Förvärvade tal- språk- och sväljstörningar 1, 7,5 hp
Engelskt namn: Acquired speech-, language- and swallowingdisorders 1
Denna kursplan gäller: 2017-06-12
och tillsvidare
Kurskod: 3LO061
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-06-14
Innehåll
Kurserna Förvärvade tal- språk och sväljstörningar 1 och 2 innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa i teori och i senare klinisk tillämpning.
I del 1 beaktas bakomliggande teorier kring förvärvade språkstörningar hos vuxna, hjärnans språkfunktioner och konsekvenser vid skador på dessa. Kursen innebär även en fördjupning inom användandet av ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health), kunskap om diagnostik, testmetoder och intervention vid förvärvade språkstörningar samt logopedens roll i vårdkedjan.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten kunna
• självständigt redogöra för olika teoretiska synsätt inom afasiologin och för aktuella teorisystem, för beskrivning av afasisyndrom samt reflektera över vilka konsekvenser de olika teorierna har för diagnos och behandling. • definiera och diagnostisera förvärvade språkstörningar hos vuxna med hänsyn till bakomliggande problematik och personliga faktorer • utifrån aspekterna tal, språk och kognition differentialdiagnostisera afasi mot apraxi/dysartri/demens/högerhemisfärskador • självständigt kunna redogöra för olika symtom vid afasisyndrom • relatera språkliga problem till övriga förmågor • diskutera flerspråkighet i relation till kommunikationsprocessen och förvärvade språkstörningar • översiktligt redogöra för olika typer av demenssjukdomar samt språkliga symtom vid dessa
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten i undervisningssituation visa förmåga att
• utifrån teoretiskt underbyggda argument samt personens situation självständigt diskutera val av test och undersökningsmetod för diagnostisering av förvärvade språkstörningar hos vuxna, samt beskriva, tolka och utvärdera dessa • identifiera och beskriva symtom samt effekter av olika typer av afasi • utifrån test- undersökningsresultat kunna planera och motivera olika typer av åtgärder för att underlätta kommunikation och förbättra kommunikationsförmågan • sätta upp behandlingsmål och exemplifiera hur de kan utvärderas • argumentera för val av användande av tekniska hjälpmedel eller andra AKK-metoder • med olika tekniker stödja kommunikationen hos en person med afasi • ge råd och information om kommunikationsstödjande åtgärder eller språklig stimulans till patient, närstående samt personal som i sitt arbete kommer i kontakt med personer med förvärvade språkstörningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att
• visa insikt och förståelse för individers och närståendes situation i samband med olika typer av förvärvade kommunikationsstörningar • självständigt söka och kritiskt värdera vetenskaplig evidens och information inom området • i gruppen diskutera förhållningssätt och pragmatiska aspekter på grava kommunikationsstörningar • identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper inom området
Behörighetskrav
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-2 samt genomgångna kurser i termin 3 eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, patientfall, aktivitet på nätbaserad lärplattform, workshops och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan.
Examination
Kursen examineras i form av skriftligt prov, aktivitet på nätbaserad lärplattform, gruppövningar samt seminarier. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när samtliga examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2017 vecka 24
Obligatorisk
Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs Beukelman David R., Mirenda Pat 4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub. : cop. 2013 : 593 s. : ISBN: 9781598571967 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 15-18
Aphasia and related neurogenic communication disorders Papathanasiou Ilias, Coppens Patrick Second edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning : [2016], 2017 : xvii, 571 pages : ISBN: 9781284077315 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och annat skriftligt material kan tillkomma . :
Referenslitteratur
Chapey Roberta Language intervention strategies in aphasia and related neurogenic communication disorders 5. ed. : Philadelphia, Pa. : Lippincott Williams & Wilkins : c2008 : xvii, 1091 p. : ISBN: 0781769817 Se Umeå UB:s söktjänst
Afasi och samtal : goda råd om kommunikation Corneliussen Margit, Frylmark Astrid 1. uppl. : Härnösand : OrdAF : 2010 : 96 s. : ISBN: 978-91-978396-3-1 Se Umeå UB:s söktjänst
Logopedi Lyons Lena, Hartelius Lena 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. : ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Kohnert Kathryn Language disorders in bilingual children and adults Second edition. : San Diego : Plural Publishing : cop. 2013 : xv, 339 pages : ISBN: 9781597565349 Se Umeå UB:s söktjänst
Aphasia rehabilitation : the impairment and its consequences Martin Nadine, Thompson Cynthia K.., Worrall Linda. San Diego : Plural Pub. : cop. 2008 : 277 s. : ISBN: 9781597561624 Se Umeå UB:s söktjänst
Murdoch B. E. Acquired speech and language disorders : a neuroanatomical and functional neurological approach 2 ed. : Chichester, West Sussex : Wiley-Blackwell : cop. 2010 : 375 s. : ISBN: 9780470025673 Se Umeå UB:s söktjänst
Supporting communication for adults with acute and chronic aphasia Simmons-Mackie Nina., King Julia M., Beukelman David R. Baltimore, Md. : Paul H. Brookes Pub. : c2013. : 346 s. : ISBN: 9781598572681 Se Umeå UB:s söktjänst