provet bedömts med resultatet väl godkänt (VG) samt att övriga obligatoriska moment bedömts med betyget godkänt (G).

Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie tillfälle har rätt till förnyat prov, s.k. omprov. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie tillfället. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande som ej har blivit godkänd på kursen erbjuds att vid nästa kurstillfälle gå om den, i mån av plats, men kan även välja att enbart delta i ytterligare omprov. 

Examinator kan besluta att aktivt deltagande i övningar och presentationer samt godkänt resultat på dugga ska ge bonuspoäng att lägga till tentamensresultatet, dock ej överstigande 10% av totalpoängen av tentamen på ett enskilt moment. Det ankommer kursledaren att vid kursstart informera om vilka moment som ger bonuspoäng och vad som krävs för att erhålla dem. 

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till Programrådet för biomedicinprogrammen. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Tillgodoräknande 
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i Högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

I det fall att en kurs har slutat ges eller att en ny kursplan har ersatt tidigare kursplan ska studenter garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.