Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-06-14
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2023-09-13
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom huvudområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Följande aspekter behandlas
teorier om uppkomst, utveckling och behandling av stamning och skenande tal hos barn, ungdomar och vuxna
diagnostik av stamning och skenande tal hos barn, ungdomar och vuxna
interventionstekniker i relation till graden av problem och psykosocialt sammanhang
indirekt och direkt behandling individuellt och i grupp inklusive föräldrakontakt och samtal
somatiska, intrapsykiska, interpersonella och sociala faktorers inverkan på kommunikationsprocessen
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
definiera olika stamningsvarianter och skenande tal
redogöra för orsaksteorier för stamning och skenande tal
redogöra för tidigare och aktuell forskning om intervention vid stamning och skenande tal
beskriva och reflektera kring olika behandlingsmodeller med eller utan tekniska hjälpmedel
beskriva samarbete med andra yrkeskategorier
beskriva indikationer för remittering till annan specialist
beskriva stamningsföreningars och självhjälpgruppers arbete
Färdighet och förmåga
Studenten ska kunna:
analysera stamning och skenande tal perceptuellt
utifrån art och grad av störningar i talets flyt, artikulation och hastighet differentialdiagnostisera mellan stamning och skenande tal
ställa diagnos utifrån individens verbala produktion, fysiska och psykiska reaktioner samt dennes kommunikativa förmåga och behov
visa färdigheter att planera evidensbaserad ändamålsenlig, individualiserad intervention utifrån patientens ålder, motivation, personlighet, och allmänna livssituation
ge information, rådgivning och vägledning till patienten, föräldrar, lärare och förskolepersonal på föräldrars uppdrag.
kunna demonstrera olika stamningstyper och behandlingstekniker
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna:
identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och färdighetsutvecklingen inom området
att reflektera över egna och andras reaktioner på självproducerad stamning i sociala sammanhang
självständigt söka och kritiskt värdera vetenskaplig evidens och information inom området
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-4 (120 hp) samt genomgångna kurser i termin 5 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, kliniska seminarier, workshops, laborationer och gruppövningar. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska. I de fall obligatoriska undervisningsmomenten inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Examination
Kursen examineras i form av individuell skriftlig salstenteamen och muntliga redovisningar i samband med patientfallsseminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 13
Obligatorisk
Logopedi Lyons Lena, Hartelius Lena 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. : ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Sid 433-456
Cluttering : current views on its nature, diagnosis, and treatment Van Zaalen Yvonne., Reichel Isabella. Bloomington, IN : IUniverse Inc : 2015. : xviii, 291 p. : ISBN: 9781491743263 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Stuttering : foundations and clinical applications Yairi Ehud, Seery Carol H. Third edition. : San Diego, CA : Plural Publishing, Inc. : [2023] : pages cm : ISBN: 9781635503555 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, stencilier och informationsmaterial, ca 200 sidor
Referenslitteratur
Kliniska riktlinjer för logopediska insatser vid stamning och stamningsproblematik Grundström Pernilla, Lindström Elisabeth, Lundström Cecilia, Pihlgren Agneta, Samson Ineke Svenska Logopedförbundet : Länk
How to talk so kids will listen & listen so kids will talk Faber Adele, Mazlish Elaine, Coe Kimberley Ann 1. Scribner ed. : New York : Scribner : 2012 : 345 s. : ISBN: 9781451663884 Se Umeå UB:s söktjänst
Guitar Barry Stuttering : an integrated approach to its nature and treatment Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2019] : x, 419 pages : ISBN: 9781496346124 Se Umeå UB:s söktjänst