Engelskt namn: Reading and writing difficulties
Denna kursplan gäller: 2023-08-21 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-21
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2023-08-20
Kurskod: 3LO070
Högskolepoäng: 6
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-11-29
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2022-12-14
I kursen behandlas specifika skriftspråkliga svårigheter (dyslexi) samt skriftspråkliga svårigheter relaterade till annan språklig problematik och/eller inlärningssvårigheter alternativt intellektuell funktionsnedsättning samt frågeställningar kring differentialdiagnostisering. Studenten får kännedom om gången i en läs- och skrivutredning och får i grupp öva sig i att utvärdera och analysera bedömningsresultat för att kunna ta ställning till eventuell diagnos och åtgärdsförslag. Specifika räknesvårigheter (dyskalkyli) behandlas översiktligt. Den logopediska yrkesrollen i skolan och skolans läroplansmål relaterat till läs- och skrivförmåga behandlas översiktligt.
Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid senare klinisk tillämpning.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-5 (150 hp) samt genomgångna kurser i termin 6 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är examinerande och förutsätter aktiv närvaro.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig salstentamen samt muntliga och skriftliga redovisningar med individuell bedömning i samband med gruppövningar och seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.[MN1]
Björnström Markus
Värt att veta om dyskalkyli
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 48 s. :
ISBN: 978-91-27-42852-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3-5
Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
ISBN: 978-91-27-13468-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2-4
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
Hedman Christina, Morgan Eva, Salameh Eva-Kristina, Sandell Anna, Tvingstedt Anna-Lena, Wigerfelt Berit
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2012 : 267 s. :
ISBN: 978-91-27-42172-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 4-5
Ekelund Tove
Om dyslexi
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 197 sidor :
ISBN: 9789144154466
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kliniska riktlinjer för logopedisk utredning av läs- och skrivsvårigheter
Svenska logopedförbundet (Slof) : 2017 :
Länk
Obligatorisk
Developmental disorders of language learning and cognition
Hulme Charles, Snowling Margaret J.
Chichester : Wiley-Blackwell : 2009 : 434 s. :
ISBN: 9780631206118
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2-3
Lära barn att läsa
Elbro C, Gustafson S, Frylmark A
LegiLexi : 2018 :
Länk
Cederquist Susanna
Dyslexi i skolan : se hela bilden
Första upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning : [2021] : 166 sidor :
ISBN: 9789152360088
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyslexi hos barn och ungdomar - tester och insatser. En systematisk litteraturöversikt. SBU-rapport nr 225
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) : 2014 :
Länk
The dyslexia debate
Elliott Julian, Grigorenko Elena L.
New York, NY : Cambridge University Press : 2014 : 271 p. :
ISBN: 9780521119863
Se Umeå UB:s söktjänst
Obligatoriska artiklar tillkommer och tillhandahålls av lärarna.